ANNONS
Annons

Räta ut mina frågetecken :-)

Produkter
(logga in för att koppla)

zizela

Medlem
Hej

Jag har problem med hur jag ska göra med min beställning :) Jag vet inte vilken kamera jag ska ha... Jag står inför valet mellan: Canon EOS 1000D ,Canon EOS 450D ,Canon EOS 500D. Detta kommer att vara min/familjens första kamera. Vad har man för nytta av IS på kameran, positivt eller negativt? Kameran kommer att bäras med vid alla möjliga tillfällen som konserter, bergstigning eller på utlandsresan..... Jag vet bara inte vilken jag ska välja och vad IS igentligen har för betydelse... om jag inte har helt fel så gäller det något om bildstabilisering (lättare om man inte har stativ) eller!?

Skulle bli så tacksam om någon kunde räta ut mina frågetecken...

IS har inget negativt, bara positivt. Dessutom är objektivet som har IS optiskt bättre (skarpare etc) än den äldre varianten som saknar IS. IS är en elektronisk bildstabilisator. Vad det betyder i praktiken är att den hjälper dig hålla kameran stilla. Utan IS är det svårt att ta en enda skarp bild på tider runt 1/30 sek eller långsammare. IS gör det möjligt. Ett annat sätt att uttrycka det är att du kan ta skarpa bilder även när ljuset inte är toppen.

(sen om motivet rör sig blir det ändå suddigt - men den stillastående omgivningen blir iaf skarp, fast det är en annan historia :)

Av kamerorna du skrev så är 500D bäst (och dyrast)!

IS betyder Image Stabilisator, vilket är något bra att ha.

är det din första systemkamera så tror jag att du kommer bli nöjd med vilken som. 500D är den enda som har filmfunktion, men alla tre är bra instegskameror. det viktiga är som redan nämnts är objektivet. skillnaden mellan det gamla (EF-S 18-55) och det nya (EF-S 18-55 IS) är stor, så se till att det är det objektivet som sitter på oavsett vilken modell du väljer.

har själv kört 450D i ett år nu och är jättenöjd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar