Annons

Räcker det med Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Om man har Lightroom 3 kan man då låta bli att installera alla program som följer med Canon, typ ZoomBrowser och DPP och allt vad de heter? Klarar man sig med bara LR eller måste man installera även något el några av Canons program för att få det hela att funka?
 
Lightroom

Jag kan ingenting om Canon eller medföljande programvara. Men jag tror, att om du ska du redigera bilder (grundläggande) och konvertera RAWfiler räcker LR.
 
På min MBP så har jag enbart LR och inga Canon program som helst.
Då jag har MBP så kör jag OSX hur det är på Vista eller XP har jag ingen aning om.
 
LR fungerar likadant på Mac och Windows.

Med LR klarar du hela arbetsflödet för en fotograf:
- import/kopiering
- nyckelord
- sortering
- rensning
- justering
- export
- visning
- utskrift
- web
 
Tack alla som svarat!

Då kommer jag nog att nöja mig med bara LR när jag skaffar min nya Mac om några veckor. Jag har iofs gillat Canons DPP och använt det mycket, men jag har ju sett att LR3 har allt det som DPP har (t.ex. linskorrigering) plus mycket mer.
 
Det som LR-saknar är en funktion som läser av inställningarna av bildstilar som man gjort i kameran.
LR sätter en Adobe standard profil för kameran som mer eller mindre avviker från Canons profiler.

Tänkte bara påpeka det så att det inte kommer som en överraskning
 
Det som LR-saknar är en funktion som läser av inställningarna av bildstilar som man gjort i kameran.
LR sätter en Adobe standard profil för kameran som mer eller mindre avviker från Canons profiler.

Tänkte bara påpeka det så att det inte kommer som en överraskning

Menar du med "bildstilar" sådant som Landskap, Makro, Porträtt, osv som man kan ställa in i förväg? I så fall spelar det ingen roll för mig eftersom jag faktiskt aldrig använt mig av den funktionen. Men tack ändå för att du påpekade detta.
 
Om man har Lightroom 3 kan man då låta bli att installera alla program som följer med Canon, typ ZoomBrowser och DPP och allt vad de heter? Klarar man sig med bara LR eller måste man installera även något el några av Canons program för att få det hela att funka?

Det räcker rmed LR utom i ett fall ...

Jag har LR, CS4 och enligt min erfarenhet ( andra kan tycka annat ) så är Canons DPP klart bättre på brusreducering. Har suttit med CS4 och gett upp men DPP har fixat det.

LR läser inte bildstilar - Standard,Landskap, Poträtt, Neutral, Naturtrogen o.s.v
 
Jag har LR, CS4 och enligt min erfarenhet ( andra kan tycka annat ) så är Canons DPP klart bättre på brusreducering.

Menar du verkligen det? Varje gång jag läst recensioner av LR3 så beröms programmets fantastiska brusreduceringsförmåga.

Däremot var inte tidigare versioner av LR särskilt bra på brusreducering har jag läst mig till, så det kanske är LR2 du har?
 
Det som LR-saknar är en funktion som läser av inställningarna av bildstilar som man gjort i kameran.
LR sätter en Adobe standard profil för kameran som mer eller mindre avviker från Canons profiler.

Tänkte bara påpeka det så att det inte kommer som en överraskning

Det är samma sak för Nikons RAW-filer, det krävs lite rattande första gången för att få ut samma färger etc ur LR. Nu vet jag inte hur höga krav du har men Nikons RAW-konverterare är bättre än LRs. Det blir lite skarpare och av någon anledning lite färre artifakter med Nikons egen. Kan vara samma sak för Canon.
 
Menar du verkligen det? Varje gång jag läst recensioner av LR3 så beröms programmets fantastiska brusreduceringsförmåga.

Däremot var inte tidigare versioner av LR särskilt bra på brusreducering har jag läst mig till, så det kanske är LR2 du har?

Kan vara det. Jag har en tidig version av LR som inte blivit uppdaterad.
Ska kolla på det. Program utvecklas ju hela tiden så det har säkert bivit bättre.
Även DPP har blivit bättre än den version jag fick med kameran. ( och det är uppdaterat till senaste versionen )
 
Det som LR-saknar är en funktion som läser av inställningarna av bildstilar som man gjort i kameran.
LR sätter en Adobe standard profil för kameran som mer eller mindre avviker från Canons profiler.

Tänkte bara påpeka det så att det inte kommer som en överraskning

Använder man inte bildstilar så spelar det som sagt mindre roll.

Dessutom är det enkelt att skapa sig en default-profil för råfiler med lämpliga inställningar för kontrast, mättnad, skärpa m.m. så att man får ett bra utgångsläge för sina bilder. Många bilder vill man sen ändå pilla vidare på, men många blir tillräckligt bra med de anpassade default-inställningarna.
 
Det som LR-saknar är en funktion som läser av inställningarna av bildstilar som man gjort i kameran.
LR sätter en Adobe standard profil för kameran som mer eller mindre avviker från Canons profiler.

Tänkte bara påpeka det så att det inte kommer som en överraskning

Däremot kan man i efterhand ange dessa bildstilar i Lightroom eftersom de vanligaste kamerornas bildstilar finns i Lightrooms kameraprofiler.
 
Angående brusreducering i LR

Vill bara tillägga att det är en mycket stor skillnad i brusreduceringen mellan LR3 och tidigare versioner.

LR3 klarar detta alldeles utmärkt.
Har testat några plugins till PS (CS4), men så här långt så är inget bättre än den inbyggda funktionen i LR3.

För min del innebar LR3, att jag dessutom slapp att brusreducera externt i PS.
Så, ja, LR brusreducerar riktigt bra (kan dock krävas lite testande för att hitta de optimala värdena på inställningarna).
Förutsatt att du använder senaste versionen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.