Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Räcker 2 st D-lite 4 för att ljussätta MC+Modell?
- Trådstartare Jocce
- Start datum
Björn R.
Aktiv medlem
Jag är absolut inte kunnig på detta område. Men jag har läst på vissa forumtrådar där folk säger att 110W blixtar räcker för helkroppsporträtt. Kan inte bekräfta det men jag antar att det är 400 kusar i dina blixtar det är ju liiite mera.
Paraply ska väl sprida ut ljuset hejvilt dessutom.
/Björn
Paraply ska väl sprida ut ljuset hejvilt dessutom.
/Björn
kokko
Aktiv medlem
Klart det gör. Dock bör du precisera vilken känsla du vill förmedla. En Lada Niva eller en BMW 530 tar dig från A till B, men upplevelsen är helt olika. Rent tekniskt duger din utrustning långt och kan användas kreativt med tillägg som reflektorer för att fylla ut skuggor (billiga skärmar av frigolit eller värmefiltar av silverfolie duger prima) eller genom att du som motsats dämpar ljuset med tyger med varierande opacitet. Använd ljuskällorna på ett för dig spännande sätt. Tror att ett vanligt mistag man gör är att ha för brådis. Lär känna dina utrustning och framförallt vilken bildvärld du har inom dig. Se till att arbeta metodiskt och med gott om tid. Prova att ställa ljuset från alla tänkbara håll, lek med möjligheterna. Ingen annan än du kan svara på hur dina bilder ska se ut. Det är inget bekymmer att lysa ut en MC med modell med dina blixtar om ditt önskade resultat inte hindrar det!
kokko
kokko
Jocce
Aktiv medlem
Ok, med andra ord så räcker blixtarna till, fått höra från annat håll att effekten räcker väldigt långt, bara ha rätt tillbehör!
Så, jag omformulerar lite, vad behöver jag för Softboxar eller paraplyer för att kunna ljussätta en MC och en modell på ett vettigt sätt om jag endast har 2 st blixtar (ev en 3:e liten slavblixt också!)
/Jocce
Så, jag omformulerar lite, vad behöver jag för Softboxar eller paraplyer för att kunna ljussätta en MC och en modell på ett vettigt sätt om jag endast har 2 st blixtar (ev en 3:e liten slavblixt också!)
/Jocce
dude
Aktiv medlem
Den här storleken är bra tycker jag, den ger ett ok ljus over en stor yta den ska räcka för grupper till 2 till 3 personer, det borde täcka både motorcykel och modell. Till förhållandevis låg kostnad.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5423797
sen handlar det om vilken stil du vill ha på ljuset, lägg upp en exbild eller skriv lite mer om vad du tänkt dig så är det lättare att svara.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5423797
sen handlar det om vilken stil du vill ha på ljuset, lägg upp en exbild eller skriv lite mer om vad du tänkt dig så är det lättare att svara.