Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Räcker 13" för bildbearbetning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Perplutt

Medlem
Hej

Funderar pa att köpa en Macbook Pro 13" för att redigera mina foton. Har en iMac hemma, men dock ingen tid att använda den da sonen vill ha mycket uppmärksamhet. Jag har däremot mycket restid i jobbet där jag skulle kunna pyssla med bilderna. Därför vill jag ha en sa liten dator som möjligt, men undrar om 13" skärm blir för litet? Det är inget professionellt arbete jag utför och prestandan pa datorn kommer att räcka gott och väl.
 
13' är lite litet, men visst går det. Jag har en Sony Vaio med 13 tums skärm som jag redigerar en del på. Sen kopplar jag iof in mig på större skärm när jag sitter på jobbet, men ofta kör jag på den lilla. Nu har jag rätt så hög upplösning trots den lilla skärmen vilket är positivt tycker jag. Men nog funkar det även om man alltid vill ha större. Iaf normal redigering.
 
För litet

Jag skulle nog säga att det är för litet. Kör själv 15, men 17 hade varit att föredra. Det blir en STOR bärbar datoer dock.
 
Beror mycket på vad du ska göra med bilderna, ska Du bara gallra, räta upp, beskära och ändra format för att passa på webben så funkar det med 13 tum jag gör sånt på min Mini PC med 9 tum när jag är på språng och det funkar, litet och pilligt javisst men den väger ju kanppt något och får plats i de flesta väskor ;-)

Ska Du däremot börja fixa med färger, klona, och använda lager för att fixa med bilderna då skulle jag säga att den är för liten, det är jobbigt även på en 15 tummare.

My 2 Cent
 
De flesta yrkesverksamma fotografer från t.ex. bildbyrån/scanpix jag har träffat har faktiskt 13" så det duger nog fint. Nu flyger de säkerligen ganska ofta och/eller är på evenemang där det är en fördel att ha små datorer men som sagt, 13" duger fint till bildredigering
 
De flesta yrkesverksamma fotografer från t.ex. bildbyrån/scanpix jag har träffat har faktiskt 13" så det duger nog fint. Nu flyger de säkerligen ganska ofta och/eller är på evenemang där det är en fördel att ha små datorer men som sagt, 13" duger fint till bildredigering

Säker på att de verkligen redigerar på dem??

Enligt vad jag hört från yrkesfotografer är det vanligt att man skickar bilderna direkt till redaktion/bildbyrå och då är det nog mera fråga om att gallra bort de uppenbara "skräpbilderna" och maila resten och så sköts redigerandet av andra och då funkar en 13 tum fint, en tanke bara?!
 
Tack för de snabba svaren!

Beror mycket på vad du ska göra med bilderna, ska Du bara gallra, räta upp, beskära och ändra format för att passa på webben så funkar det med 13 tum jag gör sånt på min Mini PC med 9 tum när jag är på språng och det funkar, litet och pilligt javisst men den väger ju kanppt något och får plats i de flesta väskor ;-)

Ska Du däremot börja fixa med färger, klona, och använda lager för att fixa med bilderna då skulle jag säga att den är för liten, det är jobbigt även på en 15 tummare.

My 2 Cent

Framför allt kommer jag att gallra, fixa med exponering och liknande. Använda lager och liknande gör jag inte speciellt ofta, men jag har ju dessutom en 21" hemma som jag kan använda till de lite mer avancerade sakerna. Det kan jag nog hitta tid till, det jag inte har möjlighet att göra hemma är att fixa med alla bilderna.
Jag ska inte lägga upp nagot pa webben heller, ska bara ha bilderna pa datorn och eventuellt skriva ut nagra ocksa.
 
Körde själv på en 13" tills ifjol då jag köpte en 15". Tyckte det räckte för det mesta, blir ju att man får zooma in/ut lite mer men det kan det nättare fomatet vara värt om man rör på sig mycket. De foton jag framkallar redigerar jag på en kalibrerad 21" innan jag skickar iväg dem för att lättare kunna finjustera nivåer etc, så har du tillgång till en större skärm för den slutgiltiga efterbehandlingen borde en 13" räcka fint!
 
Jag har en 14" 1600x900. Upplösningen är tillräcklig men jag tycker nog att 14" är i minsta laget. Allt blir så smått. Tidigare hade jag en 17" skärm med lägre upplösning, och den var faktiskt bättre att jobba med.

13" är nog för lite tror jag. Men det beror nog också på hur bra man ser på nära håll. Liten skärm med hög upplösning gör att man nästan sitter med näsan i skärmen.
 
Säker på att de verkligen redigerar på dem??

Enligt vad jag hört från yrkesfotografer är det vanligt att man skickar bilderna direkt till redaktion/bildbyrå och då är det nog mera fråga om att gallra bort de uppenbara "skräpbilderna" och maila resten och så sköts redigerandet av andra och då funkar en 13 tum fint, en tanke bara?!
De redigerar sina bilder själva och av vad jag sett så är PS/ACR vanligt för redigering och PhotoMechanics för taggning av bilder. Så kör jag själv också.
 
Hej

Funderar pa att köpa en Macbook Pro 13" för att redigera mina foton. Har en iMac hemma, men dock ingen tid att använda den da sonen vill ha mycket uppmärksamhet. Jag har däremot mycket restid i jobbet där jag skulle kunna pyssla med bilderna. Därför vill jag ha en sa liten dator som möjligt, men undrar om 13" skärm blir för litet? Det är inget professionellt arbete jag utför och prestandan pa datorn kommer att räcka gott och väl.

Har själv haft en 13" Macbook, en 17" HP Laptop. Och nu sist en 15" Macbook Pro, samt en 15,4" HP elitebok på jobbet.

Den jag absolut är mest nöjd med är 15" Macbook Pro. Grymt smidig på grund av sin form, rundade hörn och inte direkt tjock(jämfört med många andra 15" laptops). Redigt bra prestanda(speciellt nu när de är upgraderade med i7:eek:r).

Priset är juh dock i högsta laget tyckte jag innan jag köpte en, men efter konstant användning i 6 månader så är det en av de bästa dator köp jag gjort.

Rekommenderar att trycka i en SSD. Har det både i stationära och laptopen. Kostar en del, men helsike vilken prestanda boost. Dock förlorar man lite utrymme, men under resor har jag de på extern disk, när jag kommer hem överförs allt till servern.

13" kändes i minsta laget, man klarar sig, men inget jag hade hållt på med i längre stunder. 17" var alldeles för stor och klumpig, vägde apa efter ett par timmar. Nu används den som backup dator till sambon.

Jag skulle aldrig ge upp Windows, men på en laptop så är OSX väldigt väldigt smidigt, snabba uppstarter/nedstängningar, startar väldigt sällan om laptopen. detta kommer från en IT-tekniker som gör en hel del mer avancerade saker på den.

Tror du blir nöjd med en MBP oavsett 13 eller 15", och nu är det perfekt tillfälle att inhandla en efter updateringen.
 
Rekommenderar att trycka i en SSD. Har det både i stationära och laptopen. Kostar en del, men helsike vilken prestanda boost. Dock förlorar man lite utrymme, men under resor har jag de på extern disk, när jag kommer hem överförs allt till servern.

.

Skulle gärna sätta i en SSD, men budgeten tillater tyvärr varken det eller en 15". Sa det later bra att du tycker att en 13" kan räcka för mig. Det blir nog det som jag satsar pa. Maste bara höra med chefen därhemma sa att hon godkänner det.

Tack för hjälpen allihopa!
 
Skulle gärna sätta i en SSD, men budgeten tillater tyvärr varken det eller en 15". Sa det later bra att du tycker att en 13" kan räcka för mig. Det blir nog det som jag satsar pa. Maste bara höra med chefen därhemma sa att hon godkänner det.

Tack för hjälpen allihopa!

Tror du kommer bli nöjd! Mycket smidig laptop och OSX är perfekt på en laptop enligt mig.

SSD sätter du inte in ifrån apple förresten, de tar rediga ocker priser för deras SSD enheter vilket inte är direkt snabba ijämförelse med annat på marknaden. Utan köp hellre en löst (Kör själv en 80Gb intel ssd) och sätt i själv, samt att du får en "gratis" lös hårddisk.

Fortfarande inte billigt, men om du blir sugen någon dag så är de billigaste och enligt mig bästa alternativet.
 
Man bör noga ta reda på hur bra en icke-Apple-SSD fungerar i en Mac. OS X saknar en funktion som kallas TRIM, som behövs för att en SSD inte ska tappa prestanda med tiden. Apples egna SSD:er tycks dock ha någon liknande funktionalitet i firmware.

Jag är inte insatt i detaljerna, men som sagt så lönar det sig antagligen att kolla nog hur det förhåller sig innan man sätter in en tredjeparts-SSD i en Mac.
 
Man bör noga ta reda på hur bra en icke-Apple-SSD fungerar i en Mac. OS X saknar en funktion som kallas TRIM, som behövs för att en SSD inte ska tappa prestanda med tiden. Apples egna SSD:er tycks dock ha någon liknande funktionalitet i firmware.

Jag är inte insatt i detaljerna, men som sagt så lönar det sig antagligen att kolla nog hur det förhåller sig innan man sätter in en tredjeparts-SSD i en Mac.
Vi är många som kör med icke Apple SSD i sina Macar. Jag skulle tro att icke apple SSD är det klart vanligaste pga av apples hutlösa priser. Jag har det i min stationära sedan 18 månader utan några som helst problem.
 
Vi är många som kör med icke Apple SSD i sina Macar. Jag skulle tro att icke apple SSD är det klart vanligaste pga av apples hutlösa priser. Jag har det i min stationära sedan 18 månader utan några som helst problem.

Nyare SSD diskar sköter sådant själv och behöver inte den funktionaliteten i operativet. Så det är nog bara att tuta och köra.
 
Vi är många som kör med icke Apple SSD i sina Macar. Jag skulle tro att icke apple SSD är det klart vanligaste pga av apples hutlösa priser. Jag har det i min stationära sedan 18 månader utan några som helst problem.

Har du mätt skriv- och läsprestanda nu jämfört med när disken var ny?

Jag vet inte hur snabbt problem kan tänkas yttra sig, eller hur stor prestandaförlusterna blir (det beror säkert på användningsmönstret). Jag vill bara uppmärksamma folk på att de bör kolla upp saken innan de köper en SSD.

Det finns massor av intressant information om SSD och TRIM att hitta på nätet. Wikipedia är en bra startpunkt.
 
Jag sa:
OS X saknar en funktion som kallas TIRM, som behövs för att en SSD inte ska tappa prestanda med tiden.

Nähe, nya uppdateringar till OS X 10.6.6[1] tycks ha TRIM-stöd, och kommande OS X 10.7 ("Lion") ser också ut att få det. (Jag har inte läst WIkipedias sida om TRIM på ett par veckor, uppenbarligen. :)

[1] Den som kommer med de nya MacBook Pro som lanserades häromsistens. Den OS X 10.6.6 som finns i gamla MacBook Pro har inte TRIM.
 
Hur fungerar det utan TRIM-stöd i operativsystemet?

Diskarna har någon form av egen hantering för det. Exakt hur det fungerar har jag dock inte koll på.

"More recent SSDs will often contain internal idle/background garbage collection mechanisms that work independently of TRIM; although this successfully maintains their performance even under operating systems that do not (yet) support TRIM, it has the drawback of increased write amplification and associated increased wear of the flash cells"

Saxat från Wikipedia.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.