Graylingman
Aktiv medlem
I en diskussion kring upphovsrätt och publicering påstod någon att det är fritt fram att publicera foton tagna före 1 januari 1944. När jag googlar på detta hittar jag bara nedanstående formuleringar. På wikipedia.
Detta svenska foto är fritt använda av något av följande två skäl:
"Fotografiska verk " är fria att använda:
a) om fotografen dött före 1 januari 1944, eller
b) om fotografen inte är känd och inte kan spåras, och bilden skapats före 1 januari 1944.
"Fotografiska bilder ", såsom pressens bilder, är fria att använda om de är skapade före 1 januari 1969 (övergångsbestämmelser 1994 ).
Fotografen, om känd, ska alltid anges.
Ge alltid information om källa.
Jag har ju fått lära mig att upphovsrätten för foton sträcker sig till 70 år efter fotografens död, vilket rimmar illa med ovanstående.
Kan någon reda ut detta? Förhoppningsvis en gång för alla. Pedagogiskt och tydligt
Detta svenska foto är fritt använda av något av följande två skäl:
"Fotografiska verk " är fria att använda:
a) om fotografen dött före 1 januari 1944, eller
b) om fotografen inte är känd och inte kan spåras, och bilden skapats före 1 januari 1944.
"Fotografiska bilder ", såsom pressens bilder, är fria att använda om de är skapade före 1 januari 1969 (övergångsbestämmelser 1994 ).
Fotografen, om känd, ska alltid anges.
Ge alltid information om källa.
Jag har ju fått lära mig att upphovsrätten för foton sträcker sig till 70 år efter fotografens död, vilket rimmar illa med ovanstående.
Kan någon reda ut detta? Förhoppningsvis en gång för alla. Pedagogiskt och tydligt