Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicering av bilder på resebyrås hemsida?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pyl

Aktiv medlem
Jag var nyligen på golfsemester i Skottland och tog då ett antal bilder. Nu har ägaren till resebyrån kontaktat mig och undrar om han kan få använda bilderna på sin hemsida. Jag hade inte tänkt mig att ta betalt för bilderna, men vad bör jag tänka på i denna situation? Behövs det någon form av avtal för min del?

Måste fråga varför du inte ska ta betalt för bilderna? Resebyrån kommer ju att tjäna pengar på dem i sin tur!
Får du inte pengar så ta ut det i resor.

Skriv dit © själv på bilden i olika webbformat.

Tillägger: Små resebolag får ofta sina bilder så. Det finns även så mycket från de städer och lokala platserna de ordnar resor till att få gratis också så jag förstår hur du tänker. Har resebyrås som kunder och vet att iaf de får sina bilder så ofta (Det de däremot betalar för att få plåtat är lokaler, personal, bussar e.t.c.)

Senast ändrad:
hj.cs skrev:
Måste fråga varför du inte ska ta betalt för bilderna? Resebyrån kommer ju att tjäna pengar på dem i sin tur!
Får du inte pengar så ta ut det i resor.

Det rör sig om en relativt liten resebyrå som är van vid att få sina bilder från hotellen, golfbanorna etc gratis. Dessutom är jag bekant med ägaren.

Frågan är ju vad dessa bilder är värda egentligen? Rabatt på resor får jag av honom oavsett nämligen.

Ja det där med värde är jag inte rätt person att bedöma men jag skulle kunna tänka mig upplägget att du reser med gratis mot att du fotar under resans gång och bilder i skyltfönser osv bör bytas ut ofta så att pot. kunder ser att det händer något. Vad jag förstår är du intresserad av golf och varför inte erbjuda dina tjänster i utbyte mot resor.

hj.cs skrev:
Resebyrån kommer ju att tjäna pengar på dem i sin tur!
Det där tycker jag förresten är viktigt att avtala om att de inte gör mer än att de har bilderna själva i sitt material. Att de får använda bilderna själva men inte lämna vidare till ev. samarbetspartners m.fl. alltså.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar