Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicerad bild utan tillstånd, Svt

Produkter
(logga in för att koppla)

Crescos

Ny medlem
Svt har använt 4 stycken av mina bilder i ett inslag utan mitt tillstånd. Nu vill dom ge mig pengar i efterhand och vill att jag föreslå en summa.

Jag har ingen aning om hur jag ska göra nu.
Har ni några råd?

SFFs prisguide (visserligen 2008, men iaf...) anger 1016 kr per bild, men bara 654 kr per bild om det är fyra eller fler bilder. Eftersom SVT publicerade bilderna utan tillstånd föreslår jag att du debiterar minst 1000 kr per bild.

Med tanke på att det är Svt, som använt dina bilder och de säkert vet vad som gäller så... Och, om det är använt i ett "inslag", dvs sänt i TV.... så tycker jag nog att du kan köra på. Inte oskäligt men... Satt i relation till kostnad för att plublicera ett inslag så... Och TV måste ju vara en form av "masspublicering".

Varför inte 3000 per bild? Din rättighet kvarstår och därför vet de att be om ett pris. De har ju de fakto redan gjort fel och publicerat så... Vad har du att förlora?!!

Rätt! Pruta inte med dig själv så begär 3000 kr per bild så kommer SVT att kontra med ett lägre bud, som kanske är bättre än du tror.

Med tanke på att det är Svt, som använt dina bilder och de säkert vet vad som gäller så... Och, om det är använt i ett "inslag", dvs sänt i TV.... så tycker jag nog att du kan köra på. Inte oskäligt men... Satt i relation till kostnad för att plublicera ett inslag så... Och TV måste ju vara en form av "masspublicering".

Varför inte 3000 per bild? Din rättighet kvarstår och därför vet de att be om ett pris. De har ju de fakto redan gjort fel och publicerat så... Vad har du att förlora?!!

SFFs prisguide (visserligen 2008, men iaf...) anger 1016 kr per bild, men bara 654 kr per bild om det är fyra eller fler bilder. Eftersom SVT publicerade bilderna utan tillstånd föreslår jag att du debiterar minst 1000 kr per bild.

Praxis vid otillåten publicering är väl enl prislista x 2?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar