Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Publicerad bild i tidningsannons

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Såg idag att jag hade ett ansikte från en bild publicerad i en annons i Metro. Min fundering är om jag fakturerar tidningen eller annonsägaren? Det sistnämda låter mest naturligt men den som publicerar måste ju vara säker vad jag förstått? Ska givetvis kontakta o förklara innan fakturan skickas men helt fria från straff vill man ju inte att de blir!

Red: bilden är även publicerad på deras hemsida. Har printat från mobilen som jag skriver på nu.

Mvh
André

Senast ändrad:
Hej!

Såg idag att jag hade ett ansikte från en bild publicerad i en annons i Metro. Min fundering är om jag fakturerar tidningen eller annonsägaren? Det sistnämda låter mest naturligt men den som publicerar måste ju vara säker vad jag förstått? Ska givetvis kontakta o förklara innan fakturan skickas men helt fria från straff vill man ju inte att de blir!

Mvh
André

Är det en annons så är det annonsören som skall ha fakturan och inte tidningen. Det är dessutom en helt annan prislista för reklam jobb jämfört med redaktionellt användande.

Glöm inte att också den avbildade personen ska ha arvode och skadestånd.

En av mina bilder användes i en dödsruna. Där kan man verkligen fråga sig vem man ska fakturera...

Om annonsen är reklam så krävs det ju även en modellrelease från personen som "äger" ansiktet, har annonsören missat det också?

Gör rätt först!

Se till att du har alla bevis klara. Behåll ett ex av tidningen, gör en "print screen" från hemsidan där annonsen ligger. Se till att ha filen med din originalbild färdig och framme, helst då RAW. Kontakta BLF eller SvFF och fråga om vilket pris du skall begära och fakturera. Kom ihåg att det vid sådana här tillfällen tillkommer en del avgifter utöver en vanliga bildförsäljning för liknande annons. Se till att du har kött på benen genom att var helt säker på din sak. Var kan de ha fått tag på denna bild till annonsen? Har du haft den ute på någon hemsida? Var är det för regler som gäller om du publicerar din bild där (det kan ju faktiskt vara så att du publicerat din bild på en sida eller dylikt där det i reglerna framgår klart och tydligt att bilden då får användas i flera eller eller ett specfikt område av annan part). Den har inte legat på någon bildbyrå som sålt den? Om du skall ha rättslig hjälp (ibland hjälp över huvudtaget) från BLF eller SvFF, så brukar de som regel kräva att du är medlem där. Enklast är att kolla deras prislistor och summera rätt pris (bildstöld, eller otillåten användning som det ibland kallas) skall finnas med utöver ordinarie belopp. Kolla viken byrå/vilket företag som skapat annonsen (de är ju de som fått tag på bilden). Gör en faktura, sälj fakturan till ett företag som sköter detta åt dig (så slipper du krångla med krav och eventuellt kronofogden). Är personen på bilden klart synlig, alltså går det enkelt att identifiera person? Är det en person du känner? Om så, be denna person kontakta byrån bakom annonsen och begär skadestånd.

Lycka till!

Det är en annons om standup på ett ställe i Sverige med många komiker på bild, annonsören är stället standupen skall hållas. Antagligen har de bara googlat fram bilder. Har tagit print på LR med bilden + tryckt på I så att det står asdasd.CR2, datum och tid är med, hemsidan är med, bilden på tidningen är med samt en konversation där jag tydligt förklarar för standupkomikern att bilden får användas på blogg utan beskärning eller ändring överhuvudtaget + bildbyline men mer än så får denne inte göra. Vill den användas i marknadsföring mm ska den köpas. Och ett svar där komikern godtar mina "regler".

Någon som vill ha en kopia på printen?

Det är en annons om standup på ett ställe i Sverige med många komiker på bild, annonsören är stället standupen skall hållas. Antagligen har de bara googlat fram bilder. Har tagit print på LR med bilden + tryckt på I så att det står asdasd.CR2, datum och tid är med, hemsidan är med, bilden på tidningen är med samt en konversation där jag tydligt förklarar för standupkomikern att bilden får användas på blogg utan beskärning eller ändring överhuvudtaget + bildbyline men mer än så får denne inte göra. Vill den användas i marknadsföring mm ska den köpas. Och ett svar där komikern godtar mina "regler".

Någon som vill ha en kopia på printen?

Har du fler vittnen till detta?
Fler som sett tidningen, sett hemsidan - säkra så mycket som möjligt!

Nu har jag haft en kort mailkonversation med berörd part och de vill verkligen inte betala. Trots att jag förklarade för den avbildade att bilden ej fick användas i marknadsföring är det tydligen genom honom de fått tag på den. Jag vet inte vad jag ska göra, de är djupt ångerfulla och säger att de aldrig kommer göra om det etc.. men vill slippa betala, jag själv hade inte velat få en feting-faktura på mig av ett misstag, men samtidigt är det ändå gjort. Skall föreslå en mindre symbolisk summa, ex 2000:- så får vi se. Mest sur är jag väl på den avbildade som trots anvisningar vidarebefodrar bilden i just marknadsföringssyfte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar