Annons

PSCS4 problem med contract

Produkter
(logga in för att koppla)

MejaCopah

Aktiv medlem
Hej

Jag brukar lägga en 1px ram 5px in i mina bilder. Det gick lätt i ps3 då det bara var att markera allt och sen Select->modify->contract och så ställa in 5px. Men det vill inte fungera i ps4. Går inte att välja contract alltså när hela ytan är markerad.

Om man däremot markerar en del av en bild så fungerar contract bra.

Kanske jag som gör det på ett dumt sätt eller så, så ge mig gärna förslag på andra sätt eller vad som kan vara fel för mig
 
Ja har inga problem att använda contract i cs4 iaf. Men varför lägger du 1px ram in i bilden. Den idén förstår ja inte :)
 
Bara nått jag fått för mig :p

Du markerar allt 'ctrl+a' och så kan du contracta in ?

Den gör inte det för mig, flyttar inte med markeringarna som ligger vid kanten.
 
Normalt sett är det ju bättre att använda canvas size för å lägga till ram. lättare att inte inkräkta på bilden. men skit samma. Ja kan skapa ett nytt dokument.. sen markera allt.. välja contract från "select->modify->contract" å välja 5px å då hoppar den in en lite bit :)
 
okej, hmm undra varför det inte funkar för mig.

Någon som vet om det finns någon inställning etc som jag måste ändra?
 
Det verkar ju helt klart intressant måste ja ju säga.

Googlade lite nu å tydligen så ska det inte gå att använda Contract tillsammans med Ctrl-A i CS4..Då till följdfrågan.. varför kan jag göra det :p

Vilken version har du av cs4 ?

PS! Ja kan även göra contract med ett låst lager.. Vad jag däremot inte kan göra e att åstadkomma att contract inte fungerar..hur f*n ja än gör, nästan ;)
 
Har version 11.0 står det

Så fort markeringen lägger sig längst ut i kanten på bilden så går det inte använda contract.

Ingen annan som har detta problem? Annars måste det ju vara fel på mitt program. :S
 
Samma version som mig då, då vetekatten varför det funkar för mig fast det inte ska funka. Jag använder aldrig det ändå men..fortfarande intressant.. Dock vet ja inte hur det är me installerade uppdateringar på min cs4 å så men.

Pröva att installera om det en gång.. glöm inte att spara ifall det är några inställningar eller så du har bara så dom inte försvinner.

Ibland kan ominstallationer kostar mer än d smakar om man inte tänker efter. Samtidigt så löser dom oftast problemen med.
 
Samma version som mig då, då vetekatten varför det funkar för mig fast det inte ska funka. Jag använder aldrig det ändå men..fortfarande intressant.. Dock vet ja inte hur det är me installerade uppdateringar på min cs4 å så men.

Pröva att installera om det en gång.. glöm inte att spara ifall det är några inställningar eller så du har bara så dom inte försvinner.

Ibland kan ominstallationer kostar mer än d smakar om man inte tänker efter. Samtidigt så löser dom oftast problemen med.

Då måste ju du ha någon nyare uppdatering där adobe fixat denna bugg.

Läste genom diskussionen anders postade där i fanns en omväg för att få till just detta.

"To get around the problem you can use:
Select - Modify - Border (1), Select - Inverse, Now Contract is available"

Tack för hjälpen så får jag titta efter en uppdatering =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.