Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

PS strul

Produkter
(logga in för att koppla)

Joker

Aktiv medlem
Jag har suttit och lagt ramar på mina bilder. Då jag inte sparar jpg-bilder samt vill vara säker på att jag laddar upp "samma" bild har jag plockat dem från siten. Som ni vet så funkar inte "högerklick" så jag har dragit dem direkt in i PS. Därefter har jag ramat in bilden, när jag sedan vill genomföra "Save As" kraschar PS. Irriterande. Jag har start om datorn och testat alla uppenbara trix men allt pekar på en PS-bugg. Är det någon annan som har stött på samma problem?
Jag kör W2K och PS 7.0.

Hej

Jag har upptäckt att källfilen måste finnas för att man skall kunna spara under annat namn.

Jag gjorde följande:
Markerade 10 TIFF filer, drog dessa till PS 7
Raderade dessa medan de var öppan och sparade i JPG.

Då fick jag felmeddelande om att filen redan finns och är låst och du måste spara under annat namn oavsett var jag sparade.

Den krachade dock inte.

Detta i W2000.

Roine

En bild som visas i explorer finns på disken under ett temporärt namn i internet-temp mappen. När du drar in den i PS är det den lokala kopian som öppnas och det ska inte vara nåt problem att spara den i annat namn.

Prova att dra den till skrivbordet istället. Då får du en synlig fil du kan leka med istället.

skelett skrev:
En bild som visas i explorer finns på disken under ett temporärt namn i internet-temp mappen. När du drar in den i PS är det den lokala kopian som öppnas och det ska inte vara nåt problem att spara den i annat namn.

Prova att dra den till skrivbordet istället. Då får du en synlig fil du kan leka med istället.

Japp, men om man stänger ner Exploren och avslutar internettandet om man har modem, rensas det inte lite då?

Så iden med skrivbordet eller katalog är nog att föredra.

Roine

skelett skrev:

Det var exakt så jag löst det. Det skumma är att första gången fungerade det att köra "Save As" med en bild som låg i cachen. Det kan i o f s vara så att jag fimpade browsern den gången.
Då verkar det som om det är OS problem i alla fall, får väl gå över till XP.

Det Sjöberg syftar på gäller som inloggad och på egna album så det måste betraktas som ok.
Sedan är det nog så att de flesta vet hur man kommer runt det javaScript som hindrar sparandet genom att högerklicka på bilden.

Det spelar ingen roll om man stänger browsern och/eller kopplar ner. Bilden ligger kvar i cachen ändå.

kolla hur stora dina bilder ar...
min mac crashar osso om jag forsoker spara en 90Mb psd fil som e typ 7-8000 pixels bred i jpeg format... dra ner den till ca 600 i bredd o spara for web...
kvarstar problemet, ominstalera PS...
kor du mac, sa ha inte en zip i driven nar du natt i PS... det hanger sig hos mig i alla fall...(ja jag vet att de sager att mac e superior men ibland undrar jag...)
Lycka till
Timo

sag precis att du korde pc... kolla bara sa att de inte ar mega stora innan du gor natt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar