asa100
Medlem
...
Nu är jag nyfiken på vilka erfarenheter du har. Så skriv om vad du använder, vad du tycker om det och vilka brister du hittat. Vilka problem har du stött på? Är Gimp tillräckligt bra? Går det att jobba med de här verktygen? Plus och minus? Bara för nördar? Vad som helst.
Själv använder jag Gentoo på flera maskiner och tycker det är den GNU/Linux-distron som passar mig bäst så här långt.
GNU/Linux i allmänhet kräver lite kunnande av användaren men ger mycket tillbaka: man lär sig sitt system, får ökad kunskap om operativsystem, det fungerar stabilt och är (erfarenhetsmässigt) relativt okänsligt för intrång/virus/trojaner et.c.
Windows bygger i mångt och mycket på att systemet döljer saker för användaren (vilket kan vara bra så länge saker och ting fungerar som avsett, annars inte).
För mig är GNU/Linux lättare att hålla igång än Windows som "både nu och då" drabbas av diverse krångel med trojaner, virus, strul med uppdateringar, program som kolliderar, licenser et.c.
I familjen använder vi Gentoo till ordblandning, surf och e-post vilket är de tre viktigaste sakerna för oss och det fungerar perfekt även för en i det närmaste datorhatare! Windows används till vissa spel och genererar mer irritation att hålla igång än GNU/Linuxarna tillsammans.
Ja visst ja, så var det min fotodator, den kör Windows och den är inte ansluten till Internet under några omständigheter. Varför (om nu GNU/Linux är så bra)? Jo, Photoshop och Lightroom (som väl är något av branchstandard) samt programmen från min kameraleverantör finns ju bara för MacOS och Windows, och Mac är för dyr tycker jag. I den här rollen (en eller några få kontrollerade applikationer och isolerad från omvärlden) fungerar Windows nästan utan problem.
Åter till GNU/Linux: Gimp är för mig tyvärr (fortfarande) inte ett seriöst alternativ till Photoshop lika lite som digikam är ett alternativ till Lightroom.
Sedan finns ju en zillion olika program att prova på, picasa och gqview fungerar hyfsat. En stor fördel är att i Gentoo kan man installera/avinstallera olika program gång på gång utan att systemet säckar ihop, något man inte direkt kan säga om Windows.
Tyvärr måste jag hålla med flera här om att GNU/Linux är knappast ännu moget för den stora Desktop-allmänheten annat än (möjligen) för allmän surf, e-post och enklare ordbehandling, jag tänker då på Ubuntu eller motsvarande.
För att bli ett alternativ för oss fotonördar anser jag att GNU/Linux som minimum måste erbjuda tillförlitlig färghantering i hela kedjan (editering, presentation på skärm och utskrift på skrivare) och även erbjuda en Gimp eller motsvarande som kan editera bilder i 16-bitarsmode.
Mina åsikter, kanske bara mina...