Annons

PS sRGB

Produkter
(logga in för att koppla)

extacn

Aktiv medlem
/// har inte hittat något bland äldre trådar som direkt förklarar just detta och åtgärd ///

Har bytt hårddisk, dvs inst om allt.
Allt återställt/fungerar OK förutom att alla jpg bilder får knasiga färger i PS (fast inte om man browsar dem i win).
Har sRGB i kameran (10D) och sRGB i PS (allt default, har inte rört ngt).

Vad göra?
 
extacn skrev:
/// har inte hittat något bland äldre trådar som direkt förklarar just detta och åtgärd ///

Har bytt hårddisk, dvs inst om allt.
Allt återställt/fungerar OK förutom att alla jpg bilder får knasiga färger i PS (fast inte om man browsar dem i win).
Har sRGB i kameran (10D) och sRGB i PS (allt default, har inte rört ngt).

Vad göra?
Din skärm kanske inte använder sRGB - då kommer färgerna att vara olika i program som hanterar färgprofiler och i program som inte gör det (Internet Explorer, tex).
 
Tack för tipset.
Skärmen hade någon egen "Philips Color" och när jag bytte till vanlig RGB fungerade det mkt bättre.
 
extacn skrev:
Tack för tipset.
Skärmen hade någon egen "Philips Color" och när jag bytte till vanlig RGB fungerade det mkt bättre.
Jo, men istället blir det fel. :)

Det är inte meningen att det ska se lika ut!

För att det ska bli lika i tex Internet Explorer och Photoshop måste du konvertera bilden till skärmens färgprofil, dvs "Philips Color". sRGB är inte gjort för att det ska bli exakt lika överallt, utan endast "OK". sRGB kan sägas vara någon form av medelvärde över olika skärmar och enheter.
 
Hej igen.

Det ser lika ut och det duger bra för mig.
Hela den här färg-prylen är så stökig, jag försökte sätta mig in detta för några år sedan när jag skaffade EOS 10:an men jag gav upp.
Hushållsfotograferingen kör vi ut på 10x15 hos PolyFoto i Östersund för 99 öre/st med auto-everything. OK i 19 fall 20. Var 20:e kör jag om "halv-manuellt", dvs justerar lite i PS och avmarkerar auto* i PolyFoto:s "kiosk".
De viktiga bilderna skickar vi som RAW:ar till Lindkvists Fotolabb i Västerås och så får de göra rubbet (för en mycket överkomlig slant).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.