arne strömberg
Aktiv medlem
Efter ha blivit besviken efter en beställning från Crimson har jag vältrat mig i profileringsträsket en tid igen, läst trådar och Felboken mm. Med ny skärmprofil och litet annat tänk inför beställningen är jag nöjdare, men skulle vilja lufta mina funderingar litet.
Jag fotar alltid i raw, och använder Adobe RGB som arbetsfärgrymd i PS CS6, bäddar in denna som man skall. Jag använder en iMac från 2012 som är profilerad med Color Munki Display. Jag har laddat hem pappersprofilerna, från Crimson och Photohome som jag använd för att göra fotoböcker, för att göra simuleringar av trycket.
Det som alltid varit problemet när jag inte varit nöjd är att bilderna blivit för mörka och kontrastlösa. Det har gällt både bilder från Crimson, Photohome och även de bilder jag fått publicera i fototidningar som FS magasin. Förut hade jag en idé om att alla mina bilder skulle liksom vara klara för tryck om skärmen bara är rätt profilerad. Nu tänker jag att jag måste ändå vidta vissa steg inför utskrift utöver den bildbehandling jag gör normalt för min egen skärm. I softproof papperssimuleringen blir bilderna mattare med mindre kontrast men inte direkt mörkare, de kräver alltså ändå ytterligare behandling om de skall likna det jag annars ser på skärmen.
Så här är min strategi nu: Om jag skall skriva ut eller trycka en bild så har jag det med i beräkningen redan från början och gör en egen behandling för denna bild: i camera raw ser jag till att bilden är exponerad något högre än annars (dock utan att bli överexponerad, kollar histogrammet noga). Utför sedan sedvanlig behandling i PS hela tiden litet extra vaksam att det inte är för kontrastlöst och mörkt. Som sista steg brukar jag då jag ser bilden i pappersimuleringen ibland lägga ett lager -exposure- där jag drar i offset reglaget en aning till vänster
till -0,0060 varpå bilden klarnar litet. Detta sista steg har jag bara testat på sista tiden. Är litet obenägen att bildbehandla för mycket med pappersimuleringen aktiverad, tycker att bilden inte svarar riktigt på åtgärderna då. Har svårt att tro att softproofen visar exakt hur papperet kommer att se ut, är väl mer en fingervisning.
Överhuvudtaget så kommer ju aldrig de klara färger man kan se på en skärm aldrig att kunna tryckas vad jag förstår. Sedan är jag medveten om att betraktingsljuset har en betydande påverkan, sätter jag de "mörka o misslyckade" utskrifterna under 60-watts lampan vid köksbordet ser de ganska ok ut även de.
Om ni orkat läsa så här långt; verkar det vettigt det jag tänker?
Arne
Jag fotar alltid i raw, och använder Adobe RGB som arbetsfärgrymd i PS CS6, bäddar in denna som man skall. Jag använder en iMac från 2012 som är profilerad med Color Munki Display. Jag har laddat hem pappersprofilerna, från Crimson och Photohome som jag använd för att göra fotoböcker, för att göra simuleringar av trycket.
Det som alltid varit problemet när jag inte varit nöjd är att bilderna blivit för mörka och kontrastlösa. Det har gällt både bilder från Crimson, Photohome och även de bilder jag fått publicera i fototidningar som FS magasin. Förut hade jag en idé om att alla mina bilder skulle liksom vara klara för tryck om skärmen bara är rätt profilerad. Nu tänker jag att jag måste ändå vidta vissa steg inför utskrift utöver den bildbehandling jag gör normalt för min egen skärm. I softproof papperssimuleringen blir bilderna mattare med mindre kontrast men inte direkt mörkare, de kräver alltså ändå ytterligare behandling om de skall likna det jag annars ser på skärmen.
Så här är min strategi nu: Om jag skall skriva ut eller trycka en bild så har jag det med i beräkningen redan från början och gör en egen behandling för denna bild: i camera raw ser jag till att bilden är exponerad något högre än annars (dock utan att bli överexponerad, kollar histogrammet noga). Utför sedan sedvanlig behandling i PS hela tiden litet extra vaksam att det inte är för kontrastlöst och mörkt. Som sista steg brukar jag då jag ser bilden i pappersimuleringen ibland lägga ett lager -exposure- där jag drar i offset reglaget en aning till vänster
till -0,0060 varpå bilden klarnar litet. Detta sista steg har jag bara testat på sista tiden. Är litet obenägen att bildbehandla för mycket med pappersimuleringen aktiverad, tycker att bilden inte svarar riktigt på åtgärderna då. Har svårt att tro att softproofen visar exakt hur papperet kommer att se ut, är väl mer en fingervisning.
Överhuvudtaget så kommer ju aldrig de klara färger man kan se på en skärm aldrig att kunna tryckas vad jag förstår. Sedan är jag medveten om att betraktingsljuset har en betydande påverkan, sätter jag de "mörka o misslyckade" utskrifterna under 60-watts lampan vid köksbordet ser de ganska ok ut även de.
Om ni orkat läsa så här långt; verkar det vettigt det jag tänker?
Arne