Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Proof colors mm inför utskrifter/tryck

Produkter
(logga in för att koppla)

arne strömberg

Aktiv medlem
Efter ha blivit besviken efter en beställning från Crimson har jag vältrat mig i profileringsträsket en tid igen, läst trådar och Felboken mm. Med ny skärmprofil och litet annat tänk inför beställningen är jag nöjdare, men skulle vilja lufta mina funderingar litet.

Jag fotar alltid i raw, och använder Adobe RGB som arbetsfärgrymd i PS CS6, bäddar in denna som man skall. Jag använder en iMac från 2012 som är profilerad med Color Munki Display. Jag har laddat hem pappersprofilerna, från Crimson och Photohome som jag använd för att göra fotoböcker, för att göra simuleringar av trycket.

Det som alltid varit problemet när jag inte varit nöjd är att bilderna blivit för mörka och kontrastlösa. Det har gällt både bilder från Crimson, Photohome och även de bilder jag fått publicera i fototidningar som FS magasin. Förut hade jag en idé om att alla mina bilder skulle liksom vara klara för tryck om skärmen bara är rätt profilerad. Nu tänker jag att jag måste ändå vidta vissa steg inför utskrift utöver den bildbehandling jag gör normalt för min egen skärm. I softproof papperssimuleringen blir bilderna mattare med mindre kontrast men inte direkt mörkare, de kräver alltså ändå ytterligare behandling om de skall likna det jag annars ser på skärmen.

Så här är min strategi nu: Om jag skall skriva ut eller trycka en bild så har jag det med i beräkningen redan från början och gör en egen behandling för denna bild: i camera raw ser jag till att bilden är exponerad något högre än annars (dock utan att bli överexponerad, kollar histogrammet noga). Utför sedan sedvanlig behandling i PS hela tiden litet extra vaksam att det inte är för kontrastlöst och mörkt. Som sista steg brukar jag då jag ser bilden i pappersimuleringen ibland lägga ett lager -exposure- där jag drar i offset reglaget en aning till vänster
till -0,0060 varpå bilden klarnar litet. Detta sista steg har jag bara testat på sista tiden. Är litet obenägen att bildbehandla för mycket med pappersimuleringen aktiverad, tycker att bilden inte svarar riktigt på åtgärderna då. Har svårt att tro att softproofen visar exakt hur papperet kommer att se ut, är väl mer en fingervisning.
Överhuvudtaget så kommer ju aldrig de klara färger man kan se på en skärm aldrig att kunna tryckas vad jag förstår. Sedan är jag medveten om att betraktingsljuset har en betydande påverkan, sätter jag de "mörka o misslyckade" utskrifterna under 60-watts lampan vid köksbordet ser de ganska ok ut även de.

Om ni orkat läsa så här långt; verkar det vettigt det jag tänker?

Arne
 
Överhuvudtaget så kommer ju aldrig de klara färger man kan se på en skärm aldrig att kunna tryckas vad jag förstår. Sedan är jag medveten om att betraktingsljuset har en betydande påverkan, sätter jag de "mörka o misslyckade" utskrifterna under 60-watts lampan vid köksbordet ser de ganska ok ut även de.

Om ni orkat läsa så här långt; verkar det vettigt det jag tänker?

Arne

När du säger att de »misslyckade utskrifterna« ser rätt OK ut under köksbordets belysning, då har du hittat problemet. Vad Crimson gör, och alla andra som har lite koll på detta med färghantering, är att man utgår från att bilderna ska ses under ett betraktningsljus på cirka 500 lux. Det är ljusnivån som du har på ett kontor med rätt hög ljusstyrka. Sitter du mörkare, då blir bilderna för mörka. Så om du vet att dina bilder oftast ska visas under ett svagare ljus, vilket ofta är fallet, då bör du alltså lätta upp dina skuggor lite grann.

Jag har skrivit en artikel om detta på http://www.sfoto.se/f/praktisk-teknik/latta-dina-skuggor som visar den teknik jag använder.
 
Du har det som profession Stefan och vill uppnå det perfekta. Det bör man förstås också göra om man har som yrke att redigera och leverera bilder som många av dina kunder har.
Däremot tycker jag att vi som kanske tar fotouppdrag ibland men mest fotar för vårt eget nöjes skull kan lägga ribban lite lägre.
Jag läser vad du och andra kunniga skriver om hur man uppnår den optimala miljön för hur man skapar bästa förutsättningar för bra redigerade bilder och utskrifter.
Det innebär gärna en väldigt bra skärm. Jag vill gärna ha en stor bortåt 30 tum och de kostar runt 15000 om de skall uppfylla standard. Dessutom behöver man en kalibrator av bra klass. i1 Display är minimum.
Sedan bör man måla väggarna neutralt grå enligt standard med rätt korrigerad nyans enligt ISO.

Arbetsbelysning bör vara lysrör som är enligt standard och dagsljus. Rummet bör ha konstant samma belysning oavsett om solen skiner eller om det är mörkt ute.
När vi sedan lyckats med allt detta så bör vi kolla våra printar under kontrollerat ljus med en Solux lampa som följer standard. Bara den går lös på 2 700 kr.
Till sist måste vi givetvis ha rätt belysning på våra utskriva alster med spotlights som håller 500 lux och dagsljus enligt standard.

Detta kommer aldrig varken jag eller den normale fotografen ta till sig.
För det första vill jag inte ha grå väggar. För det andra tänker jag inte köpa en ful Solux lampa. Jag tänker inte heller mörklägga mitt arbetsrum så solen inte kan titta in.
Det jag printar kommer inte heller hänga så att jag har ett perfekt ljus av 500 Lux och 5500 kelvin.

Jag skall erkänna jag genar en hel del från dina råd om den perfekta miljön. Jag kör en Dell U3014 som jag numera kan hårdvarukalibrera. Inte världens mest exakta skärm men ligger kanske på 95-98% från de bästa. Duger gott för mig. Den är långt bättre än vad de flesta fotografer på fotosidan har som inte ens börjat kalibrera sina skärmar. De sitter så att säga med sina färgade solglasögon på utan att veta vilken färg det är på glasen.

Att sträva mot perfektion är rätt för proffsen men kanske skall man se till för alla oss övriga att undvika de värsta fällorna och hamna någorlunda rätt.

Så Stefan. Kan du ge oss dina 5 bästa råd för att en amatör skall nå 90-95 rätt när det gäller färghantering? Jag tror väldigt många skulle se det som mycket värdefullt.
En 101 för amatören.
 
Så Stefan. Kan du ge oss dina 5 bästa råd för att en amatör skall nå 90-95 rätt när det gäller färghantering? Jag tror väldigt många skulle se det som mycket värdefullt.
En 101 för amatören.

Jag håller helt med dig om att det ofta är OK utan att man når upp till det perfekta. För mig som sitter och jobbar till exempel med en bok, som kostar mellan 30.000 och 80.000 kr att trycka, då har jag inte råd med att det blir sisådär, det måste bli så bra som möjligt.

Men för den som har det som hobby räcker det ofta med att nå upp till en skaplig grundnivå, så att det fortfarande känns OK. Så mina 3 viktigast punkter skulle bli:

1. Hyfsad skärm. Och idag börjar skapliga skärmar vara betydligt billigare än vad de var en gång i tiden. För runt 5-6000 kr kan du hitta en bra skärm.

2. Kalibrator. Det fungerar inte på annat sätt. Men man behöver inte kalibrera en gång i veckan. I själva verket är dagens skärmar så pass stabila att det räcker med en gång i månaden. En kalibrator skulle man alltså kunna dela med några andra.

3. En rullgardin. Sitter du i strålande solsken utanför fönstret den ena gången och på natten den andra gången, då är det svårt att få koll på hur bilderna ser ut.

Sedan handlar det mer om erfarenhet, att testa att göra bilder på olika sätt för att se hur de kan se ut, hur ett färgstick ser ut. Jag har ju gärna en referensbild, både som utskrift och som bild på skärmen, som jag är nöjd med. Det gör det så mycket enklare att bedöma hur den nya bilden ser ut.

Stefan
 
Tack Stefan.
De råden tror jag kommer vara värdefull information för många.
Färghantering genom kedjan från Kamera till Print känns ju kämpig för många och det är lätt att göra fel. Många gånger blir råden så många att det är lätt att drunkna i dem.
Fast egentligen är det ju inte så svårt att nå en hyfsad nivå och lyckas få utskrifter som får andra amatörer att tycka ens bilder är suveräna.
En hyfsad skärm och kalibrator är alltså första steget. Utan det är man som en halvblind redigerare med viss färgblindhet.
 
När du säger att de »misslyckade utskrifterna« ser rätt OK ut under köksbordets belysning, då har du hittat problemet. Vad Crimson gör, och alla andra som har lite koll på detta med färghantering, är att man utgår från att bilderna ska ses under ett betraktningsljus på cirka 500 lux. Det är ljusnivån som du har på ett kontor med rätt hög ljusstyrka. Sitter du mörkare, då blir bilderna för mörka. Så om du vet att dina bilder oftast ska visas under ett svagare ljus, vilket ofta är fallet, då bör du alltså lätta upp dina skuggor lite grann.

Jag har skrivit en artikel om detta på http://www.sfoto.se/f/praktisk-teknik/latta-dina-skuggor som visar den teknik jag använder.

Tack Stefan!
Jo jag känner igen problemet med skuggorna, antar att det är just där en för mörkt behandlad bild drabbas värst. Intressant tips i artickeln du länkade. Den talar väl egentligen emot den behandling jag testat; att öka kontrasten en aning för att " klarna upp" papperssimuleringen som alltid känns mattare. Eller så kanske det går att kombinera?
Annars tolkar jag ditt svar som att jag inte gjort några flagranta fel i det jag skriver.
En ny skärm blir otvivelaktigt nästa större investering. Vill ändå försöka få ett bra resultat med det jag har.

Jag brukar bildbehanda när det är mörkt ute, och med svag belysning i rummet, det är under de omständigheterna jag kalibrerat. Kanske borde jag ha taklampan tänd i stället? Den stör egentligen inte, inga reflexer skapas.
Mvh

Arne
 
Jag brukar bildbehanda när det är mörkt ute, och med svag belysning i rummet, det är under de omständigheterna jag kalibrerat. Kanske borde jag ha taklampan tänd i stället? Den stör egentligen inte, inga reflexer skapas.
Mvh

Arne

Det är nog bra om du sitter som du gör, men du kan ju prova med att göra din skärm mörkare. 9 gånger av 10 är problemet med för mörka printar snarare för ljusa skärmar.
 
Det är nog bra om du sitter som du gör, men du kan ju prova med att göra din skärm mörkare. 9 gånger av 10 är problemet med för mörka printar snarare för ljusa skärmar.

Problemet med iMac är att det finns ingen numeriskt skala för att ställa in ljusheten bara ett reglage för mer eller mindre ljust vilket känns för oprecist. Det finns visserligen ett innbyggt kalibreringsverktyg där man kan direkt se effekten av inställningarna, men jag tyckte att Color Munki Display kändes mer seriöst då, och med hjälp av denna och litet trixande bland annat med omgivningsljuset under kalibreringen har jag ändå fått till en skärmprofil som gjort den något mörkare nu.

Tack för svar och tips!

Arne
 
Problemet med iMac är att det finns ingen numeriskt skala för att ställa in ljusheten bara ett reglage för mer eller mindre ljust vilket känns för oprecist. Det finns visserligen ett innbyggt kalibreringsverktyg där man kan direkt se effekten av inställningarna, men jag tyckte att Color Munki Display kändes mer seriöst då, och med hjälp av denna och litet trixande bland annat med omgivningsljuset under kalibreringen har jag ändå fått till en skärmprofil som gjort den något mörkare nu.

Tack för svar och tips!

Arne

Jag har hittat mitt sätt att hålla reda på ljusheten. Mitt önskvärde är 120 Cd eftersom det passar min arbetsmiljö.
Det brukar jag hitta ganska exakt på flera av mina Macar genom att hålla ett streck över det ljusstråle som är klockan 6 när man ser symbolen för inställning av ljushet.
Det är lite oprecist men verkar fungera bra på flera Macar jag profilerat.
 
Problemet med iMac är att det finns ingen numeriskt skala för att ställa in ljusheten bara ett reglage för mer eller mindre ljust vilket känns för oprecist. Det finns visserligen ett innbyggt kalibreringsverktyg där man kan direkt se effekten av inställningarna, men jag tyckte att Color Munki Display kändes mer seriöst då, och med hjälp av denna och litet trixande bland annat med omgivningsljuset under kalibreringen har jag ändå fått till en skärmprofil som gjort den något mörkare nu.

Tack för svar och tips!

Arne

Ett tips är att innan du kalibrerar och profilerar din skärm ställer du in ljusstyrkan på din skärm. Ta en av dina bilder som är korrekt gjorda, eller till exempel testbilden som Crimson ger ut. Lägg den i en hyfsad belysning, en som stämmer överens med hur du vill se dina bilder framöver. Ta upp samma bild på skärmen och justera sedan ljusstyrkan till dess att de känns lika ljusa. Gör sedan en profil, men se till att inte ditt kalibreringsprogram försöker ändra ljusstyrkan på din bild. Använd ett läge som brukar kallas Native för ljusstyrkan.
 
Jag har hittat mitt sätt att hålla reda på ljusheten. Mitt önskvärde är 120 Cd eftersom det passar min arbetsmiljö.
Det brukar jag hitta ganska exakt på flera av mina Macar genom att hålla ett streck över det ljusstråle som är klockan 6 när man ser symbolen för inställning av ljushet.
Det är lite oprecist men verkar fungera bra på flera Macar jag profilerat.

Hm. Jag har bara gått till det steglösa reglaget på bildskärm i systeminställningarna. När jag nu körde direkt med tangentbordet så kommer det ju upp en stapel under en klockliknande ljussymbol, är det denna du pratar om? Här kan man ju faktiskt ställa in ett visst antal "pluppar".
Är det iMacs och/eller mackbooks du talar om? Om jag skulle skaffa en minimac med tex eizoskärm hoppas jag man slipper dessa osäkerheter.
 
Hm. Jag har bara gått till det steglösa reglaget på bildskärm i systeminställningarna. När jag nu körde direkt med tangentbordet så kommer det ju upp en stapel under en klockliknande ljussymbol, är det denna du pratar om? Här kan man ju faktiskt ställa in ett visst antal "pluppar".
Är det iMacs och/eller mackbooks du talar om? Om jag skulle skaffa en minimac med tex eizoskärm hoppas jag man slipper dessa osäkerheter.

Jag har en Macbook 15 Retina och en något äldre Macbook Air. Båda ger ungefär samma ljusstyrka.
Detsamma gäller ett par äldre IMac. Så det där reglaget verkar ganska exakt.
Jag brukar ställa min Macbbok pro skärm på ett steg till höger om det streck på solsymbolen som visar på kl. 6. Det brukar alltid ligga väldigt nära 120 Cd vilket är mitt målvärde.
Sedan kan man köra som Stefan säger med native profilering.
 
Hm. Jag har bara gått till det steglösa reglaget på bildskärm i systeminställningarna. När jag nu körde direkt med tangentbordet så kommer det ju upp en stapel under en klockliknande ljussymbol, är det denna du pratar om? Här kan man ju faktiskt ställa in ett visst antal "pluppar".
Är det iMacs och/eller mackbooks du talar om? Om jag skulle skaffa en minimac med tex eizoskärm hoppas jag man slipper dessa osäkerheter.

Det är både iMacs och MacBooks jag pratar om. Det blir samma lösning på båda två.
 
Jag hade lite av samma problem.

Lösningen var att kalibrera monitorn noga, även ljusstyrkan i förhållande till omgivningen.

Sedan behandlar jag som vanligt i Lightroom. När jag är färdig, kör jag en Soft Proof med Crimsons profiler.

Om det inte ser rätt ut skapar jag en viruell kopia, som jag justerar och sedan sparar som en tiff.

Crimson brukar rekommendera 8 bitars AdobeRGB, men jag använder sRGB ändå. Då ser bilderna likadana ut på alla ställen.
 
Jag hade lite av samma problem.

Lösningen var att kalibrera monitorn noga, även ljusstyrkan i förhållande till omgivningen.

Sedan behandlar jag som vanligt i Lightroom. När jag är färdig, kör jag en Soft Proof med Crimsons profiler.

Om det inte ser rätt ut skapar jag en viruell kopia, som jag justerar och sedan sparar som en tiff.

Crimson brukar rekommendera 8 bitars AdobeRGB, men jag använder sRGB ändå. Då ser bilderna likadana ut på alla ställen.

Återigen, en kalibrering är bara halva processen. När du har ställt in din skärm som du vill ha den = kalibrerat den, då måste du profilera den, det vill säga skapa en skärmprofil som sedan färghanterade program använder för att veta hur just din skärm ser ut. Att kalibrera skärmen, det kan man göra genom att kolla på den och jämföra den med en referensbild, men att profilera den, för det krävs det en skärmkalibrator.

Stefan
 
Återigen, en kalibrering är bara halva processen. När du har ställt in din skärm som du vill ha den = kalibrerat den, då måste du profilera den, det vill säga skapa en skärmprofil som sedan färghanterade program använder för att veta hur just din skärm ser ut. Att kalibrera skärmen, det kan man göra genom att kolla på den och jämföra den med en referensbild, men att profilera den, för det krävs det en skärmkalibrator.

Stefan

Precis så jag gör.

Ett annat enkelt tips är att använda en mellangrå bakgrund i bildredigeringsprogrammet. Om man har en svart eller vit bakgrund är det lätt att missta sig på bildens ljusstyrka.

Man kan också använda dagsljuslampor vid arbetsplatsen.
 
Senast ändrad:
då måste du profilera den, det vill säga skapa en skärmprofil som sedan färghanterade program använder för att veta hur just din skärm ser ut.

Gör sedan en profil, men se till att inte ditt kalibreringsprogram försöker ändra ljusstyrkan på din bild. Använd ett läge som brukar kallas Native för ljusstyrkan.

Stefan

Hej igen hoppas tålamodet räcker till detta också :) Kan ju vara intressant för andra kanske också eftersom jag sett att tråden haft över 800 visningar.

Två saker bara om jag förstått rätt:

1. Detta citerat ovan, innebär väl inte att jag skall lägga in skärmprofilen som arbetsfärgrymd i PS? Dvs jag behåller väl adobe RGB som arbetsfärgrymd i PS och låter den vara inbäddad i filen som jag skickar till tryck?

2. Jag har förstått att man faktiskt kan ställa in ljusstyrkan manuellt på iMacen via tangenterna och genom att avbocka den automatiska ljusjusteringen i systeminställningarna Därmed kan jag visuellt reglera genom att jämföra med en utskrift.
När jag sedan gör skärmprofilen med Color Munki Display så skall jag alltså bocka av alternativen som "auto determine optimal luminance level" och "ambient light smart control" ? Dvs jag hoppar över stegen där verktyget mäter omgivningsljuset och ställer Display luminance på "ursprunglig"?

Jag testade detta och gjorde en ny skärmprofil,men då blev faktiskt skärmen en aning ljusare varför jag nog behåller den tidigare profilen just nu då jag använde funktionen med mätning av omgivningsljuset. Antar att det kan vara fler omständigheter som gjorde att jag då fick till en mörkare skärm. Mörkare skärmprofil = ljusare utskrifter.

Arne
 
Hej igen hoppas tålamodet räcker till detta också :) Kan ju vara intressant för andra kanske också eftersom jag sett att tråden haft över 800 visningar.

Två saker bara om jag förstått rätt:

1. Detta citerat ovan, innebär väl inte att jag skall lägga in skärmprofilen som arbetsfärgrymd i PS? Dvs jag behåller väl adobe RGB som arbetsfärgrymd i PS och låter den vara inbäddad i filen som jag skickar till tryck?
Du ska inte ändra några inställningar i Photoshop. Programmet läser automatiskt in den skärmprofil du skapat. Så låt Adobe RGB vara kvar som arbetsfärgrymd och bädda in den i din fil. Men tänk på att många labb struntar helt och hållet i vilken arbetsfärgrymd som du bäddar in. De förutsätter att allt är i sRGB.

2. Jag har förstått att man faktiskt kan ställa in ljusstyrkan manuellt på iMacen via tangenterna och genom att avbocka den automatiska ljusjusteringen i systeminställningarna Därmed kan jag visuellt reglera genom att jämföra med en utskrift.
När jag sedan gör skärmprofilen med Color Munki Display så skall jag alltså bocka av alternativen som "auto determine optimal luminance level" och "ambient light smart control" ? Dvs jag hoppar över stegen där verktyget mäter omgivningsljuset och ställer Display luminance på "ursprunglig"?
Korrekt.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar