Annons

Projektor VS 50 tums plasma!

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Projektor VS 50 tums plasma! Jag skall snart köpa mig en pryl att titta på bilder på samt mycket film o TV. Vad ska jag välja Plasma TV eller en projektor.

Projektor helt klart. Varför?

Plasma-tv i 40-50-tumsklassen ger en stor tv-bild. Kan ju vara trevligt om man tycker det.

Projektor ger biokänsla.

Jag har 92-tums bild i vardagsrummet, det ger en wow-effekt vid filmtittning som en plasma- eller lcd-tv inte kan mäta sig emot. Jag tittar inte på tv med projektorn, det har jag kvar fläsk-tv:n till.

Nackdelen är förstås att du måste kunna mörklägga någorlunda i vardagsrummet. Det räcker långt att bara släcka lyset, vicka för persienner och stänga dörren till köket el. motsv., total mörkläggning är mest för fundamentalister.

Du får en fin projektor inklusive duk och takstativ för 12 000 kr i dag (Sanyo PLV Z4). MYCKET PRISVÄRT, om jag får skrika lite.

Sanyo Z4 kan du till och med hitta för 10 000 (hos Inwarehouse). En bra projektor.
Kolla in testerna av projektorer i tidningen FOTO nr 1 och 2 2007. Där finns flera mycket bra och prisvärda modeller. Skulle nog själv ha valt Epson TW700. Förutom rätt lågt pris har den bättre lampgaranti än de flesta.

Beror på vad du kommer att se på mest. För vanligt TV-tittande föredrar jag plasma. För film och bildvisning borde projektor ge en större wow-känsla, men det är högst individuellt vad man föredrar.

Själv har jag en ganska nyinköpt plasma på 42" som jag är väldigt nöjd med. Det enda som är lite knepigt är att panelen är i 16:9-format, men har en upplösning på 1024x768 pixlar, vilket egentligen är ett 4:3-format. Bildpunkterna är alltså inte kvadratiska, utan rektangulära.

Kör jag via HDMI med 720p-upplösning, så skalar tv:n om signalen så att proportionerna blir riktiga, men då mappas inte varje pixel till en bildpunkt på panelen.

Kör jag via VGA-ingången så kan jag använda panelens egen upplösning och få en perfekt mappning pixel-till-pixel. Då måste jag först skala om bilden för att kompensera för de rektangulära pixlarna innan jag kör ett bildspel (för att proportionerna ska bli rätt). Enklast är att beskära bilden så att proportionerna blir 16:9 och sen välja resize, klicka ur rutan att proportionerna ska bevaras och fylla i bildstorlek 1024x768.

Det senaste alternativet ger bästa möjliga skärpa och ser sjukt bra ut från normalt betraktningsavstånd.

Om du tänker visa mycket bilder och vill slippa att skala om proportionerna på bilderna, så bör du kontrollera att upplösningen är proportionell mot 16:9 (tex 1280x720, eller 1920x1080). För min del stör det inte speciellt mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar