Annons

Projektarbete Foto.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag går sista året på medieprogrammet.

inriktning Foto. alla gymnasie program har en obligatorisk kurs som heter PROJEKTARBETE.

där väljer du vad du vill göra, hur du ska göra det, varför du ska göra det mm.

jag har valt att fotografera p.g.a att det är mitt stora intresse. jag har 03-08-28 -> 04-03-01 på mig.

jag ska under denna tid fotografera och planera hela tiden vad jag ska göra..och om det blir fel och liknande under vägen fram till det att jag är färdig så ska jag skriva ner detta. allså detta är ett stort arbete...ni som gjort det vet.

nu kommer jag till poängen med mitt inlägg.

jag skulle vilja ha lite tips/råd hur jag ska gå tillväga. jag har ännu inte bestämt mig vad jag ska fota. porträtt? dokumentär? ja, vad som helst...nån som har tips eller idè vad jag kan fota. hur jag bäst går tillväga...ja allt i pricip. så om nån känner för att hjälpa mig så tar jag gärna emot det. utrustningen jag har att jobba med är:

Canon Eos 300V (min egna)

obejektiv från 28-300 mm (skolans)

sen stativ och sånt har vi även (såklart).

tacksam för hjälp/tips/idè/råd ja allt.

- Mikael

som jag ser det så finns det lite olika vägar:

antingen kan du bestämma dig för att utforska en viss genre ( tex porträtt, dokumentärbild, mode osv)
ELLER så bestämmer du dig för ett tema som du vill jobba med som sedan genren får anpassa sig efter. dvs om du tex väljer att jobba med "orättvisor" så kanske både dokumentär, porträtt ingår i detta.

för egen del så tycker jag det är roligare att utgå ifrån en ide' och sen får verktygen, genren anpassa sig därefter, då kan man dessutom få prova på olika genrer redan på en gång, men det där är ju olika!

vad är du mest sugen på och intresserad av? är det nån viss genre som du är extra sugen på? eller finns det nåt särskilt ämne eller ide som du skulle vilja utforska?

ariadne skrev:
som jag ser det så finns det lite olika vägar:

antingen kan du bestämma dig för att utforska en viss genre ( tex porträtt, dokumentärbild, mode osv)
ELLER så bestämmer du dig för ett tema som du vill jobba med som sedan genren får anpassa sig efter. dvs om du tex väljer att jobba med "orättvisor" så kanske både dokumentär, porträtt ingår i detta.

för egen del så tycker jag det är roligare att utgå ifrån en ide' och sen får verktygen, genren anpassa sig därefter, då kan man dessutom få prova på olika genrer redan på en gång, men det där är ju olika!

vad är du mest sugen på och intresserad av? är det nån viss genre som du är extra sugen på? eller finns det nåt särskilt ämne eller ide som du skulle vilja utforska?

problemet eller problemet å problemet är att jag ska bestämma mig innan vad jag ska fota. eller inte vad..men tillex. porträtt, dokumentär mm. men visst om jag bestämmer mig för nåt så kan jag ju ändå dokumentera (tillex om jag väljer dokumentär) porträtt..förstår du hur jag tänker?

mest sugen/intresserad av? jag har inte fotograferat så länge..inne på mitt 3 år eller nåt nu. det jag har fotat mest är ute i natur...så det är jag inte så "sugen" på längre...sen andra grejer är olika arbeten/uppgifter som jag haft under utbildingen..tillex. rörelse (fota bilder med rörelse i), nyckelord (jag hade sorg) mm. jag känner att jag vil så mycket...men kan inte få ut det...men dokumentera nåt...eller porträtt...det är mellan dom 2 det står lite mellan. jag vill uttrycka vad jag känner/tycker i mina bilder...(det vill väl alla) men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara...men jag vill göra nåt annorlunda...nåt som är jag. hitta min egna stil. jag känner att jag inte har gjort det riktigt än. det som är svårt är att nu finns det inga rikitiga gränser..det har det vart förr...olika uppgifter och så, där har ju min lärare satt upp ramar som man skulle hålla sig inom..nu finns inga sådana. det är det som är svårt..att ha sån frihet.

detta blev ett långt och segt svar...men jag vet inte riktigt hur jag ska skriva ett svar...

- Mikael

Hade oxå ett projektarbete i foto i skolan. Valde projektnamnet "Korn".

Tror det är en rätt bra metod att rikta in sig på ett slutresultat. I mitt fall var det att verkligen lyfta fram kornet i den utrustning som fanns tillgänglig. Som tur var var det ingen vidare lätt uppgift då jag stod mer eller mindre helt själv och fick experimentera mig fram till dugligt resultat.

Delar av resultatet går att se på min sida.

Olav: har inte bestämt mig än..

ska träffa fotoläraren på måndag. då ska det va klart.

Abhraxxas: kan va en grej..och välja ett ord och utgå från det.

Senast ändrad:
tips och idéer

Vid idétorka finns det några onkonvetionella knep att ta till.

Ta en buss du aldrig brukar åka

Fota i en genre du aldrig brukar fota i

Åk till en stad du aldrig varit på

m.m

M a o gör något du inte brukar göra - Det främjar oftast kreativiteten.

Bildidé: De sju dödssynderna
ord är oftast en schysst utgångspunkt - Ju mer abstrakta dom är, desto större utmanning.
Ta t ex känsloladdade ord som t ex ihågkommen, förbrukad, utnyttjad osv.

Det bästa är när man har börjat att arbeta och helt plötsligt börjar projektet/bilderna ta sina egna vägar, leva sitt eget liv, det är då kreativiteten flödar!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar