Annons

Programvara för Backup?

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Hej

Har tidigare kört backup på mina bilder genom att helt brutalt (och tidskrävande) flytta över den enormt stora mappen till en externa hårddisk. Tänkte att jag borde börja säkerhetskopiera med ett avsedd mjukvara på den nyligt införskaffade (och större) externa hårddisken.

Så jag behöver tips på bra programvaror för ändamålet.

Jag vill att:
- Programmet ska scanna av den externa hårddisken och uppdatera strukturen så att bara nya, redigerade och raderade filer överförs/raderas.
- Programmet ska INTE spara filerna i nåt annorlunda och ev. komprimerat tillstånd. De ska vara läsbara i ALLA situationer!
- Programmet får gärna påminna mig en gång i månaden (eller så) att det nog är dags att plugga in disken och köra en säkerhetskopiering.
- Programmet ska gärna ha ett grafiskt gränssnitt.
- Programmet ska gärna vara freeware.

Några tips? Vad använder du??

_eric

PS. Jag kör Win XP men kom gärna med tips på Mac-program också (för andra intresserade!)
 
Uppgradera till Mac OS X 10.5 om du inte redan gjort det.

Aktivera Time Machine.

Kör det själv och är fantastiskt nöjd.

//Micke
 
Jag använder SyncToy från Microsoft, finns att ladda ner gratis från deras hemsida.

Men valet Echo så ställer du in så att den bara kopierar och ev. uppdaterar det som du har på din externa disk.

I det programmet så finns det ingen påminnelsefunktion tror jag, har dock inte känt behov av någon heller.
 
roinek skrev:
syncback

är gratis och har kalenderfunktion
Den kopierar bara ändringar också, så går rätt fort.

PC program

Ser mycket intressant ut! Någon som har upplevt någon fallgrop eller problem med de här programmet?

_eric
 
Jag använder gratisversionen av Version Backup. Programmet kan både kopiera rubb och stubb och/eller ändringar som gjorts under ett dygn.

Det som jag tycker bäst om är att kopieringen är överskådlig. Om man har redigerat en bild, så lagras den nya versionen seoparat i en mapp som är märkt med ändringsdatumet. Det är praktiskt när man vill ha tag i en viss version av en bild eller ett dokument.

Här finns programmet:
http://www.versionbackup.eu/

/Per
 
DaMoose skrev:
Jag använder SyncToy från Microsoft, finns att ladda ner gratis från deras hemsida.

Men valet Echo så ställer du in så att den bara kopierar och ev. uppdaterar det som du har på din externa disk.

Jag provade SyncToy men blev lite skrämd av hur det funkade.

Provade följande:

a) Gjorde en synkning från en mapp "Original" till en mapp "Kopia". Allt kom över.

b) La till en fil i Original, körde synkning, den kommer över.

c) Tog bort den fil i Original, körde synkning, filen togs bort även i kopian.

Så långt allt väl och som man vill ha det.

d) Tog bort en fil från kopian, körde synkning, inget hände! Alltså i original mappen finns nu en fil som inte finns i kopian!

Detta gjorde att jag inte litade på programmert.

Om man har en situation där man aldrig rör kopian, t ex på en USB-disk som man pluggar ur är det inget problem, men om kopian är tillgänlig, t ex en USB disk som är ipluggad, en nätverksdisk eller någon annan mapp som man kan se är det ett livsfarligt verktyg. Det behövs bara att man av misstag raderar några filer på kopia så går man runt i en villfarelse att allt är synkat.



Mvh
Anders
 
syncback har kryss för om den skall kolla båda vägarna.
Jag kör den enbart som backup så att originalet matchas mot kopian och en ändrade/nya i originalet dras över till kopian.
Så tar jag bort en i kopian så kommer den dit igen om den är kvar i originalet.
 
Sitter och kör Syncback i skrivande stund. Fick ett gott första intryck. Man väljer själv vad som händer när filer finns/inte finns/har uppdaterats/osv. Man kunde även välja att programmet kontrollerar att kopieringen blev korrekt.. (Vilket jag har valt så nu får jag väl sitta upp hela natten minst!! ;) Men å andra sidan så känns det tryggt att köra andra program samtidigt, jag menar blir det nåt fel så upptäcks ju det... förhoppningsvis :)

Det enda jag egentligen saknar är en tydlig statusindikator, den som finns är ganska kryptisk och det är svårt att uppskatta hur lång tid allt kommer ta. Jag tror det ser bättre ut i betal-varianten av programmet.

_eric

PS. http://www.2brightsparks.com/syncback/syncback-hub.html
 
Kör MS SyncToy i echo läge, det fungerar bra för mig. Bränner även en DVD ibland (hmm, ett år sedan sist...).

SyncToy kan automatisk köras på bestämda tider, tex en gång i veckan.
 
SyncBack fungerar finfint

Jag har köpt köpesversionen av syncback och är otroligt nöjd, vet inte varför egentligen men det är det första backupprogrammet jag prövat som känns bra. Luddigt, men det rekommenderas.
 
Genie Backup Manager

Avancerat men med ett bra gränssnitt. Klarar av allt ett bra backup/storage program ska.
 
Re: Återläsning

Är det någon som provat återläsning av backup med dessa program?

Än så länge vågar jag inte köra Time Machine på min maskin. Detta trots diskkrasch för en vecka sedan, eller kanske därför.
 
Även jag kör syncback. Smidigt och man kan schedulera backupptagningen. Om datorn är på så körs backup varje dag vilket är tryggt. Kan lägga olika scheduleringar på olika kataloger.

/Thomas
 
hej
jag har hämtat en hel del filer från Syncback, jag backuppar min stationära till en NAS (nätverksdisk) och har hämtat filer till min bärbara.

Roine
 
Casimir
Varför vågar du inte köra Time Machine?
Det är ju just för om du råkar ut för en diskkrasch som programmet finns till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.