Annons

Programvara för Backup?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Time Machine

Jag kopierar över alla bilder orginalbilder från iPhoto manuellt till en extern nätverksdisk, med jämna mellanrum. Sedan kopieras de över till DVD-skivor. Det var den externa disken som kraschade.

Jag har för avsikt att börja använda TM när 10.5.2 av Leoparden kommer. Alltid lite tveksam till nya versioner av program.

Antagligen skulle Lightroom passa mig bäst med mitt arbetsflöde, men den har inte stöd för TM då den bygger på en databas istället för individuella filer.
 
Karens Replicator är ett bra och gratis program som hängt med i många år nu.

Det har gott om inställningsmöjligheter och har funkat fint för mig de senaste 8 åren med några uppdateringar.
 
Re: Re: Time Machine

Casimir skrev:

Antagligen skulle Lightroom passa mig bäst med mitt arbetsflöde, men den har inte stöd för TM då den bygger på en databas istället för individuella filer.

Jag har ingen aning om hur Time Machine fungerar men varför skulle det inte funka med Lightroom? Databasen är ju en fil - varför skulle inte den gå att säkerhetskopiera?

Nyfiken pc-användare!
 
Re: Re: Re: Time Machine

AFJ skrev:
Jag har ingen aning om hur Time Machine fungerar men varför skulle det inte funka med Lightroom? Databasen är ju en fil - varför skulle inte den gå att säkerhetskopiera?

Nyfiken pc-användare!
Time Machine backar upp ALLT på hårdisken (om man vill). Jag har behövt använda den en gång när jag hade blivit av med en fil. Det fungerade perfekt.
 
Re: Time machine

Eftersom Time Machine backar upp filer som ändrats så backas hela databasen upp med alla bilder varje gång. Dvs prestandaproblem.
 
Second Copy

Har kört Second Copy i många år och det har fungerat felfritt. Man väljer i princip fritt hur, vad och när kopieringen sker.

Räddade mig senast för en månad sen när hårddisken på laptopen la av. Kopian har samma filstruktur så det är bara att kopiera tillbaka till den nya hårddisken.
 
Re: Re: Time machine

Casimir skrev:
Eftersom Time Machine backar upp filer som ändrats så backas hela databasen upp med alla bilder varje gång. Dvs prestandaproblem.
Men eftersom TM bara backar upp nya filer och filer som ändrats behöver den väl inte backa upp alla bilder?

Jag skyfflar in ca 40-70 bilder samt en massa annat varje dag. Jag märker inga prestandaproblem. Det fungerar smidigt i bakgrunden varje timme.
 
re: databas kontra filer

När bilderna lagras i en databas i så vet TM inte om individuella filer. Samma problem gäller e-post program så som Entourage.

iPhoto lagrar alla bilder som enstaka filer istället.
 
Re: re: databas kontra filer

[Q
UOTE]Casimir Artmann (Casimir) skrev:
När bilderna lagras i en databas i så vet TM inte om individuella filer. Samma problem gäller e-post program så som Entourage.

iPhoto lagrar alla bilder som enstaka filer istället.
[/QUOTE]

Ok, jag förstår nu vad du menar.
 
Jag kör med No Hands Backup sedan flera år tillbaka. Det är ett shareware-program för 95:-. Trots att det inte kommit några uppgraderingar på väldigt länge funkar det klockrent i Vista (och gjorde det även i XP). Programmet är enkelt och gör det du efterfrågar. Finns att ladda ner på http://www.anderssoftware.com/int/swe/nhb/ eller på någon av sajterna där man kan ladda ner freeware och shareware.
 
Ingen har nämnt NT Backup, så jag lägger till den.
Ingår i alla Windows NT versioner. D.v.s, Windows NT, Windows 2000, Windows XP och jag tror Windows Vista även om jag inte kollat upp det.

Kör man i grafiskt läge så är programmet inte mycket att hurra för.
MEN, man kan köra den med kommandorads växlar. Och där är det en helt annan sak.
Kan läggas in i t.ex Scedule servicen i alla NT produkter.
Du kan styra den på Scedule om du vill ha full eller incementel backup. Etc etc.

Om jag inte är ute och cycklar helt nu, så har jag för mig att en av kommando växlarna var COPY istället för Arkiv formatet.

Var åratal sedan jag satte upp den nu.
 
PeterSfa skrev:
Ingen har nämnt NT Backup, så jag lägger till den.
Ingår i alla Windows NT versioner. D.v.s, Windows NT, Windows 2000, Windows XP och jag tror Windows Vista även om jag inte kollat upp det.

NTbackup ingår inte i Vista, men man kan kopiera filerna:
  • ntbackup.exe
  • ntbackup.html
  • ntbackup.hlp
  • ntmsapi.dll
  • vssapi.dll
Från en XP-datorn och spara ned dem på en Vista, och sedan har man NTbackup...

-- Nicke
 
Casimir skrev:
När bilderna lagras i en databas i så vet TM inte om individuella filer. Samma problem gäller e-post program så som Entourage.

iPhoto lagrar alla bilder som enstaka filer istället.

Jag tror du har missuppfattat hur Lightroom jobbar. Själva bilderna ligger INTE i databasen. Det är "bara" referenser och bearbetning som lagras i själva databasen.

Min databas är ca 140 meg, bildfierna är ca 12000 stycken på totatlt 35 gig.

Jag kopierar över min databasfil regelbundet och det tar 5-10 sekunder till min USB-disk.

Mvh
Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.