Är en rookie gällande fotografering men har haft det som intresse i flera år. Tänkte nu är det dags och skaffade mig en instegskamera. Börja någonstans.
En sak som intresserar mig väldigt mycket är det manuella läget. Att justera allt istället för att använda sig av de olika programmen A, S, P etc mycket roligare att leka med.
Fick mig en tanke därefter. Ni erfarna fotografer. Använder ni er av dessa lägen någon gång, eller är det alltid Manuellt läge?
Använder det M läget ganska mycket i kombination med autoiso. Genom att välja bländare kan jag styra skärpedjupet och genom att välja slutartid kan jag välja hur snabba rörelser jag vill kunna frysa, eller för all del inte frysa om jag kan göra något kul med rörelseoskärpa. Sedan ställer kameran iso själv och bruset får bli det det blir om iso skulle råka bli högt.
Har jag bara kameran på axeln för att den ska vara med sätter jag den i P läge så är chansen stor att jag får tittbar bild om något skulle dyka upp så snabbt att jag inte hinner ta ställning till om jag behöver stort eller litet skärpedjup, dvs ungefär sådana bilder som man annnars tar med sin smartphone om inte den riktiga kameran var med.
Det enda tillfället jag använder helt manuella inställningar är när jag vill ta ett antal bilder i lika belysning och jag vill att ljusheten i bilderna inte sak påverkas av om motivet har mörka eller ljusa färger. T.ex. om jag tar ett antal bilder jag vill klistra samma till ett panorama, eller om jag skulle fotografera ett brudpar med bruden i vitt och brudgummen i svart och vill att ansiktena ska bli ungefär lika mörka eller ljusa. Använder jag automatik i det läget kommer bruden att se solbränd ut medan brudgummen kanske ser likblek ut, eftersom automatik försökar göra bilderna i grå i medeltal.
Om du vill börja leka med manuella inställningar skulle jag avråda från att skaffa en instegskamera i vart fall om den kommer från Canon eller Nikon. De är främst avsedda att användas med automatik. Många funktioner göms undan i menyer istället för riktiga fysiska reglage, även sökarna brukar vara ganska dåliga då de använder speglar för att vända bilden rätt istället för riktiga glasprismor som ger ljusare sökarbild. Ofta är dessutom det som syns i sökaren inte allt som faktiskt kommer med på bilden. De brukar visa ungefär 95% vilket innebär att man ibland kanske behöver redigera bort någon liten störande detalj längs kanten i efterhand. Lågprismodeller från andra märken som Fujifilm och Pentax är betydligt bättre när det gäller ergonomi för den som vill ställa in själv.
Pentax har för övrigt ytterligare ett läge på sin programratt "T-AV" som med en enda inställning ställer in autoiso och låter dig välja bländare och slutartid själv.
Välj begagnat för att hålla priset nere. Bra nybörjarmodeller från Nikon är t.ex. D7000, D7100, D7200 eller Canon 80D ifall du även tänker filma med autofokus. Nikons autofokus vid video är katastrofalt dålig oavsett modell. För stillbild har Nikon inga problem med autofokus. Fujifilm och Pentax även de bra men det finns mera begagnat att välja på till Canon och Nikon vilket kan göra systemet billigare