ANNONS
Annons

Programmera K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Desmodromic

Aktiv medlem
Efter att ha uppgraderat min K10;a till 1.20 undrar jag hur Ni programmerar kameran? Jag har läst manualen men hittar inga tips där. Roland har ju i en tidigare tråd berättat att ha vitbalans alt. att centrera fokus på OK-knappen men hur mekkar jag till denna funktionen?

/Lasse

Nej, välja mittersta fokuspunkt med kameran inställd på manuellt val av fokus görs med OK knappen på *ist DS eller K100D. På K10D är det AF knappen som man kan ställa in att göra det. Varken *ist DS eller K100D har en AF knapp, därför använder man OK knappen. OK knappen på K10D används för att ställa in ISO. Vitbalansen kan man inte ställa in på annat sätt än i Fn menyn.

Knappar och deras funktionalitet väljer man i C Specialinställningar / Custom menu.

Hälsar
R

Åhå?

Det går alltså att ordna så att autofokusen kör när man kör med manuell fokus? Vågar jag fråga hur man får den att göra det? När jag trycker på AF med autofokus avstängd så händer absolut ingenting.

Nja ...

Du får fortfarande fokusera manuellt men genom att låta autofokus vara på i AF.S-läget kommer kameran inte att ta bilden innan den känner att något är i fokus.

Den här tekniken utnyttjas bland annat vid natur- och gatufotografi. Ställ t.ex. in skärpan ovanför en gren, tryck ner avtryckaren och vänta. När storken landar på grenen (och hamnar i skärpa) tar kameran bilden. Häpp.

/Jimmy

Re: Åhå?

booshwah skrev:
Det går alltså att ordna så att autofokusen kör när man kör med manuell fokus? Vågar jag fråga hur man får den att göra det? När jag trycker på AF med autofokus avstängd så händer absolut ingenting.

Om du använder ett objektiv med QuickShift fokus (Pentax DA och D FA) och har autofokusens aktivering inställd på AF knappen och kameran ställd på autofokus, så innebär detta i praktiken att kameran är ställd på manuellt fokus - ända tills du trycker AF knappen för att fokusera.

Skälet till att det måste vara ett objektiv med QuickShift, är för att denna konstruktion lossar på autofokus-kopplingen när man rör fokuseringsringen. Andra autofokusobjektiv, inklusive tredjepartstillverkarnas, är inkopplade i autofokusmekanismen och man kan förstöra den om man fokuserar manuellt med kameran ställd på autofokus.

Hälsar
R

jido skrev:
Nja ...

Du får fortfarande fokusera manuellt men genom att låta autofokus vara på i AF.S-läget kommer kameran inte att ta bilden innan den känner att något är i fokus.

Den här tekniken utnyttjas bland annat vid natur- och gatufotografi. Ställ t.ex. in skärpan ovanför en gren, tryck ner avtryckaren och vänta. När storken landar på grenen (och hamnar i skärpa) tar kameran bilden. Häpp.

Det där gäller enbart objektiv med manuell fokus, alltså Pentax K, M och A serie - eller manuellt fokuserande tredjeparts objektiv.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar