Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Programmera Canon 30D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Canon 30D opch skulle vilja ändra de förprogrammerade programinställningarna. Bland annat skulle jag vilja ha ett inomhusläge till ett 50/1.8 objektiv, med hög iso, ändrad vitbalans, egen "picturestyle", RAW och automatisk tid/bländare. Jag skulle också vilja ha en sport med ISO 800, kortast möjliga tid och 5 bilder per sekund, JPG. Det vore snyggt att enkelt kunna ändra ett antal förprogrammerade inställningar - idag "glömmer" jag lätt ISO på fel nivå.

På min Canon S70 finns det ett c läge som går att programmera (något begränsat).

Finns det något hack eller annat sätt att komma åt dessa lägen ?

Per Lundberg skrev:
Jag har en Canon 30D opch skulle vilja ändra de förprogrammerade programinställningarna. Bland annat skulle jag vilja ha ett inomhusläge till ett 50/1.8 objektiv, med hög iso, ändrad vitbalans, egen "picturestyle", RAW och automatisk tid/bländare. Jag skulle också vilja ha en sport med ISO 800, kortast möjliga tid och 5 bilder per sekund, JPG. Det vore snyggt att enkelt kunna ändra ett antal förprogrammerade inställningar - idag "glömmer" jag lätt ISO på fel nivå.

På min Canon S70 finns det ett c läge som går att programmera (något begränsat).

Finns det något hack eller annat sätt att komma åt dessa lägen ?

Kolla i manualen om det är möjligt. Då borde det vara via Cfn där man kan ställa en del saker. Att sätta in hackad mjukvara är väl synd på en så pass ny kamera. Garanti adjöss skulle jag vilja säga. Tänk en sväng till innan i så fall. Ha en bra dag.

Jag har plöjt manualen fram och tillbaka. Kollat igenom de gamla "300D rysshacks" sidorna samt gjort en del sökningar i andra forum. Det känns rätt kört - men visst vore det en bra funktion ?

Per Lundberg skrev:
Jag har plöjt manualen fram och tillbaka. Kollat igenom de gamla "300D rysshacks" sidorna samt gjort en del sökningar i andra forum. Det känns rätt kört - men visst vore det en bra funktion ?
Visst vore det kul om man kunde programera egna inställningar i kameran. I så fall via usb-porten och ett dator program.

Visst vore det kul att kunna customisera lite mer. Jag skulle för egen del vilja ha möjlighet till automatiskt återgång från exponeringskompensation och udda ISO (till exvis 200ISO) och tider och bländare (till kanske 1/60 och bl 4,0) när kameran varit avstängd eller oanvänd ett bra tag.

Tycker det är lite underligt att det inte finns nåt sätt att spara egna inställningar.
På min gammla Canon PowerShot A80 fanns det två (C1 och C2) lägen på ratten som man kunde programmera själv.
Var bara att välja något av de andra lägena (P, Av, Tv eller M) och sen göra alla inställningar man ville ha så kunde man spara det på C1 eller C2 sen... den kom t.o.m. ihåg zoom och fokuseringsavstånd.

Förstår inte varför Canon inte har något C läge på sina systemkameror. o_O

Jag har visserligen ingen 30D utan en 5D men jag skulle förmoda att de fungerar likadant. I läge "C" går det att ställa in alla funktioner du vill. Men, åtminstone på min, måste man spara inställningarna via "registrera" annars går den tillbaka till det ursprungliga läget när man stängt av den.

Finns C läge på Canons lite dyrare systemkameror... men förstår inte varför de inte kan ha två C lägen på alla sina systemkameror även de billigaste när de har det på flera av sina kompaktkameror.
Jag skulle iaf använda C lägena ofta och gärna betala någon hundralapp extra för att få med dem på kameran.

Det verkar som alla är överens om att det inte är menat att man skall anpassa programlägena på en 30D och att det finns ett "C" läge på de dyrare och de billigare kamerorna - och att man kan använda picturestyle om man vill ändra bilden i kameran och inte i datorn.

Då vill jag återgå till min ursprungsfråga - är det någon som vet om något sätt att ändra i kamerans firmware för att programmera om de förinställda programlägena (sport, porträtt mm)

Antar att du pratar JPEG-formatet nu. Själva motivprogrammen kan du inte påverka men du kan ladda ner fler.

http://web.canon.jp/Imaging/picturestyle/index.html

Du kan dessutom själv sätta egna favoritparametrar. Om du använder Canons egen programvara ZoomBrowser, så ser du hur bilden påverkas (även RAW-filer) av de olika inställningarna.

Om du inte använder Canons egen progamvara, och plåtar i RAW så har dessa inställningar ingen betydelse.

Det finns en kille som kan detta bra mycket bättre (finns säkert fler). Sök efter Christer Törsleff.

//Micke

Edit. Läste inte tidigare inlägg ordentligt innan. Sorry ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar