Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program/hemsida där kan ladda upp/skicka bilder utan att förlora kvaliteten?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nov

Medlem
Hej!

Dem flesta hemsidor/program verkar man förlora kvaliteten på bilderna när man laddar upp eller skickar dem. Finns det något program/hemsida där man kan ladda upp/skicka bilder där man vet att kvaliteten fortfarande kommer vara som ursprungs kvaliteten? Tex om jag vill skicka 20 bilder till en kund? Eller att dem själv kanske kan ladda ner bilderna från någon hemsida jag laddar upp de på, så länge dem själva får dem utan att förlora kvaliteten.
Vill inte använda mig utav Google Drive och Onedrive.
Förlorar man kvaliteten om man skickar de på någon mail? Om man ens kan skicka 20 bilder där?

Varför vill du inte använda Google Drive eller Onedrive? De är ju båda utmärkta verktyg för just det här. Dropbox är ett annat alternativ.

Wetransfer och Sprend funkar bra.
Likaså Onedrive, Dropbox och Google drive.
Jag använder ofta min egna hemsida om jag vill att någon laddar hem.
Mail funkar såklart också utan kvalitetsändring (iaf om man inte skickar från telefonen), men är ofta väldigt osmidigt om man ska skicka många bilder i hög upplösning då mailen inte kan vara hur stora som helst.

• Gilla
Reaktioner: Nov
Varför vill du inte använda Google Drive eller Onedrive? De är ju båda utmärkta verktyg för just det här. Dropbox är ett annat alternativ.
Mest att jag inte vill hålla på att göra så många filer eller mappar kanske man säger då jag skickar till så många och vill helst inte ge ut min mail varje gång heller. Vill helst ha ett ställe jag kan lägga ut dem så kan dem ladda ner de, eller att jag kan skicka dem på något sätt? Gör oftast det till dem jag känner bara.

Ska ta en till på Dropbox. Tack

Edit: Insåg precis att jag skrev att jag inte vill ge ut min mail, skickar hellre det på mail i sådana fall men man kan inte skicka så stora filer där.

Senast ändrad:
Wetransfer och Sprend funkar bra.
Likaså Onedrive, Dropbox och Google drive.
Jag använder ofta min egna hemsida om jag vill att någon laddar hem.
Mail funkar såklart också utan kvalitetsändring (iaf om man inte skickar från telefonen), men är ofta väldigt osmidigt om man ska skicka många bilder i hög upplösning då mailen inte kan vara hur stora som helst.
Jaha, förlorar man inte kvaliteten om man skickar via mail?

Ska kolla in Wetransfer och Sprend, tack!

Du förlorar inte kvalité om du skickar som bilaga (Inte klistra in bilderna i textfältet). Ofta finns det en gräns på ca 25 MB för mail om de inte ska skickas upp i molnet.

• Gilla
Och folk som får mailen blir ofta förbannade, för de fyller hela inkorgen, så inget annat kan tas emot. Eller så kan mailet med bilderna inte tas emot, för det finns redan en del i inkorgen, så det stora mailet får inte plats.
Blir det inte samma som onedrive då typ?
Samma blir det inte, men det blir förstås någon liknande funktionalitet. Det är ju den funktionen du vill ha, även om du inte riktigt insett det än.

Hej!

Dem flesta hemsidor/program verkar man förlora kvaliteten på bilderna när man laddar upp eller skickar dem. Finns det något program/hemsida där man kan ladda upp/skicka bilder där man vet att kvaliteten fortfarande kommer vara som ursprungs kvaliteten? Tex om jag vill skicka 20 bilder till en kund? Eller att dem själv kanske kan ladda ner bilderna från någon hemsida jag laddar upp de på, så länge dem själva får dem utan att förlora kvaliteten.
Vill inte använda mig utav Google Drive och Onedrive.
Förlorar man kvaliteten om man skickar de på någon mail? Om man ens kan skicka 20 bilder där?
Jag är jättenöjd med pixieset.com =)

Mest att jag inte vill hålla på att göra så många filer eller mappar kanske man säger då jag skickar till så många och vill helst inte ge ut min mail varje gång heller.
Det räcker med en mapp på Onedrive eller Google drive. Din email behöver du inte ge ut till någon som vill hämta bilderna. Du kan ringa och tala om URL:en till där de kan hämta bilderna.
Vill helst ha ett ställe jag kan lägga ut dem så kan dem ladda ner de
Då passar Onedrive eller Google drive alldeles utmärkt.

• Gilla
Vill tipsa om SmugMug https://www.smugmug.com/ där man kan ladda upp & ladda ner bilder inkl. filmer i originalformat.
Jag använder programmet som finns för både web och app för att skapa bildgallerier. Det även går att dela ut lösenord till personer för de som ska få tillgång till ett specifikt bildgalleriet och de kan också ladda ner de bilder de vill ha spara.

• Gilla
Och folk som får mailen blir ofta förbannade, för de fyller hela inkorgen, så inget annat kan tas emot. Eller så kan mailet med bilderna inte tas emot, för det finns redan en del i inkorgen, så det stora mailet får inte plats.Samma blir det inte, men det blir förstås någon liknande funktionalitet. Det är ju den funktionen du vill ha, även om du inte riktigt insett det än.
Det var för 20 år sedan...
Idag rymmer en vanlig kostnadsfria gmail 15 gb vilket är ungefär 600 stycken 25 mb bilder...
Sen finns det lite myter gällande .jpeg
Det har inte varit ett statisk format utan har utvecklats över åren. En JPEG på 25 mb räcker till allt. EN JPEG på 10 räckte till i princip allt redan för 10 år sedan.
Du kommer inte att kunna se skillnad på en JPEG på 25 mb och och en TIFF på 120 mb.

• Gilla
Google Mail lägger bilagor på Googles server om den sammanlagda storleken på bilagorna är mer än 25 Mbyte, och lägger en länk dit i brevet.
(Obs! Megabyte, inte millibyte).

Verkar ju vara en smart lösning. Ofta är det företag med något slags egen mailserverlösning som har små inboxar fortfarande.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar