Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för beskärning i raw ?

Produkter
(logga in för att koppla)

troutking

Aktiv medlem
Är det någon som har koll på om det finns en programvara där man kan beskära raw filer och sedan spara dom i raw igen?
 
Om du beskär i CS2 - Camera Raw och sen trycker Done, så sparas denna "crop" till nästa gång du öppnar filen... Var det svar på din fråga? Kanske missförstod?
 
Med tanke på vad du verkar ha för kamera... Det går även att beskära i Canons Digital Photo Professional (Tools->Trimming Tool).

/P
 
Tackar!
Har inte använt canonprogrammet då jag har CS2
installerat, man har ju tillräkligt med "skit" i datorn redan. De flesta bilder vill jag bara beskära och sedan skicka till företaget som gör bilderna. när dom nu kan ta emot raw så uppstod denna fråga.
 
om man har så stort förtroende för de som man skickar bilderna till att man skickar raw, borde inte de ha kompetens att beskära bilderna själva?
 
Är det verkligen råfilen som beskärs? Rimligare vore väl att programmet minns råfilen och hur den beskars vid senaste redigeringen?
 
Ja... Jag tror att Bengt har en poäng! Beskärningen sparas i själva cache filen, inte i RAW filen.. så om du beskär och skickar råfilen så kommer inte beskärningen att följa med, inte heller de andra inställningarna som du har gjort i Camera RAW. (!?)

Rätta mig om jag har fel nån...
 
Det är korrekt. CS2 sparar bara en fil med samma namn som RAW-filen men annan ändelse (xmp eller nått i den stilen). i den filen finns all information om beskärning osv så att CS2 kan ställa in allt som det var om man får för sig att öppna samma fil igen; själva RAW-filen är orörd (vilket ju är poängen, det är ju "negativet").
 
...och (med risk att vara tjatig ;) ) DPP sparar uppgifterna som jag har förstått det som IPTC-data i råfilen. M a o bör det ju vara så att man bör använda samma råkonverterare som den som ska ta emot bilderna och se till att infon följer med om det nu är en extra fil, IPTC-data eller vad det nu är...?

/P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.