Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för att jämföra bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefanw

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett program (Windows eller MacOS) som låter mig jämföra bilder. Syftet är att kunna se vilken av flera exponeringar som blev bäst och vilka inställningar på kameran som gav bäst resultat.

Jag vill se minst två bilder samtidigt på skärmen och dessutom kunna se EXIF-informationen för bilderna samtidigt. Kan man få någon form av markering av skillnader i EXIF mellan bilderna är det så mycket bättre.

Någon som vet något program som stöder detta?

//Stefan

PhotoViewer

Hej!

Jag har varit på jakt efter något liknande men hittade inte något bra så jag bestämde mig för att ta saken i egna händer, blir som man vill ha det då..

Finns att hitta på
http://www.mds.mdh.se/~dal00mhd/PhotoViewer/PhotoView.zip . Bara att öppna de bilder man är intresserad av och lägga dem bredvid varandra.

Programmet kräver .Net runtime för att fungera. Detta finns dock troligen redan på de flesta Windows installationer, i vilket fall om man kör Win-update. Annars går det att få tag på här:
http://www.microsoft.com/downloads/...e3-f589-4842-8157-034d1e7cf3a3&DisplayLang=sv

Kom gärna med synpunkter på programmet. Jag lägger gärna in nya funktioner i det om jag får några bra förslag.

MVH / Mikael Hedelind

Tack för tipsen! Exif Viewer var väldigt nära vad jag letar efter. Tyvärr tycker jag bilderna i Exif Viewer blir väldigt små, jag skulle helst vilja kunna öka upp bildstorleken till runt 600*400 px. Det blir ändå gott om plats för exif-informationen nedanför på en "normal" (lite större) skärm.

Någon som har fler förslag?

//Stefan

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto