Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för att bearbeta nikons raw-format NEF?

Produkter
(logga in för att koppla)

78D40

Aktiv medlem
Skulle vilja ha tips på bra program för att bearbeta nef bilder. Helst om det finns något bra gratis/freeware program!

Gratis: Nikon View (eller vad de numera heter) som följer med kameran.

Program som kostar: Alla på marknaden tillgängliga program!

Bäst? Enligt min mening så ger Nikon View och Nikon Capture bäst bildresultat men de suger rejält rent användarmässigt. Speciellt om det är många bilder som behöver justeras individuellt före konverteringen.

Bäst rent flödesmässigt är program som Adobe Lightroom och Apple Aperture....

De jag själv arbetar med är: Som mediadatabas som grundprogram för "allt" använder jag Lightroom. För utskrifter och annat så är det Photoshop CS3. För svårare bilder så tar de omvägen via Nikon Capture innan de hamnar i PS.

Observera att det är min smak som ligger bakom mina val av programvaror. Det innebär inte någon garanterad sanning. Dock verkar väldigt många dela min uppfattning.....

Kolla in Rawtherapee. Mycket snabbare att jobba med än Nikons ViewNX (som går skittrögt på min dator) och mycket mer redigeringsmöjligheter. Och bäst av allt är att det är helt gratis. :)

Kolla in Rawtherapee. Mycket snabbare att jobba med än Nikons ViewNX (som går skittrögt på min dator) och mycket mer redigeringsmöjligheter. Och bäst av allt är att det är helt gratis. :)

Törs man köra nyaste betan i XP eller ska man välja den gamla skarpa versionen?
Fler tips?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar