Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Program för att bearbeta nikons raw-format NEF?
- Trådstartare 78D40
- Start datum
Mankan G
Aktiv medlem
Gratis: Nikon View (eller vad de numera heter) som följer med kameran.
Program som kostar: Alla på marknaden tillgängliga program!
Bäst? Enligt min mening så ger Nikon View och Nikon Capture bäst bildresultat men de suger rejält rent användarmässigt. Speciellt om det är många bilder som behöver justeras individuellt före konverteringen.
Bäst rent flödesmässigt är program som Adobe Lightroom och Apple Aperture....
De jag själv arbetar med är: Som mediadatabas som grundprogram för "allt" använder jag Lightroom. För utskrifter och annat så är det Photoshop CS3. För svårare bilder så tar de omvägen via Nikon Capture innan de hamnar i PS.
Observera att det är min smak som ligger bakom mina val av programvaror. Det innebär inte någon garanterad sanning. Dock verkar väldigt många dela min uppfattning.....
Program som kostar: Alla på marknaden tillgängliga program!
Bäst? Enligt min mening så ger Nikon View och Nikon Capture bäst bildresultat men de suger rejält rent användarmässigt. Speciellt om det är många bilder som behöver justeras individuellt före konverteringen.
Bäst rent flödesmässigt är program som Adobe Lightroom och Apple Aperture....
De jag själv arbetar med är: Som mediadatabas som grundprogram för "allt" använder jag Lightroom. För utskrifter och annat så är det Photoshop CS3. För svårare bilder så tar de omvägen via Nikon Capture innan de hamnar i PS.
Observera att det är min smak som ligger bakom mina val av programvaror. Det innebär inte någon garanterad sanning. Dock verkar väldigt många dela min uppfattning.....
78D40
Aktiv medlem
Kolla in Rawtherapee. Mycket snabbare att jobba med än Nikons ViewNX (som går skittrögt på min dator) och mycket mer redigeringsmöjligheter. Och bäst av allt är att det är helt gratis.
Törs man köra nyaste betan i XP eller ska man välja den gamla skarpa versionen?
Fler tips?
jelu1661
Aktiv medlem
Törs man köra nyaste betan i XP eller ska man välja den gamla skarpa versionen?
Fler tips?
Jag tror inte att dcraw nämnts. Det äter allt.
http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/
larsev
Avslutat medlemskap
Javisst, om man kör Linux.Jag tror inte att dcraw nämnts. Det äter allt.
http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/
jelu1661
Aktiv medlem
Javisst, om man kör Linux.
Jag har inte sett att det nämnts några krav på system någonstans.
Och dcraw går att kompilera och köra under de flesta operativystem, inte bara Linux.