** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Profoto eller Elinchrom?

Produkter
(logga in för att koppla)
AndersGbg skrev:
Nix, Acute och D4 har en typ av lampor, 7B och B2 en annan (Prohead) och AcuteB en tredje, om jag har fattat det rätt. Däremot ska tillbehören vara samma för alla typer av lamphuvuden.

Acute har en sorts lampor och 7a/7b/B2 en annan men D4 klarar båda sorterna.

Tomas

Att AcuteB 600 fungerar bäst med ett AcuteB-huvud tycker jag inte stör något. Aggregat och huvud bildar en egen enhet. AcuteB-huvudet är dessutom lättare än ett vanligt huvud. Det viktigaste är att tillbehören passar.

Jag bara måste fråga eftersom det var ett par år sedan jag körde med en profoto blixt, fäster man softboxar m.m. på samma sätt som reflektorer? Alltså tryck på och snäpp fast med typ slangklämma? Om det är så, tycker ni på allvar att det är bättre än Elinchroms bajonet?

"Profoto eller Elinchrom?
Hej!

Står i stånd med att byta studio system. Det jag väljer mellan är elinchrom eller profoto."

Hej.
Håller undrande med ovanstående undran, jag med.
Pro's kopplingar är väl helt och den första tiden.
OK, om man har råd att byta accar och blixtar var och varannan gång som YFO knackar på för att kränga studio-prylar...nnja då är det väl ok.
Men om man har jobbat med Pro en längre tid (flera år) både i studio och fält, så kanske man kan få en annan bild av dom.
Pro's slangkoppling är inte den allra bästa lösningen i det långa loppet.
Visst dom får väl anses som relativt välbyggda, men jag (personligen) köper inte riktigt ryktet om att Pro ska va så himla pålitliga "riktiga proffsgrejjer".
De aggregat som jag jobbat med som har varit riktigt toppen är Broncolors.
Tyvärr är dom precis lika sk-tdyra i inköp och service som Pro.

Elinchrom har jag ingen erfarenhet av - men dom verkar lite budget ;)

(ang din fråga)
Har du gott om pengar >> Profoto.
Har du lite mindre gott om pengar >> Elinchrom.

Jämför bara vad det kostar att byta blixtrör!
Och dom pajjar, förr eller senare.

/Jacob

/Jacob vP

Jacob vP skrev:
"Profoto eller Elinchrom?
Hej!

Står i stånd med att byta studio system. Det jag väljer mellan är elinchrom eller profoto."

Hej.
Håller undrande med ovanstående undran, jag med.
Pro's kopplingar är väl helt och den första tiden.
OK, om man har råd att byta accar och blixtar var och varannan gång som YFO knackar på för att kränga studio-prylar...nnja då är det väl ok.
Men om man har jobbat med Pro en längre tid (flera år) både i studio och fält, så kanske man kan få en annan bild av dom.
Pro's slangkoppling är inte den allra bästa lösningen i det långa loppet.
Visst dom får väl anses som relativt välbyggda, men jag (personligen) köper inte riktigt ryktet om att Pro ska va så himla pålitliga "riktiga proffsgrejjer".
De aggregat som jag jobbat med som har varit riktigt toppen är Broncolors.
Tyvärr är dom precis lika sk-tdyra i inköp och service som Pro.

Elinchrom har jag ingen erfarenhet av - men dom verkar lite budget ;)

(ang din fråga)
Har du gott om pengar >> Profoto.
Har du lite mindre gott om pengar >> Elinchrom.

Jämför bara vad det kostar att byta blixtrör!
Och dom pajjar, förr eller senare.

/Jacob

/Jacob vP

Bra svar. Kommer bli elinchrom.

Kolla Bowens Explorer 1500, helt asymetrisk. Du kan dessutom koppla in två geminiblixtar och få ut upp till 3000Ws ur en och samma enhet.
Jag har beställt ett agg med två quadskallar som borde komma snart, ska försöka skriva en recenssion när jag har testat dem ett tag.

En fördel med Elinchrom Ranger, och även Bowens Explorer tror jag, är att de har lösningar för att fjärrstyra effekten hos aggregaten. Har tänkt flera gånger att det skulle varit bekvämt när man plåtat på location och placerat blixten nära modellen för att sedan springa iväg 30m, eller till en svårtillgänglig plats, för att plåta. En assistent vid blixten kan dock också lösa problemet :)

Kör själv Bowens Gemini kompaktaggregat med batteripack. Är den billigaste lösningen och har i mina ögon bättre mekanisk byggkvalitet än Elinchrom (förutom kontakterna som är av parallellportstyp på datorn), en skalle blåste omkull för två månader sedan och fick en buckla men har funkat finfint sedan dess.

Tyvärr stöder inte Gemini att inställningsljus används när de körs på batteridrift vilket skulle varit trevligt i vissa mörka situationer för att hjälpa AF, men de har å andra sidan tillräckligt starka inställningsklampor för att fungera bra på nätdrift i studion också (vilket är mer tveksamt med Rangern). Gemini-lösningen är dock mycket tyngre och har klart längre uppladdningstid på batteridrift än dedikerade batterigeneratorer.

Hej .
Lånar tråden lite och passar på att fråga om någon har tips att ge angående andra tillverkares tillbehör som passar profoto:s blixtar.
I första hand är jag ute efter softbox eller oktabox.

MVH Roger

roger_f skrev:
Hej .
Lånar tråden lite och passar på att fråga om någon har tips att ge angående andra tillverkares tillbehör som passar profoto:s blixtar.

MVH Roger

Elinchrome har en adapter... EL-26333 som gör att du kan sätta Elinchroms tillbehör på Profoto, används ofta för Octa 195cm vet jag, eftersom den är lite billigare än Profotos motsvarande.

Kostar typ 1400:- + moms

köp elinchrom

Har ett ranger speed as med två A lampor funkar fin fint. Plus elinchroms radionsynk skyport styr effekten på blixtarna 60-70 meter ifrån säkert längre också. för en så där 29000 kr

roger_f skrev:
Hej .

MVH Roger

Chimera har också bra softboxar och octaboxar för profoto (och alla andra märken)

wsaar skrev:
En fördel med Elinchrom Ranger, och även Bowens Explorer tror jag, är att de har lösningar för att fjärrstyra effekten hos aggregaten. Har tänkt flera gånger att det skulle varit bekvämt när man plåtat på location och placerat blixten nära modellen för att sedan springa iväg 30m, eller till en svårtillgänglig plats, för att plåta. En assistent vid blixten kan dock också lösa problemet :)

Jag använder själv detta system och fotningen har lyfts till nya höjder. Du kan utan att lyfta blicken från kameran justera styrkan på alla blixtar - mycket smidigt.

En assistent kan iofs lösa "problemet" men varje avbrott i fotningen gör ofta att modellen tappar EXAKT den posen man ville ha...

Elinchrom kan köpas på Aifo (www.aifo.se) och jag har varit mer än nöjd med mitt portabla system.

wikman skrev:
Elinchrome har en adapter... EL-26333 som gör att du kan sätta Elinchroms tillbehör på Profoto, används ofta för Octa 195cm vet jag, eftersom den är lite billigare än Profotos motsvarande.

Kostar typ 1400:- + moms

Vad kostar pro octan? elinchrome kostar ju typ 8000

Nåt nytt under solen i denna tråd?
Sitter själv och väljer mellan Elinchrome (deras nya som släpps i Mars09 verkar ok) och Pro. Men det lutar åt Profotos Compact eller AcuteB600... Adapterns som gör att man kan koppla Elinchrome-grejor på Pro verkar smart, så Pros softboxar m.m. kostar grus. Säkert finfina grejor, men vissa saker används ju inte så ofta. Här uppe i norrbottens mörkret är det dessutom långt mellan kollegorna, som man kan låna av.

Ett tips jag kom att tänka på nu när jag söker bland gamla inlägg här på detta fina forum:
När ni bifogar en länk så skriv gärna ut bredvid länken var och till vad går. Många länkar pajar ju efter ett par år, men infot i tråden och inläggen håller ju många år till. Synd om bra tips går om intet bara för att länken är trasig. Ja ni fattar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar