Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Profoto eller Elinchrom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag reagerar på är ju att priserna som anges på Pro octan antagligen är deras 150cm variant som inte ens är en bouncer och Elinchrom priset är på 195cm varianten, och den är som sagt en äkta bouncer (alltså blixten slår bakåt och ljuset sudsar fram, extra viktigt när man använder den utan diffuser då Pro varianten är helt oanvändbar).
Pro har större bouncers också... men de kostar en hel del mer.

Elinchroms nya lilla batteripack ser lovande ut tycker jag, skall bli spännande att se live.

Adapterns som gör att man kan koppla Elinchrome-grejor på Pro verkar smart, så Pros softboxar m.m. kostar grus. Säkert finfina grejor, men vissa saker används ju inte så ofta.

Jag tänker tvärtom. Det är Profoto-tillbehören jag är ute efter. Skulle gärna sätta dem på en Elinchrom-blixt. Dessvärre finns det ingen sådan så jag får fortsätta köpa dyra omoderna blixtar från Profoto.

Roade mig med att googla lite efter priserna på Profotos motsvarande hittade följande:

300 = $9,300
240 = $7,065
180 = $4,780

180cm är väll tillräckligt nära för att jämföras med Elins 195cm... men 34000:- är massor mer än 9000:-

Jag tänker tvärtom. Det är Profoto-tillbehören jag är ute efter. Skulle gärna sätta dem på en Elinchrom-blixt. Dessvärre finns det ingen sådan så jag får fortsätta köpa dyra omoderna blixtar från Profoto.

Hur menar du att profotos blixtar är omoderna? Nya pro8A verkar ju helt ok för att ta ett exempel? Och den bärbara B2R presterar ju rätt hyffsat när man e utomhus. I mina ögon känns det inte så omodernt. Jag blev lite nyfiken på vad det är det för "moderna" egenskaper du saknar? Vad är det jag har missat?

Mvh /Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar