Annons

Proffsfotograferna på Svenska Rallyt

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Sneglade lätt avundsjukt på alla pressfotografer med fotoväst och superobjektiv under rallyt!

Hur fungerar det för dem? Blir de tilldelade bra platser som är lite "småhemliga" för vanlig publik? Och får de placera sig hur som helst eller gäller samma regler som för publiken. De verkar ju inta en del positioner som om de vore odödliga.. ;)

Tyckte mig se två varianter. Dels de med gul väst och en kameralogga på. Samt några med marinblå västar med WRC-logga och ett nummer på.

Är vissa helt enkelt pressfotografer för tidningar medan andra är knutna till WRC-cirkusen eller FIA på något sätt?
 
Skulle tro att de blå västarna tillhör WRC-cirkusen/särskilt erkända bilsport-fotografer medan de gula västarna tillhör de som ackrediteras bland "gemene man/press".

Oftast finns det särskilt anvisade platser eller utökad rörlighet (i motsats till publiken) vid olika evenemang/tävlingar (givetvis beroende på typ av evenemang).

Har för mig att det var någon fs.se medlem som skulle plåta under tävlingarna.
 
danneman skrev:
Sneglade lätt avundsjukt på alla pressfotografer med fotoväst och superobjektiv under rallyt!

Hur fungerar det för dem? Blir de tilldelade bra platser som är lite "småhemliga" för vanlig publik? Och får de placera sig hur som helst eller gäller samma regler som för publiken. De verkar ju inta en del positioner som om de vore odödliga.. ;)

Efter att ha varit på Rallycross vid ett par tillfällen och varit precis lika avundsjuk så har jag fått uppfattningen att de som är ackrediterade fotografer (alltså som fotar för någon tidning eller liknande och i förväg fått tillåtelse att gå var de vill) får gå runt på "livsfarliga" platser på egen risk.

Om en åskådare står på en farlig plats och blir skadad, eller värre, så riskerar arrangören både det ena och det andra. Många människor har heller inte förstånd nog att själva begripa att det är livsfarligt att stå i ytterkanten på en skarp kurva. Därför finns funktionärer som jagar iväg dumskallarna. En ackrediterad fotograf har som jobb att ta just de där bilderna som ser så fräcka ut, och för att kunna ta dem så måste man ibland stå där man normalt inte står med vettet i behåll. Men han vet risken och han står där på egen risk i motsats till åskådaren.

Har inte varit på just rally men på rallycross där man kör runt runt på bana och publiken inte ens får vistas särskilt nära utan måste hålla sig på rätt/fel sida planket. Där går fotografer ofta runt inne på banan och letar bra vinklar. En vanlig dödlig blir tillsagd direkt när man gått in på rätt/fel sida planket även om det är helt ofarligt på just den platsen. Fast det är ju lite olika från plats till plats i och för sig, och från tävling till tävling misstänker jag.

En kul grej som hände i Tomelilla i somras, som visserligen inte rörde någon fotograf (även om jag själv faktiskt trampade runt lite som jag ville med kameran utan ackreditering), var när speakern gång på gång ropade ut "ni två som står vid *nåt ställe*, flytta er med en gång, det är livsfarligt där". De två personerna stod lugnt kvar och trots flera uppmaningar var arrangörerna tvungna att skicka ut en bil för att köra iväg "idioterna" som försenade starten i nästa heat. När den bilen kom fram upptäcktes att det var två från arrangörsteamet som stod posterade där för att kontrollera en eller annan sak, man riktigt hörde hur speakern rodnade när han förklarade misstaget...

Visst var det en farlig plats även för dessa båda herrar men de stod ju där på egen risk i motsats till om de hade varit åskådare. Så visst är det skillnad på folk och fä när det gäller de bästa platserna! :)
 
danneman skrev:
Sneglade lätt avundsjukt på alla pressfotografer med fotoväst och superobjektiv under rallyt!

Hade de superobjektiv i meningen supertele så kan de väl inte ha stått speciellt nära i alla fall.

Har själv bara erfarenhet från Anderstorp och ackreditering som tillåtit beträdelse av banan. Jag vet ju inte hur fotograferna placerade sig under Svenska rallyt, men visst ställer man sig närmare som fotograf (speciellt om man som jag har klen utrustning) och där det inte är tillåtet för publiken att stå.
Men för mig innebär det ändå att jag står bakom avbärarräcken och sandfällor, eller vid innerkurvorna. Jag älskar att komma tillbaka till redaktionen med fina bilder, men jag har inte betalt för att ta några risker.
 
lite intressant ämne..jag har en släkting i london som är fotograf.. han plåtar kändisar vid invigningar och biofilms release'ar dagligen..
jag vet inte hur det funkar hr i Svea men han åker till platsen är han ska plåta samtidigt som alla andra fotografer flera timmar (kan bli 12tim) innan det är dags, bara för att "bestämma" sin plats.. sen går alla hem och lever sitt liv. när det är dags så sticker de iväg till spoten och intar de positioner de bestämt innan.. lite kul är också att om nån är sjuk eller inte kan vara där så delar polarna med sig av sina bilder..

lite kul tycker jag... jag är dock inte själv intresserad av den sortens fotografi.. inte särskilt krävande jobb fototekniskt sett.. det är väl bara till och hoppas på att objektet inte blundar eller tittar bort...

nu gled jag lite ifrån ämnet men aja.. det får vara så.

Peace!
 
Jag upplever det inte speciellt svårt att komma nära och få bra bilder. Jag tog de flesta av mina bilder på Svenska Rallyt i c:a 60 mm läget och jag stod utanför avspärrningarna.

Kolla mitt album

//Christian
 
Det finns flera typer av ackrediteringar till WM-rallyna. Dels så har WRC-cirkusen sina egna fotografer, både still och film. Sedan finns det ett antal fotografer som fått ackreditering till hela cirkusen utan att för den skull vara knuten till WRC. Eller fått och fått, gissningsvis har de fått betala en hygglig slant för det. Slutligen så är det de fotografer som jobbar för nån tidning som får ackreditering för enskilda rallyn. Det är mycket sällsynt att en fotograf får en ackreditering utan att ha en uppdragsgivare, då ska han vara känd av arrangören sen tidigare.

Sedan är det lite olika vad en fotograf får göra och inte. Arrangören riskerar inget över huvud taget oavsett om det är publik eller fotograf annat än dålig publicitet. En del funktionärer jagar glatt efter fotografer oxå eftersom de inte fattat att fotografens uppgift är att ta de där bilderna som ingen annan tar. Det är sällan det finns förutbestämda fotografplatser, men ofta finns det en pressansvarig som kan ge en tips om lämpliga ställen. Vid särskilt kända ställen, typ Colins Crest, så görs det säkert iordning platser för media.

Inom racing så vet jag att det är angivna platser som gäller för fotografer av säkerhetsskäl.

På svenska rallyt var det förövrigt en fotograf som var väldigt nära att bli påkörd. Det visades på tv.

Det finns egentligen inga säkra ställen att stå på som fotograf utan det säkraste är att använda tele, men det blir ju lite tråkiga bilder. De senaste dödsolyckorna där publik har omkommit har skett just där det ansetts vara säkert.

När man talar om just rally så kan jag tycka att en ackreditering inte är så viktigt eftersom man som privatperson kommer till lika bra om man bara orkar gå iväg till nått ställe där det inte står nån övernitisk funktionär. Dock bör man veta vad man håller på med för det är riktigt farligt. Det är allt eller inget om nått händer ungefär. Ackrediteringen behöver du mest för att komma till och plåta förare och team i depån.

Mvh
Maverick
 

Bilagor

  • pict4048.jpg
    pict4048.jpg
    46.4 KB · Visningar: 636
Hårda bud i värmlandsskogen...

Nya Wermlands-Tidningen beskriver i måndagens upplaga om läget just vid Collins Crest.

Vid det där krönet mitt i skogen befinner sig 7000 personer och de TVÅ stackars vakternas största problem är... fotograferna. Enligt tidningen rör det sig om halvdussinet sydeuropeiska fotografer som blev av med ackrediteringen och fråntagna sina västar när de inte respekterat avspärrningarna.
Tydligen måste även "odödliga" fotografer hålla sig på rätt sida om snöret. Vakterna verkar dessutom säkra på att nämnda fotografer inte kan leverera fler bilder från rallyt. Kanske vakterna misstog sig lite här. ;)

/Patrik
 
Det finns som Maverick skriver olika ackrediteringar till rally-VM, likväl som till alla andra internationella biltävlingar. Dels dom som har årsackreditering som då från i år har tilldelats en fast väst, den blå. Och så dom som är ackrediterade enstaka tävlingar som då har den gul/gröna västen. Ingen betalar nånting för västarna utan dom delas ut efter godkänd ansökan. Sedan finns det ett gäng olika västar för TV, orange för ISC som gör TV åt WRC, grön för övriga TV-kanaler som är fast ackrediterade och så gul/grön för enstaka tävlingar

Fotografer får heller inte stå hur som helst på rally, det måste finnas ett säkerhetstänkande där också. Men man får röra sig friare än publiken. Och på racing har man tillåtelse att röra sig på "innerplan" men man får absolut inte stå framför räcken etc. Man skriver på ett papper vid uthämtning av akrediteringen där det står om riskerna med motorsport, att man förstått dom och att man inte ställer sig på livsfarliga ställen. Dessutom om något händer så intygar man att man inte ställer arrangören eller FIA (internationella förbundet) till svars.
Jag har sett väldigt få fotografer som ställt sig tokigt, oftast är säkerhetstänkandet högt bland fotograferna och man kan få bra bilder utan att stå "mitt i banan"...
Men visst dyker det upp en och annan som ställer sig galet.

Vad beträffar fotograferna på Colins Crest så var det samtalsämnet under fredagskvällen i pressrummet. Jag var där och såg dessa fotografer på håll, och pratade med flera efteråt. Dom blev tillsagda att flytta in sig och dom flesta gjorde det, några av dom klev dock tillbaka och så gick där en vakt och skrev upp deras nummer. Senare på kvällen så meddelade FIA att deras västar var indragna för tävlingen. Men på lördagen kom det fram att en av dom som stod farligast inte var rapporterad men en av dom som ställt sig på ett säkrare ställe blev av med sin väst!!!
Jag fick intrycket att vakterna minsann skulle visa att här har man fått makt och den ska vi utnyttja. Men det blev lite fel.
På söndagen hade alla fått tillbaka sina västar.

Men en sak ska man komma ihåg när man plåtar motorsport oavsett innanför eller utanför avspärrningar, ingen plats är riktigt säker. Men är man alltid på sin vakt och beredd på att saker kan hända så minimerar man risken att bli påkörd.

Micke Fransson
inte odödlig frilans med inriktning på bilsport
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.