danneman skrev:
Sneglade lätt avundsjukt på alla pressfotografer med fotoväst och superobjektiv under rallyt!
Hur fungerar det för dem? Blir de tilldelade bra platser som är lite "småhemliga" för vanlig publik? Och får de placera sig hur som helst eller gäller samma regler som för publiken. De verkar ju inta en del positioner som om de vore odödliga..
Efter att ha varit på Rallycross vid ett par tillfällen och varit precis lika avundsjuk så har jag fått uppfattningen att de som är ackrediterade fotografer (alltså som fotar för någon tidning eller liknande och i förväg fått tillåtelse att gå var de vill) får gå runt på "livsfarliga" platser på egen risk.
Om en åskådare står på en farlig plats och blir skadad, eller värre, så riskerar arrangören både det ena och det andra. Många människor har heller inte förstånd nog att själva begripa att det är livsfarligt att stå i ytterkanten på en skarp kurva. Därför finns funktionärer som jagar iväg dumskallarna. En ackrediterad fotograf har som jobb att ta just de där bilderna som ser så fräcka ut, och för att kunna ta dem så måste man ibland stå där man normalt inte står med vettet i behåll. Men han vet risken och han står där på egen risk i motsats till åskådaren.
Har inte varit på just rally men på rallycross där man kör runt runt på bana och publiken inte ens får vistas särskilt nära utan måste hålla sig på rätt/fel sida planket. Där går fotografer ofta runt inne på banan och letar bra vinklar. En vanlig dödlig blir tillsagd direkt när man gått in på rätt/fel sida planket även om det är helt ofarligt på just den platsen. Fast det är ju lite olika från plats till plats i och för sig, och från tävling till tävling misstänker jag.
En kul grej som hände i Tomelilla i somras, som visserligen inte rörde någon fotograf (även om jag själv faktiskt trampade runt lite som jag ville med kameran utan ackreditering), var när speakern gång på gång ropade ut "ni två som står vid *nåt ställe*, flytta er med en gång, det är livsfarligt där". De två personerna stod lugnt kvar och trots flera uppmaningar var arrangörerna tvungna att skicka ut en bil för att köra iväg "idioterna" som försenade starten i nästa heat. När den bilen kom fram upptäcktes att det var två från arrangörsteamet som stod posterade där för att kontrollera en eller annan sak, man riktigt hörde hur speakern rodnade när han förklarade misstaget...
Visst var det en farlig plats även för dessa båda herrar men de stod ju där på egen risk i motsats till om de hade varit åskådare. Så visst är det skillnad på folk och fä när det gäller de bästa platserna!