Annons

Produktfototips? (Säckar/påsar)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Skall fota ett gäng Papperssäckar/Kompostpåsar för en broschyr, och behöver lite tips och idéer om hur jag skal gå tillväga.

Grejerna skall friläggas så man bör väl göra det mot en ren bakgrund.

Då jag inte har fått mina studioblixtar/bakgrund ännu så vet jag inte riktigt hur jag skall ljussätta grejerna.

Funderar på att köra antingen min 580EX blixt slagen i taket och eventuellt en av mina reflexskärmar för upplätting eller liknande om det behövs.
Har även tillgång till en 45w Slavblixt om detta kan göra nån nytta?

Mitt andra alternativ är att ta ut grejerna utomhus och fota med naturligt ljus (+ eventuell reflexskärm), nackdelen är att det är svårare att hitta en vettig bakgrund, samt att jag blir VÄLDIGT beroende av vädret osv.

Så, vilken metod skulle du föredra och varför?

Hur får man lite "liv" i rena produktbilder på en så pass "tråkig" sak som Säckar/Påsar?


/Jocce
 
Då har jag gjort de första testerna, och är relativt nöjd med resultatet, bifogar en bild!

Vad tycker ni om friläggningen osv?


Ang. färgjustering så skall jag höra med uppdragsgivaren hur de vill ha den!


/Jocce
 

Bilagor

  • composto01_small_small.jpg
    composto01_small_small.jpg
    58.3 KB · Visningar: 280
Hur får man lite "liv" i rena produktbilder på en så pass "tråkig" sak som Säckar/Påsar?


/Jocce [/B][/QUOTE]

Jag skulle kunna tänka mig att lägga något under påsen så den kommer upp från underlaget om du fattar hur jag menar. Gäller bara att inte få skuggor under... om den "svävar" tror jag kan bli coolt...
 
Re: Re: Produktfototips? (Säckar/påsar)

AndersLindewall skrev:
Hur får man lite "liv" i rena produktbilder på en så pass "tråkig" sak som Säckar/Påsar?


/Jocce

Jag skulle kunna tänka mig att lägga något under påsen så den kommer upp från underlaget om du fattar hur jag menar. Gäller bara att inte få skuggor under... om den "svävar" tror jag kan bli coolt... [/B][/QUOTE]


Hm, hur får man "illusionen" av att den svävar utan skugga?


/Jocce
 
Re: Re: Re: Produktfototips? (Säckar/påsar)

Jocce skrev:
Jag skulle kunna tänka mig att lägga något under påsen så den kommer upp från underlaget om du fattar hur jag menar. Gäller bara att inte få skuggor under... om den "svävar" tror jag kan bli coolt...


Hm, hur får man "illusionen" av att den svävar utan skugga?


/Jocce [/B][/QUOTE

Jag rättar mig själv; lite skugga på "rätt" ställe kan bli bra. Testa lite och lägg upp bild här...]
 
ELLER!...

...så fyller du påsen med skit och binder ihop den i toppen.. det är ju det dom är till för ju..

..den blir mera tredimensionell och det visar ju att den gör sitt jobb som den ska..

det som du visade på bilden kan ju vem som hellst göra med en scanner vettja.. gör det till något speciellt som sätter företaget och deras produkt i fokus
 
Simon: Nja, så enkelt är det inte, har sett betydligt värre exempel än så!

Men de vill ha både vikta/platta säckar som mitt exempel ovan, vilket i detta fall är den enkla biten i det hela!

Men skall även göra stående påsar (som inte behöver fyllas med skit, iochmed att det är papperssäckar så står det av sig själva) och där kommer det bli lite svårare!

Håller även på och fotar en inplastad bunt, vilket inte är det lättaste att få bra för friläggning har jag märkt!


/Jocce
 
En tanke, vore det inte bättre med påsen utvecklad? Nu blir det lite väl mkt en fyrkant med en bild på och inte en faktisk påse att stoppa saker i.

/H

Edit. Såg ni redan varit inne på det spåret.
 
Henrik: Jo, precis kommer även sådana bilder, men uppdragsgivaren vill ha bilder på säckarna både ihopvikta som i mitt exempel och ståendes "utfälda".

Får se hur resultaten med utfällda blir senare idag eller under helgen beroende på när jag hinner!

Men tar gärna emot tips så länge!


/Jocce
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.