Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bikinimodell - kvällsfoto, ljussättning mm mmm

Produkter
(logga in för att koppla)
RickE.nu skrev:
Jag fotograferar ett antal bröllop per år i olika kyrkor och i kyrkorna kör jag alltid utan blixt med högt iso-tal under vigseln, blir Canon-bra kvalité upp till ISO 1250 ( alltså inte störande brus i bilden ) Jag har en Canon 5D till detta, fungerar super.

/R

Jaha där ser man, har du några exempel du kan visa?

Vi hade en fotograf som fotade vårat bröllop. Jag vet dock inte om hon körde digitalt eller analogt. Men satan va bilderna blev brusiga + suddiga i kyrkan. Hon hade inte heller blixt då.

Jag skall fota en familj.
Jag har knappt jobbat i studio och har lite svårt för just ljusättning där.

Vi kommer förmodligen plåta hemma hos familjen och dom vill gärna ha svartvita bilder med vit vägg/lakan som bakgrund.
 
Linis skrev:
Jaha där ser man, har du några exempel du kan visa?

Vi hade en fotograf som fotade vårat bröllop. Jag vet dock inte om hon körde digitalt eller analogt. Men satan va bilderna blev brusiga + suddiga i kyrkan. Hon hade inte heller blixt då.

När jag fotograferar i kyrkan har jag kameran i manuellt läge eller AV-läget, kör jag av läget så ställer jag ofta in bländare 2.2-2.8 eller nästan den största bländaren, beroende på vad optiken tillåter, detta tillsammans med höga iso för att få så snabba exponeringstider som möjligt, då undvikar jag suddiga bilder som uppstår genom att exponeringstiden blir för kort.

Jag använder två kameror samtidigt när jag plåtar bröllop, 1st Canon 5D med ca: 1250 i Iso, givetvis beroende på hur ljus/mörk kyrkan är, sedan har jag en 20D med 10-22mm vidvinkel som det kan bli ganska coola bilder med, med 20D ligger jag aldrig högre än Iso 800.

Här är en bild med 5D och 85mm 1.8 optik, här är brudparet också i rörelse men kyrkan var ju ganska ljus.
 

Bilagor

  • brollop_400pxl.jpg
    brollop_400pxl.jpg
    48.2 KB · Visningar: 660
Linis skrev:
Jaha där ser man, har du några exempel du kan visa?

Vi hade en fotograf som fotade vårat bröllop. Jag vet dock inte om hon körde digitalt eller analogt. Men satan va bilderna blev brusiga + suddiga i kyrkan. Hon hade inte heller blixt då.

Här är en till tagen med 5D
 

Bilagor

  • brollop_400pxl__2.jpg
    brollop_400pxl__2.jpg
    46.2 KB · Visningar: 663
Och här är en bild tagen med 10mm vidvinkel och med 20D kameran
 

Bilagor

  • brollop_400pxl_vidvinkel.jpg
    brollop_400pxl_vidvinkel.jpg
    40.4 KB · Visningar: 655
Linis skrev:
Jag skall fota en familj.
Jag har knappt jobbat i studio och har lite svårt för just ljusättning där.

Vi kommer förmodligen plåta hemma hos familjen och dom vill gärna ha svartvita bilder med vit vägg/lakan som bakgrund.

Här har du en länk till en skiss som jag gjort tidigare för att visa ljussättningen mot vit bakrund om du inte vill ha något eller väldigt lite efterarbete med bilderna...

/Ricke

http://www.ricke.nu/ljus
 

Bilagor

  • beskrivning.jpg
    beskrivning.jpg
    26.4 KB · Visningar: 650
Stiligt Ricke ... fina bilder och illustrationer ... många bra tips!

Har följt den här tråden för jag har fått en förfrågan om att plåta inomhus på ett hotell men tyvärr är mina blixtkunskaper under all kritik. Jag hade tänkt experimentera med stativ och befintligt dagsljus.

Du råkar inte ha några idéer för något sådant Ricke?
 
Måste tillägga att man blir verkligen sugen på att fota när du bifogar alla dina illustrationer och bilder Ricke ... mycket pedagogiskt!
 
Ola Rockberg skrev:
Stiligt Ricke ... fina bilder och illustrationer ... många bra tips!

Har följt den här tråden för jag har fått en förfrågan om att plåta inomhus på ett hotell men tyvärr är mina blixtkunskaper under all kritik. Jag hade tänkt experimentera med stativ och befintligt dagsljus.

Du råkar inte ha några idéer för något sådant Ricke?

Hejsan Ola!

Ja visst...
Jag fotograferar väldigt mycket för Nordens största Trapptillverkare,har fotograferat åt dem sedan 2003 och då kör jag oftast med befintligt ljus, stativ, trådutlösare, lång exponeringstid och gärna lite varierande komponeringar...
 

Bilagor

  • trappa_400p.jpg
    trappa_400p.jpg
    36.8 KB · Visningar: 546
Ola Rockberg skrev:
Måste tillägga att man blir verkligen sugen på att fota när du bifogar alla dina illustrationer och bilder Ricke ... mycket pedagogiskt!


O... Tack Ola!

/Ricke
 

Bilagor

  • teckningen_400p.jpg
    teckningen_400p.jpg
    31.8 KB · Visningar: 539
Senast ändrad:
Härligt Ricke ... det ger mig lite förhoppningar om att kunna få till en del bilder!

Jag såg att du har ett 85/1.8. Jag har också ett sådant som jag gillar just för bilder med sämre ljus, tyvärr blir det nog lite trångt ibland inomhus med det objektivet. Dessutom har jag ett 18-70/3.5-4.5 som kanske passar bättre i trånga utrymmen.

Jag använder ofta självutlösare när jag fotar med stativ men det är nog bättre att ha en trådutlösare så man kan använda spegeluppfällning också. Tror nämligen inte att det går att kombinera med en Nikon D200. Har aldrig funderat på trådutlösare förut så jag är totalt novis på området ... får nog forska lite i ämnet!

Någon med bra tips om trådutlösare till en Nikon D200?
 
Ola Rockberg skrev:
Härligt Ricke ... det ger mig lite förhoppningar om att kunna få till en del bilder!

Jag såg att du har ett 85/1.8. Jag har också ett sådant som jag gillar just för bilder med sämre ljus, tyvärr blir det nog lite trångt ibland inomhus med det objektivet. Dessutom har jag ett 18-70/3.5-4.5 som kanske passar bättre i trånga utrymmen.

Jag använder ofta självutlösare när jag fotar med stativ men det är nog bättre att ha en trådutlösare så man kan använda spegeluppfällning också. Tror nämligen inte att det går att kombinera med en Nikon D200. Har aldrig funderat på trådutlösare förut så jag är totalt novis på området ... får nog forska lite i ämnet!

Någon med bra tips om trådutlösare till en Nikon D200?


Största fördelen med trådutlösare är ju att det går betydligt snabbare än att vänta på självutlösar´n, men det fungerar ju bra med den också.

Jag brukar köra med lägsta iso och stativ, ibland kan jag hjälpa till med en lampa och belysa mörkare områden då man kör lång exponeringstid.
-blir det super!
 
RickE.nu skrev:
Jag använder två kameror samtidigt när jag plåtar bröllop, 1st Canon 5D med ca: 1250 i Iso, givetvis beroende på hur ljus/mörk kyrkan är, sedan har jag en 20D med 10-22mm vidvinkel som det kan bli ganska coola bilder med, med 20D ligger jag aldrig högre än Iso 800.

Jag hade lite frågor här ang ISO. Vad jag har förstått det som så kan man inte jämföra bruset på en digital kamera med en analog småbildskamera. Men att fotografera med 1250 känns väldigt högt. Blir det ändå inget brus alls? Till bröllop brukar ju brudparet vilja göra större förstoringar.

Hur kommer det sig att du bara kör max 800 på bilderna med vidvinkel? Jag menar då vill man ju ofta blända ner och ändå slippa rörelseoskärpa.

Rent teoretiskt borde man, i min värld iså fall köra tvärtom. Lägre iso vid porträtten och högre med vidvinkel objektivet.

Eller har jag fått allt om bakfoten?
 
Nu kommer jag in & förstör lite:)

Funderar på vad ni eftersträvar? Rickes bilder är ju oerhört "jämnt" ljussatta men själv så har jag svårt för att förstå att det ska vara en helt jämn ljussättning? Platt blir det!

Ja ja, smaken är väl som baken...

För övrigt så är jag helt medveten om att detta inte är lätt men jag föredrar nog mer skuggor, känns mer äkta på foto... Vad som är äkta eller inte kan man diskutera i all oändlighet men det är nog varken min variant eller Rickes...

Hoppas att jag inte nu bara kommer in som en trådförstörare, det är inte min mening.

//Larsa
 
.Z. skrev:
Nu kommer jag in & förstör lite:)

Funderar på vad ni eftersträvar? Rickes bilder är ju oerhört "jämnt" ljussatta men själv så har jag svårt för att förstå att det ska vara en helt jämn ljussättning? Platt blir det!

Ja ja, smaken är väl som baken...

För övrigt så är jag helt medveten om att detta inte är lätt men jag föredrar nog mer skuggor, känns mer äkta på foto... Vad som är äkta eller inte kan man diskutera i all oändlighet men det är nog varken min variant eller Rickes...

Hoppas att jag inte nu bara kommer in som en trådförstörare, det är inte min mening.

//Larsa

Som sagt, smaken är som baken. För min del handlar det om att jag även vill kunna behärska och lära mig hur sådan här ljussättning fungerar.
 
Linis skrev:
Som sagt, smaken är som baken. För min del handlar det om att jag även vill kunna behärska och lära mig hur sådan här ljussättning fungerar.
Helt klart & det är inte lätt heller! Tror jag i alla fall, har bara kört enklare varianter med mestadels befintligt ljus samt upplättning med en skärm & blixt.
 
Linis skrev:
Jag hade lite frågor här ang ISO. Vad jag har förstått det som så kan man inte jämföra bruset på en digital kamera med en analog småbildskamera. Men att fotografera med 1250 känns väldigt högt. Blir det ändå inget brus alls? Till bröllop brukar ju brudparet vilja göra större förstoringar.

Hur kommer det sig att du bara kör max 800 på bilderna med vidvinkel? Jag menar då vill man ju ofta blända ner och ändå slippa rörelseoskärpa.

Rent teoretiskt borde man, i min värld iså fall köra tvärtom. Lägre iso vid porträtten och högre med vidvinkel objektivet.

Eller har jag fått allt om bakfoten?

Att köra med Iso 1250 blir mycket bra kvalité med min Canon EOS 5D, det är en fullformatare, men med min andra kamera en Eos 20D kan jag bara köra max iso 800 och dom blir ändå mycket brusigare än 5D´n med 1250, hoppas du fattar?

Sedan det här med rörelseoskärpa, många gånger är det fotografen som inte kan hålla kameran nog stilla och många har noll koll på exponeringstiden jämnte vilket objektiv de har monterat, ex: kör du en zoom typ 200mm så kan du sällan gå under 1/200 i exponeringstid utan att få rörelseoskärpa. kör du däremot en vidvinkel typ 10mm så kan du gå ner till väldigt långa exponeringstider och ändå kunna handhålla kameran typ 1/10-1/20 ska inte vara några större problem om objektet man fotograferar står stilla som vid en vigsel framme vid altaret.


När jag ska fotografera en vigsel så brukar jag alltid kolla vilka slutartider det blir i den kyrkan med det ljuset innan vigseln börjar, sedan väljer jag självklart den lägsta iso´n som bara går i just den kyrkan.


Hoppas du blir klokare :)
 
.Z. skrev:
Nu kommer jag in & förstör lite:)

Funderar på vad ni eftersträvar? Rickes bilder är ju oerhört "jämnt" ljussatta men själv så har jag svårt för att förstå att det ska vara en helt jämn ljussättning? Platt blir det!

Ja ja, smaken är väl som baken...

//Larsa

Hej Larsa!

Jag tycker inte att jag har platt ljus, tvärtom tycker jag att det är på gränsen till det motsatta på alla mina blixtbilder i alla fall, de som jag kör utan blixt blir ju platta.

Kolla gärna igenom mina bilder och säg vilka som du tycker har platt ljus med de jag har blixt på?

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?type=st&authorID=11915


Nä du förstör inte, bara kul:)
 

Bilagor

  • pappa.jpg
    pappa.jpg
    42.8 KB · Visningar: 425
Platt kanske är fel ord men denna extremt jämna ljussättning på dina bröllopsbilder i kyrkan känns inte rätt för mig, en smaksak kanske?

Har kikat lite på mäklarfoto (inför husförsäljning) & funderar på att extraknäcka med det. Dom vill ha jämn ljussättning så att allt syns, själv så är jag mer inne på stämning med skuggor.

Mycket möjligt att jag har fel där, rent reklammässigt alltså?

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.