Annons

Produktfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

monsfornander

Aktiv medlem
Hej

Är pågång att köpa ett nytt macroobjektiv. Tanken från början var att främst använda det till "natur-macron" men nu har det även dykt upp att jag kanske ska ta en del produktfoto i varierande storlekar.

Vad kan ni rekomendera för macro? 50, 70, 105 eller kanske 150?

Jag var inne på sigmas 105 från början, men funderar på om man ska ha något annat nu när man även ska ha det till produktfotografering. Spelar det någon roll?

Tack för hjälpen!

Inga tips här?

Formulerar om lite.

Vad kan ni rekomendera till produktfoto? Tänkte som sagt på ett 105 sigma till natur-makro, kan detta vara bra även till produktfoto?

Inga tips här?

Formulerar om lite.

Vad kan ni rekomendera till produktfoto? Tänkte som sagt på ett 105 sigma till natur-makro, kan detta vara bra även till produktfoto?

Det måste rimligen bero på hur stor produkten är och vilket avstånd du tänkt dig. Traktordäck och örhängen kräver olika utrustning, ju!

Per.

Så sant Per...

Det jag tänkte mig var väl produkter i lite mer mellanformat, kanske en decimeter i diameter... plus minus lite.

Sedan har jag alltid mina andra objektiv, standard objektiv 18-70, 70-200 etc. som också kan användas.
Måns

Så sant Per...

Det jag tänkte mig var väl produkter i lite mer mellanformat, kanske en decimeter i diameter... plus minus lite.

Sedan har jag alltid mina andra objektiv, standard objektiv 18-70, 70-200 etc. som också kan användas.
Måns

En 18-70, ett stativ och ett enkelt ljustält är väl allt som behövs för produktfoto av den storleken?

Jag har ett Tokina 100/2.8 makro, som jag är väldigt förtjust i. Jag använder det ofta för porträtt utomhus, och en och annan blombild. För produktfoto tycker jag det är för långt, då "brukar" jag använda 50/1.8.

Det är inte möjligen så att du är väldigt sugen på ett nytt objektiv och försöker hitta på bra användningsområden? Nah, så kan det nog inte vara...

Per.

Jo nog är jag allt sugen på ett nytt objektiv... men jag försöker komma på vilket som kan täcka störst användningsområde.

För fast jag gärna vill så har jag inte råd att köpa två stycken =)

Jo nog är jag allt sugen på ett nytt objektiv... men jag försöker komma på vilket som kan täcka störst användningsområde.

För fast jag gärna vill så har jag inte råd att köpa två stycken =)

Men om nu ditt 18-70 duger till produktfoto, så kan du väl strunta i det kravet för makroobjektivet? Kamera & Bild har ett test av makorar, kan det va' något?

http://www.kamerabild.se/polopoly_fs/Ladda-ner-artikeln-7.2117.html!Test_makroobjektiv.pdf

Per.

Jag skulle vilja påstå att för produktfoto är nog ett ca 50-60mm macroobjektiv optimalt. Fördelarna med macroobjektiv är att de ger god skärpa på såväl långt som kort håll, skärpan är också ofta mycket bra ända ut i kanten. Själv har jag både Nikons 60 och 105a och märker att jag oftare använder den korta. Skall du fota insketer blir det dock problem då du kommer för nära med 60mm.

/FW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar