Annons

Produktfotografering priser

Produkter
(logga in för att koppla)

Nattfotograf

Avslutat medlemskap
Om man skulle fota en sisådär 23 bilder
(fota varje produkt var för sig)
till ett företag, produktfotobilder.
Leverar dem på cd med tif filer och webanpassade
bilder till företaget.

Vad skulle man ta betalt för en sån svartfotografering rent hypotetiskt alltså.


// Peter
 
1 Många skulle hänvisa till BLF:s prislista, jag hänvisar istället till att söka i forumet då det står massor om prissättning.

2. Enligt mig får du själv avgöra vad du tycker det är värt. Kan man inte sätta priser så kan ju inte varan vara värd mkt?

3. Eftersom många här lever på fotograferingen och detta med svartjobb har infekterat många trådar innan så råder jag dig att lösa problemet själv.
 
Det går inte att svara på din fråga utan att ha mer på fötterna.
beror på vad det är för produkter. beror på ditt varumärke som fotograf.

Är det sisådär 23 st bananer med olika krökning som ska fotas så blir det ganska mycket lägre pris än om det är sisådär 23 st olika bilmodeller som ska fotas i tre olika världsdelar.
Omöjligt att prissätta när man inte vet mer.

Ok, jag såg att det var svartjobb. där får vi svaret på värdet av ditt varumärke som fotograf.
Prisförslag blir då 14 kr per bild plus en kopp kaffe och en semla, om det är den tiden på året då semlor säljs.
 
plippen skrev:
Ok, jag såg att det var svartjobb. där får vi svaret på värdet av ditt varumärke som fotograf.
Prisförslag blir då 14 kr per bild plus en kopp kaffe och en semla, om det är den tiden på året då semlor säljs.

Tack Daniel, för att du förgyllde min dag.

ROFLMAO!

Timdebitering är ju mera vanligt förekommande, i dessa fall. Men eftersom du rent hypotetiskt undrar över svart betalning så kanske företaget har någon produkt som du vill ha (rent hyotetiskt alltså). Då kan de sätta det på svinn. Annars är den gängse timtaxan för en fotograf på uppdrag ungefär 600-800 kr/h
 
Nattfotograf = svartjobb ???

Lite kul att Peter Westlunds "nickname" är just Nattfotograf i sammanhanget ;-)

Här blir nog svårt att få tips om nivå på betalning vid svartjobb.
 
Allting underlättar om du har en registrerad firma.... Annars är det väl som Jeppe säger runt 800/timma (+moms) beroende på utrustningsnivå.

Annars är några semlor inte att förakta *smask*

//Peter
 
Jag tackar för Era svar.
Har beställt BLF prislista
här är inget oseriöst inte.'


tack än en gång för svaren.
 
Jag blir alltid så förundrad när fotografer hänvisar till gängse ersättningsnivå. för mig är fotograf som jobb och fotografi som sysselsättning något som bygger på kreativitet och lust.
Som fotograf ska man vara lyhörd (observera att jag relaterar till reklamfotografering nu, inte press, där jag inte har någon erfarenhet) till kundens behov. samtidigt ska man kunna tillföra något till en idé och göra slutprodukten ett eller två snäpp bättre. Detta gör man med hjälp av sin kreativitet och erfarenhet, nyfikenhet och skaparglädje.
Jag jämställer inte reklamfoto med konst, reklamfoto är lite prostitution i jämförelse.
Men hävdar ändå bestämt att på samma sätt som det är skillnad mellan picassos Guernica (stavas det så) och moster Gretas akvarell föreställande torpets utedass i solnedgång. så är det skillnad på fotografier och fotografer.

och jag tror att få vill betala 450 kr för att få se korpfotboll på den lokala bollplanen. men gladeligen betalar kanske dubbelt så mycket för att se ett landslag spela

Gängse ersättningsnivå känns för mig som ett tarvligt sätt att hålla priserna uppe (om din kompetens inte duger)
eller nere, för oss fotografer som debiterar långt över den satta nivån.

Kasta alla såna prisråd i soptunnan. slå dig själv på bröstet och debitera precis vad du vill.
Tycker dina kunder att det är värt det så är det jättebra (och du är värd det). tycker dina kunder att det är dyrt så är ju det trist, och du får fundera på varför.

Och du, hänvisa inte till din nyinköpta svindyra kamera för att argumentera om priset. det blir bara tramsigt. Som fotograf säljer du inte en vara, utan en tjänst.

Kanske har jag nu skitit i det blå skåpet. men det här var bara lite funderingar och inte meningen att göra någon sur eller besviken eller stött eller förbannad eller bitter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.