ANNONS
Annons

Produktbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är inte förvirrad; definitivt inte av ordet perspektiv. Om du inte har förstått vad jag skrev, kan du läsa om och försöka förstå var det gick fel.

På kameran Nikon Coolpix 2100 är den längsta brännvidden 14,1 mm, och bildutsnittet är ungefär samma som med ett 55 mm objektiv på en cropkamera, eller ca 80 mm på småbild. Det är inte vidvinkel, utan det duger utmärkt till att ta produktbilder eller porträtt om man så vill. På en Hasselblad motsvarar det ungefär 150 mm. Vilken bildvinkel man får med en viss brännvidd beror på storleken på sensorn.

Jag är helt med på vad du skriver. :)

Min uppfattning är densamma som i det här testet:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/CP2100/CP21PICS.HTM

Senast ändrad:
Varför röra till diskussionen med olika sensorstorlekar när det redan förklarats varför ett objektiv med längre brännvidd ger mer naturliga bilder i det här fallet?

För att det ej är brännvidden som spelar roll, utan avståndet. Har du en kamera med tillräcklig sensor, så kan du beskära ut en 4MP bild ur ett original taget med ett 35mm-objektiv och perspektivet/naturligheten/etc kommer vara identisk med en bild tagen med ett 200mm-objektiv.

Alltså, avståndet bestämmer perspektivet, inte brännvidden.

För att det ej är brännvidden som spelar roll, utan avståndet. Har du en kamera med tillräcklig sensor, så kan du beskära ut en 4MP bild ur ett original taget med ett 35mm-objektiv och perspektivet/naturligheten/etc kommer vara identisk med en bild tagen med ett 200mm-objektiv.

Alltså, avståndet bestämmer perspektivet, inte brännvidden.

Ok... du har inte läst tråden och heller inte förstått vad jag menade. Jag tänker inte diskutera mer, men fortsätt gärna om du har något att tillföra. I övrigt tror jag att det är ungefär vad vi kommit fram till tidigare ;)

Samma avstånd, men 6x skillnad i brännvidd, samma bländare (4), lite olika slutartid 1/30 på 50mm och 1/20 på 300. Problemet med kortare brännvidd är att motivet utgör en mindre del av hela bilden. Den vänstra blomman är således uppdragen från ett utsnitt, den högra nerdragen i sin helhet. Men perspektivet är som tidigare sagts exakt samma...

https://www.dropbox.com/s/t14r60ht1e7mmmn/brannvidd.jpg?dl=0
Själv gillar jag 70-200 för produktfoto.
/

Varför röra till diskussionen med olika sensorstorlekar när det redan förklarats varför ett objektiv med längre brännvidd ger mer naturliga bilder i det här fallet?

Ja, röra till det kan man göra på mångahanda sätt. Slutsatsen är i alla fall att ju längre ifrån ett objekt man är, desto närmare det isometriska idealet kommer man. Och, ju längre ifrån objektet man är, desto längre brännvidd behöver man för att få ett utsnitt som bara omfattar objektet/produkten i fråga.

Sedan är det för rörighetens skull så att ju större föremål man vill avbilda, desto längre ifrån behöver man stå för att perspektivet ska bli isometriskt. Det har dock fördelen att samma brännvidd ger samma projektion oavsett storlek/avstånd. Dvs ett 90 mm objektiv fungerar lika bra för att fotografera bilar som klockor. Det är bara arbetsavståndet som skiljer.

Det ser ut som om jag rörde om i en maskburk när jag nämnde att kameror har olika storlek på sensorn, även om det inte är jag som har skapat dem så. Det vi talar om här är produktfoto, och det är helt klart att man gärna väljer en relativt lång brännvidd till sådana bilder. Det var ju vad den ursprungliga frågan gällde, även om svaren kanske kan vara förvirrande.

Jag är inte övertygad om att perspektivet man vill ha särskilt ofta ska vara isometriskt, och ett isometriskt perspektiv ser aldrig normalt ut. Det som händer när man tittar på en bild med nära isometriskt perspektiv är att betraktningsavståndet till bilden ger en vidare synvinkel än objektivets bildvinkel, och föremålet ser ut att vara bredare och högre längre bak än närmast, just genom perspektivverkan. Den isometriska projektionen återger föremålet hopplattat.

Vanligen eftersträvar åtminstone jag ett naturligt perspektiv, och det får man när man väljer ett avstånd och brännvidd som ger i stort sett samma synvinkel mot bilden, som kameran hade mot föremålet. Det handlar ofta om brännvidder kring den som är vanligast för porträtt, men om man ska presentera bilden i litet format, kan en längre brännvidd duga, exempelvis 90 mm som tidigare har nämnts. Det brukar användas både för crop- och fullformat, men eftersom man måste backa längre med cropkameran blir perspektivet lite plattare, mer hoptryckt.

Och eftersom jag i mitt jobb tidigare tog väldigt många produktbilder med kompaktkamera, vet jag att en sådan duger till det. Den kan till och med förenkla arbetsgången jämfört med en systemkamera, så att jobbet går fortare, utöver att lagringsutrymmet som krävs är avsevärt mindre. Jag lägger här ett exempel på vad den tidigare nämnda Nikon Coolpix 2100 presterar, för att visa dels att den gamla kompakten är duglig, men också för att motsäga det missvisande exemplet med blommor som har visats tidigare, och som inte återgav ett utsnitt av den storlek som nämndes.

Bilden är tagen med 10 mm brännvidd. Bildvinkeln är inte extrem och definitivt inte vidvinkel. Det svarar mot ungefär 50 mm på en cropkamera. Den lilla porslinsfiguren är ungefär 20 cm hög. Vid produktfoto är det ovanligt att sträva efter stor detaljrikedom, eftersom man brukar presentera bilden i ett ganska litet format. Däremot är det önskvärt att ha god separation av föremålet mot bakgrunden, vare sig man frilägger eller låter bakgrunden finnas kvar i bilden.
http://foto.ifokus.se/u2/9af56a7f4ef9a86c11caa1ab7a7fdc4b/default/lva-03.jpg

Det jag tycker är viktigt med en produktbild är att den återger föremålet väl, så att den som tittar på den kan bilda sig en god uppfattning om utförandet. Att använda en systemkamera är i de allra flesta fall overkill för produktfoto, men vi gör det av det enkla skälet att det är sådana vi vanligen brukar arbeta med, eftersom de är flexibla och duger till många olika uppgifter, och i många fall är mer lättjobbade än "enklare" kameror.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar