Det ser ut som om jag rörde om i en maskburk när jag nämnde att kameror har olika storlek på sensorn, även om det inte är jag som har skapat dem så. Det vi talar om här är produktfoto, och det är helt klart att man gärna väljer en relativt lång brännvidd till sådana bilder. Det var ju vad den ursprungliga frågan gällde, även om svaren kanske kan vara förvirrande.
Jag är inte övertygad om att perspektivet man vill ha särskilt ofta ska vara isometriskt, och ett isometriskt perspektiv ser aldrig normalt ut. Det som händer när man tittar på en bild med nära isometriskt perspektiv är att betraktningsavståndet till bilden ger en vidare synvinkel än objektivets bildvinkel, och föremålet ser ut att vara bredare och högre längre bak än närmast, just genom perspektivverkan. Den isometriska projektionen återger föremålet hopplattat.
Vanligen eftersträvar åtminstone jag ett naturligt perspektiv, och det får man när man väljer ett avstånd och brännvidd som ger i stort sett samma synvinkel mot bilden, som kameran hade mot föremålet. Det handlar ofta om brännvidder kring den som är vanligast för porträtt, men om man ska presentera bilden i litet format, kan en längre brännvidd duga, exempelvis 90 mm som tidigare har nämnts. Det brukar användas både för crop- och fullformat, men eftersom man måste backa längre med cropkameran blir perspektivet lite plattare, mer hoptryckt.
Och eftersom jag i mitt jobb tidigare tog väldigt många produktbilder med kompaktkamera, vet jag att en sådan duger till det. Den kan till och med förenkla arbetsgången jämfört med en systemkamera, så att jobbet går fortare, utöver att lagringsutrymmet som krävs är avsevärt mindre. Jag lägger här ett exempel på vad den tidigare nämnda Nikon Coolpix 2100 presterar, för att visa dels att den gamla kompakten är duglig, men också för att motsäga det missvisande exemplet med blommor som har visats tidigare, och som inte återgav ett utsnitt av den storlek som nämndes.
Bilden är tagen med
10 mm brännvidd. Bildvinkeln är inte extrem och definitivt inte vidvinkel. Det svarar mot ungefär 50 mm på en cropkamera. Den lilla porslinsfiguren är ungefär 20 cm hög. Vid produktfoto är det ovanligt att sträva efter stor detaljrikedom, eftersom man brukar presentera bilden i ett ganska litet format. Däremot är det önskvärt att ha god separation av föremålet mot bakgrunden, vare sig man frilägger eller låter bakgrunden finnas kvar i bilden.
http://foto.ifokus.se/u2/9af56a7f4ef9a86c11caa1ab7a7fdc4b/default/lva-03.jpg
Det jag tycker är viktigt med en produktbild är att den återger föremålet väl, så att den som tittar på den kan bilda sig en god uppfattning om utförandet. Att använda en systemkamera är i de allra flesta fall overkill för produktfoto, men vi gör det av det enkla skälet att det är sådana vi vanligen brukar arbeta med, eftersom de är flexibla och duger till många olika uppgifter, och i många fall är mer lättjobbade än "enklare" kameror.