Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem vid foto med blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

recman

Aktiv medlem
Testade lite med min 2 st 120watts blixtar från kaffebrus, där en radiosändare på kameran ger signal till ena blixten att skjuta varpå den andra blixten reagerar på det ljuset (vet inte om detta spelar nån roll, men så är det i alla fall :))

Blev dock lite fundersam när jag ville köra på en slutartid på 800 eller högre (körde helt manuellt), men då blev bilden helt becksvart, men gick jag ner ett steg från 800 så hamnde jag på 640 och då blev bilden bra, om än kanske lite för ljus. Därför som jag skulle vilja köra lite snabbare slutare. Får detta på de två optik som jag testat:

Tamron SP AF 90mm F/2.8

&

Nikon 50mm 1.8D

Jag är inte så kunnig på det här med blixtar, synktider osv...men kan det ha nåt med detta att göra, eller vad kan det bero på? Och framför allt, finns det nåt jag kan göra för att komma runt det?
 
Varför vill du köra på så snabba slutartider?

Oftast är brinntiden för en blixt kortare än 1/1000 sekund, så dem flesta rörelser fryses av blixten.

Dock brukar de flesta kameror ha en synktid på 1/200 (med reservation för en del kameror).

/ Marcus
 
blixtsynken ligger på 1/500 sec av vad jag kunnat läsa mig till.
ibland kan man smyga upp tiden lite, vilket jag tror du lyckats med.
som sagt blixtens lystid är det som fryser bilden och inte kamerans slutartid.
 
Om du tycker bilden blir för ljus så försök inte ändra på det genom att ha en kortare slutartid, det hjälper inte.
Skruva istället ner effekten på blixten eller välj en mindre bländare.
 
precis, ibland hinner kameran med på lite snabbare tider än vad som står i specen.
snabb blixtsynk är igentligen bara viktigt om du kör i tex starkt motljus, har du en slö blixtsynk får du antagligen utfrätt himmel mm. detta kan också förebyggas genom att ställa blixtarna närmare motivet (mao mindre bländare = mörkare himmel), fast det finns ju en gräns där också.
 
Med risk för att det här blir en jobbig förklaring, så funkar en ridåslutare (som du antagligen har) så här:

Den består av två ridåeer varav en täcker filmen och den andra täcker inte.


När du trycker på knappen börjar en av ridåerna åka upp och eftersom den andra ridån inte täcker filmen kommer ljus träffa filmen.
Efter en liten stund börjar den andra ridån åka uppåt och då kommer ljuset inte kunna träffa filmen.

Man kan tänka sig att det är en liten springa mellan ridåerna som glider över hela bilden och avståndet mellan ridåerna bestämmer vilken slutartid du har.

Men när man tar ett blixtfoto måste hela filmen få ljuset eftersom blixten bara vara i tex 1/1000 sekund.

Det är därför den kortaste tiden vid blixtfotografering inte blir så jättesnabb (vanligtvis 1/250). För att blixten ska kunna belysa hela ytan under en mycker kort tid gör ju även att själva ridåerna måste kunna åka riktigt fort.

1/500 brukar gälla centralslutare som fungerar på ett annat sätt.

/ Marcus
 
Precis som Marcus skriver så har du en ridåslutare i din kamera. Då blixten brinner av på någon tusendel så måste ridån vara fullt öppen för att blixtens ljus ska träffa hela filmplanet (sensorn). Det är det som kallas snabbaste blixtsynctid och är den 1/250 (Canon har det, Nikon har väl något snabbare?) så är det den snabbaste tiden som hela slutaren är öppen. Kör du på snabbare slutartid så kommer du att få med lite av din slutare på bilden och då den skymmer ljuset så märker du det som att halva bilden blir svart eller helt svart.

Ett annat fel kan vara att du kör syncen på andra ridån. Då hinner slutaren så gott som stänga när kameran fyrar av blixten och du missar blixtljuset nästan helt.

Du kan också råka ut för att du har röda ögon reducering som skickar iväg en eller flera kort blixtar innan själva huvudblixten. Din externa blixtar triggar då på förblixten och när huvudblixten kommer så är de inte uppladdade och du får ingen blixtljus alls när slutaren väl öppnar.

Och nu hur du ska göra ;o)

Kolla så att blixten syncar på första ridån och att du inte har någon röda ögon reducering. Ställ sedan kameran på 1/125 (nästan alla kör på 1/125 i studio så det funkar nog för dig med?) och kör på den slutartiden hela tiden. Justera enbart bländare och blixtljus. Då blixten brinner av på några tusendelar så kommer du att märka att det inte gör någon större skillnad på 1/125 mot tex 1/250 eller snabbare. Det är ändå blixtens ljus som påverkar exponeringen mest, inte slutartiden i sig. Lägre än 1/125 bör du inte gå med risk för oskärpa.

Hoppas du får till det?
 
Tiden spelar som sagt var ingen roll vid blixtfoto. Utom vid några specialfall.

Du ställer tiden till synktiden eller LÄNGRE.

Ljusinsläppet styr du med bländaren & blixtarnas ljusstyrka.

Alltså själva blixtarna är snabba, från 1/500 del upp till specialblixtar 1/8000 del, kanske finns det tom 1/16000 delsblixtar.

I praktiken kan du släcka ner hela rummet. Öppna slutaren manuellt. Bränna av alla de blixtar du behöver. Stänga slutaren och tända rummet.

Specialfallen hanterar när du vill ha längre slutartider pga av att du vill blanda in annat ljus också.
Allt från att bara använda blixtarnas inställningsljus och ingen blixt alls ända upp tills blixtarna tar över helt.

Vet inte varför du försöker få snabbare tider men däremot kan jag förstå om du vill ha mindre bländare.
Det ordnas genom att sänka blixtstyrkan.
Kan vara svårt på billigare blixtar men då får man sätta på ett ND-filter på kameran i stället.
 
Tror även att det kan bli problem med exponeringen även om din kamera och en vanligt blixt klarar en kortaste blixSYNC-tid på 1/250 dels sekund. En del av dessa "lågbudget" studioblixtar har en relativt lång blixttid på ca 1/100 del sekund (max-styrka). Om man då kör på 1/250 så blir det ju halva effekten.
 
EazyLiving skrev:
Och nu hur du ska göra ;o)

Kolla så att blixten syncar på första ridån och att du inte har någon röda ögon reducering. Ställ sedan kameran på 1/125 (nästan alla kör på 1/125 i studio så det funkar nog för dig med?) och kör på den slutartiden hela tiden. Justera enbart bländare och blixtljus. Då blixten brinner av på några tusendelar så kommer du att märka att det inte gör någon större skillnad på 1/125 mot tex 1/250 eller snabbare. Det är ändå blixtens ljus som påverkar exponeringen mest, inte slutartiden i sig. Lägre än 1/125 bör du inte gå med risk för oskärpa.

Hoppas du får till det?

Ah, tackar, konkreta tips!! Perfekt!
 
Tack för alla bra svaren, som sagt så är jag ny med det här med studioblixtar, men jag har lärt mig lite tack vare er. Ska testa min nya kunskap i helgen :)
 
Lånar tråden lite. Jag har en Nikon D80 och ett par kaffebrus 110Ws blixtar som jag fotar lite porträtt med.

Som någon sa tidigare så funkar det med 1/125 när man fotar studio, men när jag ska fota vattendroppar och alltså vill frysa bilden så får jag inte riktigt till det med denna slutartid, jag tycker att jag får rörelseoskärpa i bilderna fast jag släcker ner i rummet, sättar slutartiden till 2 sec och bränner av blixten när droppen träffar vattnet.

Jag testade min gamla Minolta A1 och kan utan problem köra 1/4000 med blixt och få det bra, se bifogad bild (D80 till vänster, Minolta till höger, och ja, D80:s bild är oskarp av andra orsaker också, men man ser ändå vad jag menar).

Jag tycker man ser stor skillnad i "frysheten".

Enligt blixtmanualen så är flashing duration 1/600sec @t=0,1 1/1000 sex @t=0,5

Vad är t?? :)

Borde inte 1/600 räcka att frysa vattnet?

Går det att få till detta på D80:n också tro?

Tips?
 

Bilagor

  • vatten.jpg
    vatten.jpg
    98.5 KB · Visningar: 594
Oj 1/500 som brinntid är ganska långt för att vara en blixt. Tror att mina brinner av på runt 1/2000 och 1/4000 om man har dubbla huvuden kopplade.

Lättast är kanske att testa om du har någon annan blixt (typ vanlig kamera blixt) som brinner snabbare som kan frysa, jag har inte fotat vattendroppar och har som sagt kortare brinntider.
 
En sak till att tänka på är att oberoende på vad kameran har för synktid så måste man kolla vad radiosändaren klarar för synktid.

Min radiosynk klarar inte mer än 1/200 medan kameran klarar 1/500 (nikon D70)

/Jonas, JOP
 
Nej, jag tänkte på det också, minoltan kör jag ju kablad, ska testa att köpa en sån adapter till D80:n och se vad jag kommer ner i för tider...
 
Tänk dock på att om du har en brinntid som är längre än slutartiden så kan du få väldigt konstiga effekter och helt plötsligt behöva mäta blixtljuset som fastljus.
 
Dr Larsson skrev:
Enligt blixtmanualen så är flashing duration 1/600sec @t=0,1 1/1000 sex @t=0,5

Vad är t?? :)
Det går inte att avgöra utifrån denna text.

Helt klart är att alla blixtar har en peak och ett avklingande därefter. karaktären på den kurvan över tiden bör du kunna få av tillverkaren.

Jag gissar att din efterbrinntid är för lång för att fånga dropparna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.