Annons

Problem Raw + jpeg 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

pensionärsorkestern

Aktiv medlem
Hej

Jag lyckas inte få min 400D att spara både en raw- och en jpeg-fil.
Det blir bara två till synes identiska jpeg-filer och jag kan bara få raw om jag sparar bilden utan jpeg-kopia.
Någon lösning?

Mvh David
 
När händer detta? Om det är när du laddar ner till datorn så ubdrar jag om du använder Canons program eller något annat? Det är Canons DPP som kan hantera Raw-filerna.

Hej

Jag lyckas inte få min 400D att spara både en raw- och en jpeg-fil.
Det blir bara två till synes identiska jpeg-filer och jag kan bara få raw om jag sparar bilden utan jpeg-kopia.
Någon lösning?

Mvh David
 
Har samma problem, börjar tvivla på att det ens går. Antingen RAW eller JPG... det är det enda som funkar för mig.
 
Jag använder inget program vare sig för visning eller överföring av bilderna. Använder helt enkelt bara usb-sladden och utforskaren..

Självfallet så borde det fungera, det är ju en existerande funktion, men något går uppenbarligen snett.
 
Det fungerade för mig iaf med en 400D,men då körde jag Canons EOS Utility i PCn för att överföra bilderna från kameran.
Använde jag Microsofts inbyggda rutiner för att ladda ner bilder från kameran blev det precis så som Ni beskriver.
/L
 
Antagligen windows som inte riktigt förstår. Har haft en 400D som gick bra att köra raw+jpeg, men då körde även jag via eos utility.
 
Det fungerade för mig iaf med en 400D,men då körde jag Canons EOS Utility i PCn för att överföra bilderna från kameran.
Använde jag Microsofts inbyggda rutiner för att ladda ner bilder från kameran blev det precis så som Ni beskriver.
/L

Japp så är det...... Varför installerar man inte drivrutiner nuförtiden utan förlitar sig på Microsofts ska klara alla?

bara att ta fram skivan! och installer....

/Stefan
 
Ok, då är det väl bara att gå den vägen då.

Hur som helst så låter det ju lite knäppt eftersom kameran ändå måste lagra en jpeg och en raw på kameran. Någon som kan berätta hur det fungerar om man använder en minneskortläsare? Då borde det väl ändå fungera?

Överlag så ser jag sällan någon anledning att installera specifika drivrutiner och program som tillhör mina produkter om jag inte behöver dom eftersom dom inte alltid känns särskilt klockrena och i detta fall fungerar ju allt bra utom just denna funktion.

Tack för hjälpen!
David
 
För att överföra data från ett lagringsminne till ett annat behövs endast de drivrutiner som krävs för att operativsystemet skall förstå innehållet.

Man behöver med andra ord inga andra drivrutiner än UMS (USB Mass Storage).

Jag ställde precis in min kamera(400D) på RAW+L och fick en raw och en jpeg.

Man behöver endast använda utforskaren eller liknande program för att föra över från minneskort till hårddisk.

Vad som kan vara lite lurigt är att utforskaren kan vara inställd på att enbart visa "kända" filer. Dvs filer som är associerade till något program. Kanske där skon klämmer då CR2 är långt ifrån en standardfiltyp.

Ska man däremot föra över direkt från kameran gör man nog säkrast i att använda varje enskild tillverkares verktyg. Eller om det finns lämpliga ersättare på marknaden. Dit räknar jag dock inte Windows inbyggda funktioner.

Lycka till.
 
Problemet är att Windows försöker förstå sig på filerna, och när den då inte förstår CR2, tar den till halmstrået och håller sig till den inbakade jpeg-bilden. Alltså tycker Windows att det finns två jpeg-filer.

Skicka över med EOS Utility, så slipper du både problemet med bilderna och det att somliga lyckas förstöra kamerans CF-kontakt, när de ska stoppa i och ur minneskortet stup i kvarten.
 
Ok, då är det väl bara att gå den vägen då.

Hur som helst så låter det ju lite knäppt eftersom kameran ändå måste lagra en jpeg och en raw på kameran. Någon som kan berätta hur det fungerar om man använder en minneskortläsare? Då borde det väl ändå fungera?

Överlag så ser jag sällan någon anledning att installera specifika drivrutiner och program som tillhör mina produkter om jag inte behöver dom eftersom dom inte alltid känns särskilt klockrena och i detta fall fungerar ju allt bra utom just denna funktion.

Tack för hjälpen!
David
Många ggr fungerar saker så ja.. och ibland inte alls, men OFTAST får man ännu bättre resultat av att installera mer genomarbetade/nya drivrutiner än windows egna.
 
Hej igen

Det fungerar precis som flera har påpekat bra att föra över med EOS utility, så problemet är i alla fall löst :)

Men... Windows kan hantera filerna alldeles utmärkt när jag enbart tar i raw, så det känns ändå lite onödigt att det ska köra ihop sig vid raw + jpeg.
 
När du bara tar i RAW så tolkar Windows det som en JPG-fil eftersom det finns en inbäddad jpg i raw-filen.

Problemet blir som någon redan skrivit när du tar både jpg och RAW, då tror Windows att det är två jpg-filer.
 
OK, kanske mitt fel, men har man inget program som kan läsa filerna blir det lite trist.

Sanning med modifikation. Har du program som är associeras med raw-filerna i fråga så klart du kan använda utförskaren för att öppna en raw-fil.

Du behöver inga program installerade över huvudtaget för att hantera (kopiera osv) filer.
 
När du bara tar i RAW så tolkar Windows det som en JPG-fil eftersom det finns en inbäddad jpg i raw-filen.

Problemet blir som någon redan skrivit när du tar både jpg och RAW, då tror Windows att det är två jpg-filer.

Fast tar jag bara raw så visar utforskaren en .CR2-fil och inte en jpeg-bild. Men det är lite saksamma just nu.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.