Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med vissa objektiv på 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

gameburg

Aktiv medlem
Har hört/läst att 10D har problem med vissa objektiv, är det någon som vet något mer om detta och vad problemen består i, samt vilka objektiv?
Kommer själv troligtvis köpa en 10D till hösten, och det vore ju tråkigt om man inte kan använda sina gamla gluggar.
/Patrik

Man hade ju önskat lite mer information:

"Practically any Canon EF lenses that you own will work (not all, as I've learned -- I tried one 50mm lens that didn't work)."

Vilket 50-millimetersobjektiv var det? Det finns två f/1,8, ett f/1,4, ett f/1,0 och ett f/2,5 (makro). Vad var det som inte fungerade?

Knappast troligt att detta har med kameran i sig att göra.. Kan vara fel på objektivet, fel på kontakterna...

Skulle inte tro att Canon har ändrat något i objektivkopplingen...åtminstone inte så att Canons egna EF-gluggar inte fungerar

steinick skrev:
Man hade ju önskat lite mer information:

"Practically any Canon EF lenses that you own will work (not all, as I've learned -- I tried one 50mm lens that didn't work)."

Vilket 50-millimetersobjektiv var det? Det finns två f/1,8, ett f/1,4, ett f/1,0 och ett f/2,5 (makro). Vad var det som inte fungerade?

Mailade Jeff Keller som skrivit reviewen och frågade!
Han skrev det uttömmande svaret:
"Umm, I don't remember the exact one, but it was fairly old, Canon f1.8 50mm
lens. I'd get an error after taking a picture..."
/Patrik

Man kan ju undra om han vet om objektivet är helt över huvud taget!!!
I övrigt var det en bra och saklig review av 10D.

Hej,

Canon 10D har inte något generellt problem med 50/1.8. Jag har själv den gamla trotjänaren och den fungerar så bra som förväntat även på 10D.
Däremot har en del gamla Sigma ojektiv problem med 10D. Sigma upgraderar tydligen dem kostnadsfritt (åtminstone i USA).

Länk till Sigma angående ämnet.

mvh
TonyC

TonyCtz skrev:
Hej,

Canon 10D har inte något generellt problem med 50/1.8. Jag har själv den gamla trotjänaren och den fungerar så bra som förväntat även på 10D.
Däremot har en del gamla Sigma ojektiv problem med 10D. Sigma upgraderar tydligen dem kostnadsfritt (åtminstone i USA).

Länk till Sigma angående ämnet.

mvh
TonyC

Man kan även få sina Sigma objektiv fixade i Sverige.
Jag skickade in mitt till Zieger, skulle ta nån vecka att fixa (beror på hur fort Sigma skickade nya delar till det)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar