Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med värmen

Produkter
(logga in för att koppla)
HotProducts

Ja, efter tre egna HP (och 4 till i familjen) av olika årsmodell har jag kommit fram till att HP borde satsa på att göra våffeljärn istället...

Men, för att göra det bästa av situationen. Kör du XP eller Vista? Om du kör Vista eller nyare kan man ändra strömsparläge, klicka på Start -> Kontrollpanelen -> System och underhåll -> Energialternativ. Välj
något av de tre:
Balanserat, Energisparläge, Hög prestanda. (det kanske finns en som heter Rekommenderas av HP)
Prova dig fram.

'Träpinnarna' är helt rätt. (Hur tjocka är dom?) En HP blir ofta så varm att man bränner sig, och då behöver inte damm vara problemet. På mina HP som stått igång 10timmar om dygnet i snitt har jag efter isärskruvande inte funnit onormalt mycket damm. (Och då städar jag sisådär ofta)
Vänd upp och ner på datorn när den är avstängd. Kika med ficklampa - ser du massa grått damm? Isåfall, köp luft på burk tex http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator/Tillbehor/Dust-Off/
Spraya rent.

Ett tips bara om du ska använda luft på burk.
Se till att burken är lodrät när du sprejar, annars kommer det ut någon vit beläggning och inte bara luft. Vinkla datorn till rätt läge istället för burken. :)

Ja, efter tre egna HP (och 4 till i familjen) av olika årsmodell har jag kommit fram till att HP borde satsa på att göra våffeljärn istället...

Varför så många HP? Detta är min första, och sista... Nästa blir en Samsung. Känns inte kul att ha betala 8.500 kr och den börja bli varm redan efter 1 år typ. Nu är den 2 år gammal. Kan tillägga att den har varit utsatt för surf 98 % av tiden. Förväntade mig lite mer av en så dyr dator. Nästa dator blir tur nog inte så dyr. Dels för att jag har insett att mitt största behov är surf (och det ska vilken budgetdator som helst klara av!) och så vill jag ha en Chromebook som av logiska skäl inte är så dyr.

Men, för att göra det bästa av situationen. Kör du XP eller Vista? Om du kör Vista eller nyare kan man ändra strömsparläge, klicka på Start -> Kontrollpanelen -> System och underhåll -> Energialternativ. Välj
något av de tre:
Balanserat, Energisparläge, Hög prestanda. (det kanske finns en som heter Rekommenderas av HP)
Prova dig fram.

Kör Vista. Hittade under Start > Kontrollpanelen > Energialternativ. Sen dyker tre alternativ upp. Jag kunde dock bara trycka på batterimätaren i aktivitetsfältet och så dök alternativen upp. Kunde välja mellan hög standard, energisparläge (typ låg prestanda?) och "HP optimized". Valde energisparläge, tror det hjälpte något faktiskt.

'Träpinnarna' är helt rätt. (Hur tjocka är dom?) En HP blir ofta så varm att man bränner sig, och då behöver inte damm vara problemet. På mina HP som stått igång 10timmar om dygnet i snitt har jag efter isärskruvande inte funnit onormalt mycket damm. (Och då städar jag sisådär ofta)
Vänd upp och ner på datorn när den är avstängd. Kika med ficklampa - ser du massa grått damm? Isåfall, köp luft på burk tex http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator/Tillbehor/Dust-Off/
Spraya rent.

Ska undersöka saken. Träpinnarna är typ 1 cm tjock. För övrigt finns ingen fläkt under dator utan på vänster sida (där blåser det ut). Blåser ev. in vid gallret ovanför tangentbordet.

Det var väl någon som i en annan tråd pekade på kvalitetsskillnaden mellan HP's konsument- och 'enterprise'-modeller (till de senares fördel).

Alla laptops är mer eller mindre känsliga för värme. HP's laptops är kända för att ha fläktar som väsnas rejält när de går på för fullt. Ifall din PC inte låter mycket beror det eventuellt på att Windows går på passiv kylning, dvs fläkten går på lägsta varvtal. Det går att ändra på i konfigurationen för Windows under Power. En laptop är också känslig för högre värme. De kan vara svala när rumstemperaturen är 25 grader, men stekheta vid 30 grader.

1. Kontrollera att luftvägarna är rena från damm
2. Kontrollera att fläkten fungerar
3. Kontrollera windows och passiv kylning. Ställ om till aktiv.
4. Ifall rumstemperaturen är över 28 grader, sänk rumstemperaturen, eller gilla läget. När processorn blir överhettat får du frysningar av operativet och du måste återstarta maskinen.

Jag tror inte att HP:s bärbara är varmare än andra. Jag är inne på min tredje eller fjärde HP. Den förra var en HP Compac 600c och hårddisken i den blev omkring 50 grader. Den plockade jag sönder i samband med att jag stoppade i större minnen och dammsög den då, men den var faktiskt inte särskilt dammig.
Den nuvarande är en HP Compac 8510W och hårddisken blir som mest 35 grader när det är varmt (26-27 grader i rummet), mera normalt ligger den omkring 30. Men den har en väldigt effektiv fläkt som ibland låter som jetkärra som drar på i starten när man sätter igång något krävande och fläkten ändrar varvtal hela tiden vilket kan vara lite irriterande ibland. Men den känns å andra sidan inte ens pissljummen på ovansidan.
Jag har ett program som heter Acronis Drive Monitor installerat och det håller koll på hårddisken på flera sätt, bland annat just temperaturen. Rekommenderas.
Det finns ju program som kan hålla koll på processortemperaturen också, men jag kommer inte på något nu.

Jag tror inte att HP:s bärbara är varmare än andra. Jag är inne på min tredje eller fjärde HP. Den förra var en HP Compac 600c och hårddisken i den blev omkring 50 grader. Den plockade jag sönder i samband med att jag stoppade i större minnen och dammsög den då, men den var faktiskt inte särskilt dammig.
Den nuvarande är en HP Compac 8510W och hårddisken blir som mest 35 grader när det är varmt (26-27 grader i rummet), mera normalt ligger den omkring 30. Men den har en väldigt effektiv fläkt som ibland låter som jetkärra som drar på i starten när man sätter igång något krävande och fläkten ändrar varvtal hela tiden vilket kan vara lite irriterande ibland. Men den känns å andra sidan inte ens pissljummen på ovansidan.
Jag har ett program som heter Acronis Drive Monitor installerat och det håller koll på hårddisken på flera sätt, bland annat just temperaturen. Rekommenderas.
Det finns ju program som kan hålla koll på processortemperaturen också, men jag kommer inte på något nu.

Hårddisken är nästan lite ointressant i detta fall. Mäta CPU temp kan man göra med tex. Hwmonitor eller coretemp. Vet att HP väljer väldigt klena kylflänsar och fläktar, jag skulle satsa på en Asus eller MSI istället.

Jag har plockat isär flera HP laptops så jag vet hur kassa dom är. Det är grymt många HP som dör pga. överhettade grafikkort. Givetvis hjälper det att rengöra alla kylflänsar och byta kylpasta, men bra blir det aldrig. De verkar dessutom använda nån typ av spartelmassa som kylpasta.....

Om processorn är varm så sprider sej värmen under skalet och påverkar hd så den får förkortad livslängd, så helt ointressant är inte tempen på hd. Jag har inte haft problem med överhettade processorer på det viset på mina HP, men väl ett eller två diskhaverier. Jag hade inte temperaturövervakning på tidigare datorer, men den förra gick hd väldigt varm och den första hd havererade också. En bakomliggande orsak kan naturligtvis ha varit en varm processor.som värmde hd.

Om processorn är varm så sprider sej värmen under skalet och påverkar hd så den får förkortad livslängd, så helt ointressant är inte tempen på hd. Jag har inte haft problem med överhettade processorer på det viset på mina HP, men väl ett eller två diskhaverier. Jag hade inte temperaturövervakning på tidigare datorer, men den förra gick hd väldigt varm och den första hd havererade också. En bakomliggande orsak kan naturligtvis ha varit en varm processor.som värmde hd.

Mjo, givetvis har du rätt i att det inte är bra med en varm HDD. Det är dock inte så mycket att värmen sprider sig från cpu::n till hårddisken utan pga. minskad luftflöde. Anledningen till detta är en igentäppt kylfläns/fläkt som inte orkar dra luften från framsidan av datorn där bla. hårddisken sitter. Lösningen är därför att rengöra kylflänsen, då får du automatisk en kallare hdd.

Det var väl någon som i en annan tråd pekade på kvalitetsskillnaden mellan HP's konsument- och 'enterprise'-modeller (till de senares fördel).

Det stämmer; det är en ofantlig skillnad. Enteprisesegmentet är datorer med starkare garanti (de bästa har 3 års grundgaranti) och de är konstruerade för dagligt användande på resande fot till och från jobbet. Bättre gångjärn och bättre konstruktion i magnesiumlegering etc.. etc... Billigare datorer är helt i plast och förlitar sig helt på kylning med hjälp av genomströmmande luft. Datorer med chassie av metall leder oftast bort värmen bättre som ett komplement till den genomströmmande luften. Jag är sedan 1 år tillbaka (grymt nöjd) mac-användare men innan det använde jag mig endast av HP EliteBook och kan inte säga annat än att det är riktigt bra datorer som inte har värmeproblem eller högljudda fläktar för att kyla CPU och GPU.

ALltså.. HP har (precis som ALLA tillverkare) maskiner som ligger ifrån allt till budgetskräp till Businessmodeller.

Precis som hos alla tillverkare så är de billiga maskinerna billiga av en anledning.

Själv skulle jag aldrig välja något annat än en HP-maskin (Jag har testat såväl Toshiba, IBM/Lenovo, DELL, Acer och aldrig hittat nåon tillverkare som jag trivs så bra med som HP... men jag skulle heller aldrig välja något annat än en Businessmaskin. (Bara en sån sak som att den laddare jag hade till min maskin som jag skaffade för fem(?) år sen passar till min nyinköpta är en trevlig bonus). Att jag dessutom ser på "service nästa bankdag på de flesta platser i de flesta länder" som en självklarhet spelar också in.

Vad kallar ni billigt?

Jag ogillar HP eftersom jag är missnöjd både med deras skanner/skrivare och laptop. Så det kommer inte bli en HP igen. Jag känner att jag lyssnar för mycket på andra hela tiden. När pappa skulle köpa skanner/skrivare så skulle arbetskamrater övertala honom att HP ska det vara, säljaren ville även poängtera vitsen med att ha skanner och skrivare i ett. När jag skulle köpa laptop skulle jag övertalas att köpa HP av andra, och jag gjorde det för jag tänkte ju att "om skolan har HP-datorer så är det väl bäst". Å andra sidan var det främst stationära datorer i skolan, och de laptops som fanns används inte så mycket som en laptop gör hemma.

Sen kör skolor helt och hållet på Microsoft Office-paketet som enligt mig är ganska frustrerande. Varför ska skolan ta ställning och lära ut endast Microsoft Office-paketet? Ja, det INGICK i datorkunskapen att kunna Word, Power Point etc. Varför ingick inte iWord eller varför inte GRATIS alternativ?

Jag har inga svårigheter i använda vare sig Word eller Power Point (eftersom jag trots allt hade detta hemma). Men det stör mig att de ska tvinga folk att köpa just Microsoft Office, för det gör de omedvetet. De kräver Word-format och lärarna kunde inte ens konvertera filer i annat format till Word. Min kompis skickade WordPad-skrivna dokument till mig (som hade Word) och som jag sen gjorde om och skickade tillbaka, så hon kunde skicka in sina uppgifter. Idag studerar hon på universitet och sa att hon måste köpa Microsoft Office-paketet. Jag rekommenderade dock Google Dokument på bums och gav henne instruktioner.

Varför ska man tvingas köpa program som Microsoft Office? Det är en sak om man själv vill och skulle ha gjort det oavsett. Men det finns de som har begränsad ekonomi och som inte använder det i annat än i skolsyfte, då anser jag att skolan ska stå för det. Om de nu inte är kompetenta nog att konvertera om andra format. I Google Dokument kan jag nämligen importera alla möjliga sorters filer utan problem.

Ska kanske tillägga att verken jag eller de flesta andra elever hade ett äkta Microsoft Office-paket. Idag har jag verken Microsoft Office-paketet eller någon piratkopia. Jag har helt övergått till Google Dokument. Jag saknar faktiskt inget, möjligtvis tabellerna som man kunde göra lite mer med i Word. Annars inte. Rättstavningen är faktiskt rätt bra i Google Dokument, till skillnad från Open Office som under den tiden jag provade det kändes rätt dålig på den punkten. Sen gillar jag ha det på webben också.

Nu frångick jag ämnet helt. För återgå till huvudfrågan, hur mycket ska en laptop kosta för att inte kallas billig? Ni påstår det skiljer mellan billiga och dyra HPs. Visst, det bör det väl logiskt göra. Men hur sjutton kan ni kalla en laptop för 8500 kr för billig? Det är kanske inte dyrast men inte fan heller är det billigt. Jag köpte ändå på det billigaste stället också. 8500 kr är mycket pengar för mig, och idag hade jag hellre lagt till några tusen till och köpt en MacBook Pro. Nu känner jag dock inte alls för slänga så mycket pengar på nästa laptop, och inte heller ge mig in i Mac. Så jag kommer köpa en billig Chromebook från Samsung. Tyck vad ni vill, men jag både tror och hoppas att den ska klara det jag kräver och det är att surfa. Jag håller inte på att ladda ner, bildbehandla osv. mer än på webben. Så det finns inget min dator ska bli varm av. Den bör inte ens bli varm av lite bildbehandling osv. med tanke på priset.

Jag har testat såväl Toshiba, IBM/Lenovo, DELL, Acer och aldrig hittat nåon tillverkare som jag trivs så bra med som HP...

Intressant att du menar att HP är bättre än de märken du listade upp med tanke på att inga av dessa märken direkt påstås vara så bra heller. Lenovo och Acer har jag visserligen hört gott om, men Toshiba och Dell? De har jag sen jag köpte min HP hört dåligt om. Jag har dock inga personliga åsikter om dessa märken eftersom jag inte har någon erfarenhet av dem.

Intressant att du menar att HP är bättre än de märken du listade upp med tanke på att inga av dessa märken direkt påstås vara så bra heller. Lenovo och Acer har jag visserligen hört gott om, men Toshiba och Dell? De har jag sen jag köpte min HP hört dåligt om. Jag har dock inga personliga åsikter om dessa märken eftersom jag inte har någon erfarenhet av dem.

Alltså, jag lovar att du OAVSETT märke kommer att hitta någon som ogillar den tillverkaren. Förvånansvärt ofta utan någon objektiv grund ;)

-------
Varför ska man tvingas köpa program som Microsoft Office? Det är en sak om man själv vill och skulle ha gjort det oavsett. Men det finns de som har begränsad ekonomi och som inte använder det i annat än i skolsyfte, då anser jag att skolan ska stå för det. Om de nu inte är kompetenta nog att konvertera om andra format. I Google Dokument kan jag nämligen importera alla möjliga sorters filer utan problem.

Ska kanske tillägga att verken jag eller de flesta andra elever hade ett äkta Microsoft Office-paket. Idag har jag verken Microsoft Office-paketet eller någon piratkopia. ---------
.

Det finns flera gratisalternativ till MS Office varav OpenOffice är ett. Jag har använt det i snart tio år och före det gratisversioner av StarOffice. Det finns de som påstår att OO är duktigare på att öppna MS Office dokument, särskilt äldre sådana, än MS Office programmet. Sant är att OO kan öppna en del andra typer av äldre dokument. Och man kan spara som word eller excel eller pp-filer så att de som bara har MS Office kan öppna documenten. och man kan spara som pdf med en knapptryckning.
Ett annat gratisalternativ lär vara Libre Office som görs av en grupp som lämnat OO sedan Oracle köpte Sun. Men det finns flera alternativ.

Vill inte starta nåt mac vs pc trams, men jag är en mycket nöjd mac book pro användare sedan 2007 och maskinen tuffar på bra än idag, den ska dock uppgraderas snart för att få bättre flyt i bildbehandling och musikskapande, dvs mer fart i LR3, PS CS3 och Cubase.

Min gamla MBP går fortfarande hyffsat svalt vid vanlig surf, skriva dokument mm, men kör gärna igång fläktarna vid råkonvertering i LR3. Batteritiden ligger fortfarande på drygt 4 timmar vid surf mm, mycket bra efter 4 års daglig användning :)

Om apples laptops är av bättre kvalitet eller inte vill jag inte uttala mig om men jag tänker iaf köpa en "lott" till i deras lotteri :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto