Annons

Problem med värmen

Produkter
(logga in för att koppla)

NEX5

Avslutat medlemskap
Jag har problem med värmen på min laptop (en HP ProBook 4710s). Många brukar föreslå att rensa fläkten. Men hur sjutton ska det gå till om jag själv inte vet hur eller har kunskap om öppna upp en dator? Vill ju inte ha sönder något.

Just nu blir den varm av minsta lilla (bara surfar, chattar, lyssnar på musik) och det börjar bli ohållbart. Kan ju inte vara bra heller om det är damm i den vilket jag inte vet. Men om den är varm och folk menar att där samlas damm så låter det logiskt.

Vad gör jag?

Det allra enklaste är att ta dammsugaren och köra av botten av datorn. Överallt där det finns ett galler, suger du lite extra. Sedan finns det speciella "laptop kuddar" att sätta datorn på när du använder den. Datorn skall stå på ett plant hårt underlag. Sätter du den i knät eller något mjuk fluffigt underlag - då blir den för varm eftersom luften inte kan cirkulera under datorn. Om datorn är några år, så kan det även vara så att kylpastan mellan fläkten och cpu:n har torkat/släppt och då kyler inte fläkten som den skall.

Det allra enklaste är att ta dammsugaren och köra av botten av datorn. Överallt där det finns ett galler, suger du lite extra. Sedan finns det speciella "laptop kuddar" att sätta datorn på när du använder den. Datorn skall stå på ett plant hårt underlag. Sätter du den i knät eller något mjuk fluffigt underlag - då blir den för varm eftersom luften inte kan cirkulera under datorn. Om datorn är några år, så kan det även vara så att kylpastan mellan fläkten och cpu:n har torkat/släppt och då kyler inte fläkten som den skall.

Jag har fläkt på sidorna, inte under. Ovanför hela tangentbordet finns även ett galler som jag antar är en fläkt. Jag har aldrig datorn in knät eller i sängen. Står på ett skrivbord, just nu har jag två "träpinnar" under för höja upp den lite så den ev. kan kylas lättare (ligger under dess "fötter").

Datorn är köpt sommaren 2009, alltså 2 år gammal typ.

Ska prova dammsuga om det nu kan hjälpa...

Har Du testat att blåsa med "luft-på-burk"?
Det kan göra underverk

Blåsa med "luft-på-burk"? Vad är det?

Har dammsugat nu men hittade komiskt nog bara ett galler eller två beroende på om det ena verkligen var en fläkt. Osäker. En på vänster sida fanns i varje fall.

Precis satt på datorn igen och den är inte het än men får se hur länge det varar... Den är ändå lite varm. Den blir alltid varm på vänster sida med där fläkten är. Aldrig över hela datorn eller på höger sida.

Två galler är förmodligen till för att luften skall sugas in och blåsas ut - genomströmning. Datorn blir bara varm där processorn sitter. Om datorn är knappa 2 år, så kanske du skall titta över din garanti. Det kommer säkert att bli en hel del diskussion runt detta men du har i alla fall reklamationsrätt i 3 år. Vissa fabrikat har lång garantitid. Undersök vad som gäller för din pc.

Dammsuga kanske inte räcker för att få ut allt damm.
Ofta samlas det och fastnar i kylflänsen som finns en bit in i datorn.
Tryckluft på burk (luft-på-burk som nån annan skrev) hittar du hos varje datorhandlare med självaktning eller på clasohlsson, teknikmagasinet eller annan hobbyaffär.

När datorn är igång som blåser den ut varmluft nånstans, ta reda på vart.
Se till att stänga av datorn innan du blåser med tryckluft, inte roligt med kondens på elektronik.
Blås rent den utomhus för säkerhets skull gärna i frånvind, finns risk för extremt mycket damm.

För riktigt bra resultat ska du ta med dej datorn till nått ställe som har riktig tryckluft, dvs kompressor. Det kan vara en mack eller nån verkstad. Då blir den garanterat dammfri =)

Bärbara datorer blir varma oavsett. Stationära datorer blir varma om de blir "stressade". I denna värmen vi har haft senaste veckan skulle jag vilja säga att det måste till ett riktigt ordentligt kylsystem för att hålla grejjorna kalla.

Bärbara datorer blir varma oavsett. Stationära datorer blir varma om de blir "stressade". I denna värmen vi har haft senaste veckan skulle jag vilja säga att det måste till ett riktigt ordentligt kylsystem för att hålla grejjorna kalla.

Stämmer precis.
Nu utgår iaf jag ifrån att TS efter 2 år ägande av den specifika datorn känner till hur varm den normalt ska bli och upplever att den börjar bli onormalt varm.

Två galler är förmodligen till för att luften skall sugas in och blåsas ut - genomströmning. Datorn blir bara varm där processorn sitter. Om datorn är knappa 2 år, så kanske du skall titta över din garanti. Det kommer säkert att bli en hel del diskussion runt detta men du har i alla fall reklamationsrätt i 3 år. Vissa fabrikat har lång garantitid. Undersök vad som gäller för din pc.

Ok, jag har för mig att det bara var 1 års garanti men ska kolla. Reklamation, betyder det inte att det ska vara något fel på den? Har läst recensioner sen jag köpte den och där fått klart för mig att den här modellen tydligen lätt bli varm (dålig fläkt?).

Dammsuga kanske inte räcker för att få ut allt damm.
Ofta samlas det och fastnar i kylflänsen som finns en bit in i datorn.
Tryckluft på burk (luft-på-burk som nån annan skrev) hittar du hos varje datorhandlare med självaktning eller på clasohlsson, teknikmagasinet eller annan hobbyaffär.

När datorn är igång som blåser den ut varmluft nånstans, ta reda på vart.
Se till att stänga av datorn innan du blåser med tryckluft, inte roligt med kondens på elektronik.
Blås rent den utomhus för säkerhets skull gärna i frånvind, finns risk för extremt mycket damm.

För riktigt bra resultat ska du ta med dej datorn till nått ställe som har riktig tryckluft, dvs kompressor. Det kan vara en mack eller nån verkstad. Då blir den garanterat dammfri =)

Tack för informationen. Ska gå igenom det du skrev här senare.

Självklart kan värmen påverka. Men vi har faktiskt betydligt svalare inomhus än utomhus (älskar vår lägenheten för det!). Min dator vistas inte utomhus. Sen har den gått upp i varm även tidigare utan strålande väder. Så det är väl inget nyupptäckt problem, även om den ibland verkar sköta sig bättre vissa dagar.

Det som stör mig är att den inte blir varm efter flera timmars surfande (för jag surfar mycket) utan när den blir varm så blir den det inom loppet av några minuter. Dock har den ännu inte stängt av sig så den har väl inte blivit "för varm" (än!).

Stämmer precis.
Nu utgår iaf jag ifrån att TS efter 2 år ägande av den specifika datorn känner till hur varm den normalt ska bli och upplever att den börjar bli onormalt varm.

Ja, alltså jag hade den första året i sängen vid något tillfälle och märkte att den blev stekhet. Så det slutade jag med ganska snabbt. Den står bara på mitt skrivbord, upphöjt och när den var ny var den väldigt sval och tyckte inte alls den var så varm som den sedan blev "normalt". Nu tycker jag dock det bli lite för varmt, så varmt att det stör mig när jag ska skriva (använder trådlös mus, annars är touchpaden för varm också). Den är väl inte riktigt het, men den är varm. Det vore en sak om jag höll på med "tunga grejer" ex. satt och redigerade RAW-filer i Photoshop, spelade värsta spelen, laddade ner massa osv. Men jag gör inget av det, jag surfar och lyssnar på musik. Enligt mig något som varenda dator bör klara av utan att bli varm.

Jag har fläkt på sidorna, inte under. Ovanför hela tangentbordet finns även ett galler som jag antar är en fläkt.

Jag gissar snarare på att "gallret" på ovansidan är högtalarna.

De bärbara HP jag använt har alla haft värmekällor som processor och disk på vänster sida, utblås på vänster kant och insug på undersidan till vänster. Det kan hjälpa att köra dammsugaren (med datorn avstängd!) ett tag över både insug och utblås. Alternativt blåsa på ena sidan med något (burkluft tixempel) och dammsuga på andra samtidigt.

När fläkten skenar kan du ju passa på att kolla ifall processorn är belastad även om du inte jobbar med något, för i så fall är ju fläkten igång för att kyla en hårt arbetande dator och problemet snarare ligger i att ett program som inte borde vara igång är det.

När fläkten skenar kan du ju passa på att kolla ifall processorn är belastad även om du inte jobbar med något, för i så fall är ju fläkten igång för att kyla en hårt arbetande dator och problemet snarare ligger i att ett program som inte borde vara igång är det.
Att fläkten skenar kan väl vara sant men det är ett antagande och ingenting som TS nämner någonstans.
Men absolut en relevant fråga: Går fläkten när datorn blir varm? Känner du utblåset från fläkten på utsidan?

Att datorn blir varm beror på att inte tillräckligt med värme leds bort. Kan bero på igendammad fläkt/filter/galler/kylfläns men även på att fläkten inte går eller inte varvar upp vid belastning.

Ett tips också: snabbt luftflöde kring fläkten (tyckluft, dammsugarsug, ...) kommer att få fläkten att försöka hänga med i den luftströmmen, vilket kommer att leda till att fläkten snurrar avsevärt mycket fortare än vad den är byggd för. Se till att hålla fläktbladen still när du gör det annars kan lagret ta skada.
Jag vet, lättare sagt än gjort på en laptop.

Nej!!!

Inte dammsuga. Statiskt elektricitet kan ställa till otyg. Luft på burk är det som gäller. Eller peta med tops.
ESD (elektrostatisk urladdning) kan förstöra datorns kretsar. Vilket lätt alstras med en dammsugare. Har du någon gång dammsugit slipdamm och kännt dig upladdad? (Extremt exempel men för visso).

Lär och lär mer om ESD på http://www.idg.se/2.1085/1.146312

Till ämnet: HP blir kokheta, både gamla och nya modeller. Bara att leva med, eller välja 'energisparläge'.

Till ämnet: HP blir kokheta, både gamla och nya modeller. Bara att leva med, eller välja 'energisparläge'.

Bara att konstatera: Aldrig mer en HP!

Men hur ändrar man den till energisparläge? Jag brukar lägga den i viloläge så fort jag inte sitter vid den men inte vill stänga av den för jag ska använda den snart igen. Om det finns något sätt att spara energi även då jag använder den så vill jag gärna veta hur, om det kan göra datorn svalare och inte bara minska på mängden energi dvs. ström. Det är visserligen uppskattat att spara ström med.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto