Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Och vad är dina invändningar i sak mot vad Rockwell skrev?
Man bör f.ö. notera att Rockwell inte alltid är helt allvarlig och har en ganska speciell humor (som alla kanske inte uppskattar).
En annan sak att komma ihåg är att Ken Rockwell alltid sparar sina bilder som JPEG i kameran. RAW är onödigt enligt hans uppfattning. Jag håller inte med, men om man ska bedöma hans skrivna alster så måste man avlägsna RAW från ekvationen.
Om man lever på att recensera fotoprodukter så verkar man i en förtroendebransch och då tror jag man tar en risk om man ägnar sig åt svepande generaliseringar och en humor som kanske inte funkar fullt ut i sammanhanget. Det blir kanske i fallet Fuji mer begripligt om man anser att kameran ska göra hela jobbet, RAW är förkastat helt samt att efterbehandling ses som något onödigt eller ovidkommande.
Det är av samma skäl jag kommenterat Tony Northrups synpunkter som Bengt pekade på i den video man länkat till. Verkar man i en förtroendebransch så kan man inte undslippa sig att man aldrig läser manualer. Gör man det så kommer läsare som jag att ha svårt att ta hans recensioner på fullt allvar eftersom jag då vet att han aldrig brytt sig om annat än att surfa på ytan med den kunskap han skaffat sig genom att killgissa sig genom världen med referensramar som kanske inte funkar fullt ut längre alla gånger. Moderna kameror i allmänhet är idag så fulla av funktioner som läsarna ofta verkligen behöver ha hjälp och vägledning med och TN riskerar att svika dem rätt ordentligt.
Jag tycker verkligen det är dessa recensenters ansvar att läsa in sig ordentligt på ämnet innan de möter sin läsekrets och just när det gäller Sony-kameror finns det inga ursäkter alls att inte göra detta eftersom varenda Sony-kamera sedan minst 10 år tillbaka är minutiöst dissekerad av Gary Friedman som haft detta som affärsidé längre än någon annan. Han har dessutom en hyfsat unik egenskap i branschen att dessutom vara en verkligt bra pedagog. Jag skulle vilja gå så långt att det möjliga stödet i Friedmans Sony-manualer är en stor komparativ fördel för Sony, vars egna manualer ju är ett skämt. Numera skriver han till lycka för Fuji-fotograferna även manualer för deras kameror.
Det finns ingen "friendly manual" för A7r IV ännu även om den kan beställas, men det finns för allt som kommit innan och om den kunskapen funnits hos Tony Northrup så hade nog inte menysystemet varit det mysterium det alltjämt verkar vara för honom.
Länk till Friedman archives: https://www.friedmanarchives.com/
Länk till A7r IV manualen som nu kan förbeställas för drygt 28 U$.
https://gumroad.com/l/sVCnl
28 dollar eller kanske 300 spänn för oss i Sverige borde väl inte vara en oöverstiglig summa för en som är beredd att lägga upp 40 000 spänn för kameran.