Efter att ha slösat dryga 20 minuter av mitt liv på den videon konstaterar jag att han klagar på tämligen uppenbara problem som på intet sätt är nya. Som vanligt med TN handlar det om att jaga tittar för att tjäna pengar.
De fem "allvarliga problem" han nämner är inget nytt för Sony (eller andra kameror för den delen). Att klaga på den förmodligen bästa spegelfria kameran just nu får förstås folk att reagera och starta trådar på FS och andra forum, vilket är precis vad han är ute efter.
Jag studerade videon och tycker väl snarast att han i en del fall haft väl stora förväntningar i detta fall, precis som han tidigare hade när Nikon Z7 lanserades. Inte ens en A7r IV är bäst på allt och är heller inte att föredra för precis alla typer av fotografering. Tycker inte generellt att all kritik var grundlös och det är väl OK i sig att man lyfter fel och begränsningar även om det gäller marknadens nu kanske bästa högupplösta FF-hus.
Ska jag lyfta något specifikt som verkligen sänkte Tony N i mina ögon så är det när människan säger rakt in i kameran: "I can´t read manuals" och sedan har mage att klaga på att han inte fattar vad de olika menyvalen är bra för.
#5 Gnällde han på bufferten när han smattrade på så bufferten fylldes helt när han använde A7r IV:an till att ta bilder av någon idrottsmatch. Min kommentar till den besvikelsen är väl bara att han nog valt fel Sony-kamera för det uppdraget. Vilket sportfotoproffs kommer till idrottsevenemang med en 61 MP kamera?? Har inte de valt A9 eller A9 II om de nu hunnit få en istället? Den här kommentaren säger nog mer om Tony än om A7r IV.
#4 Gällde usel "connectivity " och jag är den förste att hålla med om att lösningen med telefonkommunikationen inte är särskilt smidig. Jag använder den aldrig själv. Men åter igen, vem tar en A7r IV till idrottsevenemang? Det finns ju A9 II nu och den har ju det mesta av det han saknar för Sony har ju precis prioriterat detta ett snäpp ytterligare i A9 II. Att slanga 61 MP bilder genom telefoner är kanske inte det mest optimala ändå.
#3 Ingen separat "switch" för video är det inget bra att det saknas för det gör ju att man tvingas frångå metoden man har för stillbilder där man ju kan välja metod A, S, M eller P på ena toppratten. För video måste man göra det i menyerna och det är döknasigt. Konstigt att man inte fixat detta när man haft en helt egen uppsättning "custom"-inställningar för video sedan A7 III kom åtminstone.
#2 Skit på sensorerna är inget helt specifikt Sony-problem men det drabbar uppenbarligen olika och det kan beror på hur man byter objektiv och vilka objektiv man använder som jag redan sagt. Det här är by design och en av de spegellösa systemens svagaste grenar. Det är som med mycket annat - att köra spegellöst har en alternativkostnad och en av de negativa sidorna är att dessa kamerahus är känsligare i detta avseende än DSLR:er.
#1 Menysystemet är vad TN avskyr mest. Han gillar inte att det inte finns touch screen för inmatning av bokstäver och menyval och det tycker jag väl att Sony kunde bjuda på - det tycker även jag skulle underlätta. Även på min A7 III finns partiel touch screen och den aktiveras via C4-knappen by default men den kan inte användas i menyerna. Han gnäller på långa obegripliga menyval - och det kan stämma rätt ofta.
Men en sak ska man kanske ha i minnet och det är att mängden menyval vuxit ordentligt över tid. Min A7 III har säkert dubbelt så många möjliga val som min gamla A7r och världens kanske mest avancerade högupplösta systemkamera har ännu fler. Så oavsett vilka menysystem man bygger och hur man än strukturerar dessa så är säkert bara mängden möjliga val överväldigande för en del. Inte lär det heller underlätta för de som har samma inställning som TN - "I can´t read manuals".
Med det sagt undrar jag varför man köper en kamera för 40 000 spänn eller så och redan på förhand bestämmer sig för att aldrig lära sig riktigt hur den fungerar. Han kunde väl åtminstone ladda ner Gary Friedmans "friendly manuals" för A7r IV när han hunnit få fram den. Jag har säkert köpt en 4-5 av dessa genom åren och det tycker jag varit väl investerade pengar. Istället gör sig TN lätt till åtlöje och framstår som vilken trött kille som helst som tror att man alltid kan killgissa sig genom livet med lite "trial and error". Jag tycker inte den inställningen håller i en profession där man tagit på sig att recensera teknikprodukter som dessa "High Tech"-skapelser ytterst är och ytterst upplysa och vägleda folk i produktvals situationer.
Med det sagt så visar det här rätt meningslösa gnället på menyerna att Northrup inte riktigt tar sitt jobb på allvar. Vem har sagt att det ska vara en räkmacka att recensera avancerade moderna kameror? Han har ju inte ens fattat att man kan rigga sin egen "My menu" och lägga upp precis de menyval man vill ha lätt tillgängliga så att man slipper övrig träskvandring. En kamera som A7r IV är precis som alla andra Sony-kameror väldigt "elektronisk" i sina gränssnitt. Nästan allt kan konfigureras och mycket - inte minst AF - är idag rätt ordentligt automatiserat. En A7r IV kräver att man tar sin tid att konfigurera den.
Om man inte är beredd att lära sig sin kameras funktioner och är beredd att ta den tid som krävs för att konfigurera den som man vill ha den så tycker jag inte man ska gnälla över vare sig menyer och funktioner som man misslyckats med att killgissa sig till, innan man läst in sig på kameran. Förmodligen borde man över huvud taget inte ha en A7r IV.
Det här är dock inget nytt utan så här har vi som jobbat med IT haft det länge när vi t.ex. arbetat med att lära speciellt män hur datormjukvara fungerar och ska användas.
Kvinnor har ofta varit en annan erfarenhet då de ofta varit lite osäkra infor IT men de har ofta haft en helt annan inställning än männen. De har ofta varit ödmjuka med att de inte kunnat och de har dessutom ofta haft en helt annan inställning till att läsa in sig på det man insett att man inte kunnat eller förstått, än många män.
Det är kvinnor som i mycket högre grad läser i Sverige idag än männen. Det tycker jag är synd för det riskerar att bli ett handikapp på många sätt för många fler än Tony Northrup. Det är de som läser idag som blir de verkliga experterna i morgon och det är ingen slump att kvinnorna rinner i en strid ström genom skolsystemen och på allvar håller på att slå igenom i näringslivet just av detta skäl.