Annons

Problem med smart skärpa/oskarp mask

Produkter
(logga in för att koppla)

Joel.S

Aktiv medlem
Jag har ett mycket märkligt problem som har uppenbarat sig.

Om jag öppnar en bild (från camera raw, eller vanlig jpg)

Skapar ett justeringslager för kurvor (eller vad som helst)
Slår samman till ett nytt lager och ska lägga skärpa på det.

Bild 1: Detta är bilden i orginal skick, den ihopslagna varianten som jag vill skärpa upp.

Bild 2: Om jag väljer smart skärpa och krämar på lite skärpa, och har förhandsvisningen på så ser jag ju direkt vad som blir bra. När jag justerat så jag är nöjd. Så ser bilden ut som denna.

Bild 3: När jag trycker OK och filtret appliceras så blir resultat som här, helt kasst! Mycket liten skillnad från bild 1, Men resultat borde ju bli som bild 2. Eftersom jag justerat skärpan efter förhandsvisningen!


Varför är det såhär?
Resultat borde ju vara vad som visas i förhandsgranskningen!
Använder Photoshop CS3

Någon som har ideér? Jag har test att slänga inställningsfilen ifall jag kommit åt någon inställning men det hjälpte inte!
 

Bilagor

  • skarpa.jpg
    skarpa.jpg
    67.1 KB · Visningar: 660
Hej. Du har alltså inte opaciteten nerdragen i det lagraet du skärper? Inte heller satt till något spännande blandnigsläge? Hoppas det ordnars sig!
Mvh Gabriel
 
Jag vet inte om jag tolkar dig rätt. Men har du två lager? Kolla i så fall så att du inte råkar skärpa det undre
 
Nej. Lagret är satt som 'Normal' och det är det översta lagret jag skärper. Jag har prövat säkert 20 gånger, och får samma resultat varje gång!

Bilden skärps upp lite grann, men inte på långa vägar lika mycket dom förhandsgranskningen visar att den skall göra!
 
Har varit uppe på FS förr, dock utan svar (vad jag kommer ihåg). Har man en lite långsammare dator så ser man hur den fina skärpan man ser i preview försvinner precis innan filtret är klart och bilden ser ut som den gjorde innan man körde filtret. Testades också utan massa lager var inblandade.

Något som var intressant var att smart sharpen fungerade på mindre filer. Testa en bild som har en storlek som man får lägga upp här på FS t ex 800 x 640 pixlar. För mig fungerar filtret som det ska då. Effekten på skärpan avtar med ökad filstorlek.

/Gunnar
 
Nej det hjälper inte med mindre fil tyvärr, detta felet har uppkommit nu sista dagarna, jag installerade en test version av CS4. Ska avinstallera och se om det hjälper.

Jag sitter på kraftfull dator så felet borde inte bero på det.
Kanske en ominstalltion av windows hjälper. Jag återkommer ifall jag skulle lösa det!
 
Det hjälper inte dig, men jag har sett det där också. När man okejar så går skärpeeffekten tillbaka. Detta händer när bilden ligger i endast ett lager. Har lagt märke till det med smart sharpen, aldrig med unsharp mask.
 
Det hjälper inte dig, men jag har sett det där också. När man okejar så går skärpeeffekten tillbaka. Detta händer när bilden ligger i endast ett lager. Har lagt märke till det med smart sharpen, aldrig med unsharp mask.

Det gäller även oskarp mask, fast inte alls så mycket. Men nog finns det där alltid. Fast inte mycket som sagt var.
 
För mig är det bara smart sharpen som beter sig som du beskriver. Oskarp mask verkar ok. Skärper numera med högpassfilter.

/Gunnar
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.