Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med rödaktiga porträttbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

zybare

Ny medlem
Jag är en nybörjare och nybliven ägare till en Nikon D70... och har rätt stora problem när jag ska fotografera porträttbilder utan blixt.

Bilderna blir väldigt matta och ganska röttaktigt. (Se bildexempel). Har försökt använt vitt belysning men det går inte något vidare.

Vad kan man göra åt det utan att använda bildbehandlingsprogram?

Jag använder Nikon D70 och har "porträtt"-läget.

Vilka inställningar i kamreran kan man ändra så att man får ett naturligare färger istället?

Bilagor

• dsc_0045_testbild.jpg
    dsc_0045_testbild.jpg
    20.1 KB · Visningar: 328
zybare skrev:
Jag är en nybörjare och nybliven ägare till en Nikon D70... och har rätt stora problem när jag ska fotografera porträttbilder utan blixt.

Bilderna blir väldigt matta och ganska röttaktigt. (Se bildexempel). Har försökt använt vitt belysning men det går inte något vidare.

Vad kan man göra åt det utan att använda bildbehandlingsprogram?

Jag använder Nikon D70 och har "porträtt"-läget.

Vilka inställningar i kamreran kan man ändra så att man får ett naturligare färger istället?

Hej!

Den där bilden ser väldigt underexponerad ut. Rödaktiga blir det nog pga att personen ifråga är rödaktig i ansiktet. Kameran tar fram det värsta hos folk :) det är där för det finns smink.

...

tycker även att bilderna tagna med D70 har en tendens att bli rödaktiga (framförallt om det är ljus från en vanlig lampa) när man tar med långa slutartider.

använd vitbalans anpassad efter det ljus som används eller kör manuell vitbalans.
se till att inte underexponera allt för mycket.