Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med rödaktiga porträttbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

zybare

Ny medlem
Jag är en nybörjare och nybliven ägare till en Nikon D70... och har rätt stora problem när jag ska fotografera porträttbilder utan blixt.

Bilderna blir väldigt matta och ganska röttaktigt. (Se bildexempel). Har försökt använt vitt belysning men det går inte något vidare.

Vad kan man göra åt det utan att använda bildbehandlingsprogram?

Jag använder Nikon D70 och har "porträtt"-läget.

Vilka inställningar i kamreran kan man ändra så att man får ett naturligare färger istället?

Bilagor

• dsc_0045_testbild.jpg
    dsc_0045_testbild.jpg
    20.1 KB · Visningar: 328
zybare skrev:
Jag är en nybörjare och nybliven ägare till en Nikon D70... och har rätt stora problem när jag ska fotografera porträttbilder utan blixt.

Bilderna blir väldigt matta och ganska röttaktigt. (Se bildexempel). Har försökt använt vitt belysning men det går inte något vidare.

Vad kan man göra åt det utan att använda bildbehandlingsprogram?

Jag använder Nikon D70 och har "porträtt"-läget.

Vilka inställningar i kamreran kan man ändra så att man får ett naturligare färger istället?

Hej!

Den där bilden ser väldigt underexponerad ut. Rödaktiga blir det nog pga att personen ifråga är rödaktig i ansiktet. Kameran tar fram det värsta hos folk :) det är där för det finns smink.

...

tycker även att bilderna tagna med D70 har en tendens att bli rödaktiga (framförallt om det är ljus från en vanlig lampa) när man tar med långa slutartider.

använd vitbalans anpassad efter det ljus som används eller kör manuell vitbalans.
se till att inte underexponera allt för mycket.

Verkar vara dåligt vitbalanserat!

Men det går att fixa i efterhand.

Bilagor

• dsc_0045_testbild.jpg
    dsc_0045_testbild.jpg
    38.6 KB · Visningar: 243
Japp tack så mycket för tipsen... Men eftersom jag är nybörjare så undrar jag om det finns någon lämplig kurs här om vitbalans för D70?

Tyvärr har jag inte manualen till kameran här just nu, men om någon här kan ge mig tips hur man ställer in vitbalans vore jag väldigt tacksamt...

man kan hitta en lämplig gråpunkt på bakgrunden och sen ljusa upp bilden en hel del.
men som sagt är rätt vitbalans från början att föredra.
så tillvida man inte plåtar i raw förstås. då kan man ändra efteråt.
personligen vill jag dock ha det rätt från början oavsett.

Bilagor

• reddie.jpg
    reddie.jpg
    16.4 KB · Visningar: 231
Re: ...

vacant skrev:
tycker även att bilderna tagna med D70 har en tendens att bli rödaktiga (framförallt om det är ljus från en vanlig lampa) när man tar med långa slutartider.

Men så är det med alla kameror, även analoga, att man får rödaktiga bilder om man fotar utan blixt i glödlampesken. I den analoga värdlen kan man kompensera för detta med sk "tungsten"-film, i den digitala världen får man justera vitbalansen. Jag tror inte att det är svårt att utifrån manualen förstå hur man gör. På min sambos dig.kamera finns tom valet "tungsten" när man ställer in vitbalansen.

Exempelbilden är "analog".

Bilagor

• hanna_o_tobias_2.jpg
    hanna_o_tobias_2.jpg
    26.7 KB · Visningar: 179
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar