Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med Olympus 750

Produkter
(logga in för att koppla)
Har köpt idag!

Har köpt en C-750 idag - eller, läs "igår" eftersom det är mitt i natten nu - och jag ser med spänning fram emot att lära känna den. Håller för fullt på att kolla in alla funktioner. Har dock redan märkt, precis som flera andra här, att skärpeinställningen inte är den bästa om det inte är bra ljus. Men som också sagts, det finns ju manuell inställning. Fast då vill det till att man förstår hur den fungerar... :)

Köpte min på Fotomarknaden i Tumba för 4.390,- och lade till ett extra minne på 128Mb för 603,-. Verkar som om det blev ett bra totalpris för den, trots allt: 4.993,-
 
Har testat 750:an & tycker inte att den på nåt sätt är sämre än andra kameror i klassen på att ställa skärpa i svagt ljus... Problemet finns på de flesta kamerorna i klassen men blir mer påtagligt vid de långa brännvidderna som 750:an erbjuder.
 
Inomhustagning....

Har precis köpt min 750 och upptäckte fenomenet "fånga skäpan i eftermiddagsljuset inomhus" och lat som jag är :) hoppas jag få hjälp hur man ställer in den manuella focusen? Gärna mer tips!
 
Testa att hålla in OK-knappen några sekunder, det går på vissa Olympus.
Om du eller någon annan har "vardagsbilder" tagna med 750, så vore det kul att se. Testsidor har ofta väldigt krystade motiv.
 
Kul med bilder!

Jag kommer att lägga in bilder, vore kul om fler gjorde det. Inomhusbilder på kvällen är ett jätte problem för mig... men jag får öva mig fram... Så till en ny fråga, novis som jag är; bilderna blir jätte stora när jag lagt in dom i datorn. Vilken inställning ska jag ha i kameran för att få helt ok bilder för vanlig framkallning? Längre än HQ 2213 * vad det nu är?
 
För att få bilder med måtten för vanliga papperskopior så väljer du SHQ och sedan "knappen" där det står [3:2 2288x1520]

Det kameran gör då är att den redan i sökaren maskar bort den yta som inte kommer att användas. Det du ser i sökaren är alltså det som kommer ut på bilden sedan. Bilderna som används för utskrift är mer avlånga än de vanliga skärmupplösningsmåtten. På en liggande bild är det alltså höjden som begränsas. Hoppas du förstår hur jag menade.
 
janingem skrev:
Om du eller någon annan har "vardagsbilder" tagna med 750, så vore det kul att se. Testsidor har ofta väldigt krystade motiv.

Jag köpte min 750 i juli och det tog ett tag innan jag lärde känna den. Jag tycker fortfarande att det är tråkigt att den är så dålig på att fokusera inomhus men med MF blir det bättre.

Några av mina bilder tagna med kameran hittar ni på: http://www.totta.nu/linda/bilder.htm

Dock fotar jag mest utomhus.
Vore kul att se på fler bilder tagna med 750.
 
Hej!
Jag har köpt min 750 ganska nyligen och jag är väldigt nöjd med den. Otäckt bra skärpa! Den har, som de flesta andra digitala kompakter, lite problem att fokusera i mörker men om man tar sig tid att lära sig hantera den manuella fokusen så blir det i alla fall bättre. Många verkar tro att det bara är att köpa en kamera för 4 500 och vips så tar man bra bilder. Det är ju viktigt att man sätter sig ner och lär sig alla funktioner för att kunna lösa problemen.

Här är ett exempel på en bild som jag har tagit med min 750: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=157774
 
Julina skrev:
Och hur ställer jag in MF... jag är för lat för att läsa mig till det :)

Välj läge, t.ex A, S eller M. Slå på LCD-displayern. Håll in OK-knappen i några sekunder. Välj MF istället för AF (med sidopilarna). Ställ in avståndet till det du ska fota (med upp och ner pilarna). Glöm inte att klicka OK när inställningarna är gjorda.
 
Manuell skärpeinställning?

Var någonstans hittar man den här informationen i bruksanvisningen? I min svenska står det ingenstans om hur man gör, utan på sida 31 står det bara: "Manuell skärpeinställning (Manuell focus) Om den automatiska skärpeinställningen inte klarar av att ställa in skärpan på ett motiv, ska du använda manuell skärpeinställning." Men ingenstans står det HUR man gör.

Vilken tur att du, Linda, visste! :)
 
Det står ingenstans i den svenska basmanualen. Allt står i den engelska manualen som finns på en cd som medföljer.
 
Mad skrev:
Det står ingenstans i den svenska basmanualen. Allt står i den engelska manualen som finns på en cd som medföljer.

Jag kan inte låta bli att reta mej på att kameran anonseras med svensk manual, trots att allt väsentligt enbart finns på engelska.
Är det likadant med andra fabrikat?
 
Re: Manuell skärpeinställning?

Mats08 skrev:
Var någonstans hittar man den här informationen i bruksanvisningen?

Det svenska basmanualen är verkligen basic!
På CD-skivan följer det med en manual som är nästan 400 sidor. Har du möjlighet så skriv ut den för den är RIKTGT bra! Den beskriver inte bara hur kameran fungerar utan ger även tips hur man ska göra vid svåra ljusförhållanden etc.

Ikväll testade jag för första gången att ta foton i tiff direkt i kameran. Tidigare har jag bara kört högsta upplösningen med finaste kvalitet (jpg). Det blev en grym skillnad på fotona! Det är inte bara det att bilderna blev i bättre kvalitet utan jpg-kompremeringen utan kameran tycktes dessutom ha lättare att fokusera i mörker! Bilderna är avsevärt mycket bättre nu och jag förbannar mig själv att jag inte testat detta förrän nu, 7 mån efter att jag köpte kameran.

Testa samma sak och meddela mig gärna era åsikter!
 
Re: Re: Manuell skärpeinställning?

Linda Sällström skrev:
På CD-skivan följer det med en manual som är nästan 400 sidor.
Går det att hitta den på nätet (har bara hittat basicversionen på Olympus hemsidan). Vore kul att studera den lite innan eventuellt köp.
 
Re: Re: Re: Manuell skärpeinställning?

janingem skrev:
Går det att hitta den på nätet (har bara hittat basicversionen på Olympus hemsidan). Vore kul att studera den lite innan eventuellt köp.

Jag har faktiskt inte kollat om den går att ladda ner från nätet däremot vet jag att Olympus har himla bra support. Jag ringde dit för att få basmanualen på svenska (köpte min via webben av ett utländskt företag) och de skickade den direkt.
Kan vara värt att testa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.