Annons

problem med Olympus 750

Produkter
(logga in för att koppla)

balroq

Ny medlem
tjena!

Har just köpt en Olympus c750 ultrazoom, hade en Olympys 3020 innan den, jag lyckas dom ytterst sällan få nån skärpa i bilderna. Vet inte om jag är en klant och bara gör nått fel, kör med auto inställningar oftast. Eller om det är nått fel på kameran .. Bifogar en liten bild som ett exempel på kvaliten är, nästan alla bilder blir som den bifogade :(
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    43.1 KB · Visningar: 1,187
Har själv en 750 för att ta naturbilder. Den står alltid beredd för att dokumentera djurlivet kring mitt Öländska hus.

750s 3,7 miljoner pixlar ger inte en bildkvalitet i toppklass men definitivt bättre än den du visade upp. Om du hade en stadig hand när du tog fotot så är det något knas med kameran.

Får du inte hjälp på annat sätt så hemsök Anders Gunnarsson på Olympus i Malmö. En kunnig och trevlig man som säkert kan hjälpa dig med en förklaring.

Förresten, vad tycker du om den elektroniska sökaren på 750? Jag har upptäckt att jag alltid närmar mig kameran med olust. Tillskriver det grynvällingen i sökaren som gör det omöjligt att se var man lägger skärpan i bilden.
 
balroq skrev:
tjena!

Har just köpt en Olympus c750 ultrazoom, hade en Olympys 3020 innan den, jag lyckas dom ytterst sällan få nån skärpa i bilderna. Vet inte om jag är en klant och bara gör nått fel, kör med auto inställningar oftast. Eller om det är nått fel på kameran .. Bifogar en liten bild som ett exempel på kvaliten är, nästan alla bilder blir som den bifogade :(

Jag har ikväll på min arbetsplats (nattskift) hjälpt en arbetskamrat att förstå skärpeinställningen på sin nyinköpta 750, han hade liknande problem som dig.

En sak du måste tänka på är att c750 kan få klara problem med skärpeinställning om du använder dess långa zoom vid svagt ljus, 3020 har ju som bekant inte så lång zoom.

Min Minolta D7i är hopplös i skärpeinställningen vid dess längsta brännvidd vid dåligt ljus, använd en kortare brännvidd & gå istället närmare & se om det går bättre.

Gav kameran klartecken på att den hittat skärpan?

Testa att ta bilder utomhus med bra ljus, tänk dock på att långa brännvidder kräver korta slutartider vilket i sin tur kräver att det finns mycket ljus, annars så är det stativ som gäller.

Mvh/Larsa
 
Gunnar Fahlström skrev:
Förresten, vad tycker du om den elektroniska sökaren på 750? Jag har upptäckt att jag alltid närmar mig kameran med olust. Tillskriver det grynvällingen i sökaren som gör det omöjligt att se var man lägger skärpan i bilden.

Jag har ikväll kollat på nämnda kamera & tycker att sökaren faktiskt är bättre än på min Minolta D7i, säger dock inte så mycket...

Evf:sökarna kräver tillvänjning & kan ännu inte på långa vägar ersätta en spegelreflex. Dom är dock en kompromiss som är överlägsen dom enklare genomsiktssökarna som sitter på dom flesta kamerorna, grynigheten får man på köpet...

Larsa
 
balroq skrev:
tjena!

Har just köpt en Olympus c750 ultrazoom, jag lyckas ytterst sällan få nån skärpa i bilderna.

Jag äger en likadan kamera och har samma problem som du har. Efter vad jag har förstått beror problemet på att Olympus C-750 inte har något ledljus (osäker på om det heter så?) som hjälper till att avgöra vart fokus ska sättas när det är lite halvmörkt.

Jag är verkligen förtjust i kameran när jag fotar i dagsljus men det är så gott som kört att fota inomhus eller ute tidig kväll. Kameran lyckas alltså inte fokusera med autofokus på (den gröna lampan i sökaren blinkar hela tiden). Om detta kan undvikas genom att använda manuell fokus istället har jag inte testat. Kanske någon annan kan svara på det.

Vid tillfälle ska jag testa olika lägen och sedan programmera in "My mode"-funktionen så att jag får längre skärpedjup och förhoppningsvis får till skärpan lite bättre.

Någon som har några tips?
 
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så föreslår jag att ni zoomar ner lite, 750:an har som du säger ingen AF:hjälpbelysning men bör klara ett dunkelt rum vid brännvidder upp till åtminstone 100mm (omräknat till 35mm-kamera). Alla ickeDSLR-kameror har problem vid svagt ljus vid långa brännvidder, AF hjälpbelysning hjälper dock som du skriver till viss del.

Glöm dock att använda 750:an vid max zoom inomhus om det inte är mycket ljust, dess brännvidd är så stor (380mm! omräknat 35mm)så att det är omöjligt.

För övrigt så är det många digitalkameror som har stora problem med AF vid svagt ljus, även med AF-hjälpbelysning...

Larsa
 
Tyvärr är det så att jag fotar i helt utzoomat läge (jag bor inte direkt i ett stort slott). Jag pratar om foton tagna på 1-3 meters håll inomhus med sidoljus från ett fönster.
 
Linda Sällström skrev:
Tyvärr är det så att jag fotar i helt utzoomat läge (jag bor inte direkt i ett stort slott). Jag pratar om foton tagna på 1-3 meters håll inomhus med sidoljus från ett fönster.

Ok, är bilderna du tänker på tagna med blixt? Annars så kan det vara skakningsoskärpa du råkat ut för, om du inte använt stativ förstås.

Jag har haft en Olympus 2020z som inte var något under vad det gäller skärpeinställning i svagt ljus, den klarade dock oftast av att fokusera om man höll sig till kortare brännvidder.
 
larsaz skrev:
Ok, är bilderna du tänker på tagna med blixt? Annars så kan det vara skakningsoskärpa du råkat ut för, om du inte använt stativ förstås.

Jag fotar oftast med bländare 2,8 och testar först utan blixt och sedan med blixt. Funkar prima när det är ljust men inte i halvdunkel.
Bilderna med blixt blir något bättre men inte helt knivskarpa de heller.

Jag tror inte det beror på att jag inte håller kameran stilla (om det inte är så att jag är stabil på dagarna och skakig på eftermiddagarna).

Bilderna blir suddiga redan i sökaren. Alltså kameran fnattar fram och tillbaka och lyckas inte ställa in fokus på rätt objekt. Den gröna lampan slutar alltså inte att blinka.

Något förslag på hur jag ska göra?
Jag har ISO-talet inställt på Auto. Hur funkar det egentligen? Ställer kameran upp ISO-talet automatiskt om det är för mörkt eller rekommenderar ni att jag manuellt sätter högsta ISO framåt 16-tiden då kameran inte vill vara polare med mig längre?
 
750 Oltrazoom

Kameran är helt suverän o tar enorma bilder utomhus, men tyvärr är den känslig för inomhusknäppning o har problem att fokucera om det är lite dunkelt ljus innomhus. Skrev till Cyberphoto o dom hänvisade givetvis till Olympus Sverige om problemet. Då skrev jag till Olympus Sverige o dom låter bli att svara mig i stället så det är extremt dålig stil av ett så stort bolag som Olympus o inte kunna svara på mail trots att jag skickat till dom 2 ggr. Nä vi borde sammla ihop oss o flyga på dom som korpar så dom verkligen fattar att det är nå fel.
 
Ärligt, jag tror inte något är FEL på kameran. Jag tror att svaret är att det helt enkelt är lite för mörkt för att kameran ska klara av att fokusera. Ett vanligt problem även hos föregångarna.

Är dock mycket tacksam för förslag på hur man kan göra det bästa av situationen. Nån som har nåt tips?

Måste även erkänna att jag nu plöjt igenom delar av den 400-sidiga manualen som följde med på CD-skivan och efter det så fick jag kännedom om en del av kamerans egenheter. Sedan jag börjat med manuell fokus så blir resultatet ett helt annat.

Vill även poängtera att jag VERKLIGEN gillar min kamera. Den tar suveräna bilder om än helst i dagsljud. Det är min tredje Olympus-kamera och jag kommer nog att hålla mig till det märket framöver också. Mycket bra kameror till vettiga priser!
 
Fokuseringsproblemet vid dåligt ljus finns beskrivet på sidan 50 i CD-manualen.
Är det t.ex. ont om vertikala linjer i motivet, kan man vrida kameran och prova fokusera.
 
Östergård skrev:
Fokuseringsproblemet vid dåligt ljus finns beskrivet på sidan 50 i CD-manualen.

Fokuseringsproblem vid dåligt ljus är ett problem som gäller dom flesta konsumentdigitalkamerorna, hjälpbelysning kan hjälpa men är inte alltid lösningen eftersom vissa kamerors AF har för dålig känslighet.

Det finns exempel på kameror med hjälpbelysning som har större problem än vissa utan, detta är dock inte vanligt men jag har dock råkat på åtminstone en modell med hjälpbelysning som var helt värdelös (testade 2 exemplar).

Jag har testat 750:an & tyckte att den verkade förbaskat fin, lär er dess nackdelar & utnyttja dess fördelar så är jag övertygad om att ni blir nöjda!

Mvh/Larsa som lärt sig att ta digikamerornas nackdelar men älskar dess fördelar...
 
Hej! Jag har/hade i stort sett bestämt mig för att köpa en C-750, men nu är jag tveksam. Är det så illa med det här problemet att jag ska se mig om efter något annat?
 
Jag köpte mig en C-750 för en vecka sedan och den är kanon är jätte nöjd och fukusen funkar hue bra som hälst förutom när man vill ta bilder inomhus med dåligt ljus då kan det bli svårt men då är det bara slå över till manuel fokus !!! En kanon fin kamera för priset tycker jag. Värt varenda öre!!
 
janingem skrev:
Hej! Jag har/hade i stort sett bestämt mig för att köpa en C-750, men nu är jag tveksam. Är det så illa med det här problemet att jag ska se mig om efter något annat?

Problemet förekommer på dom flesta konsumentkamerorna, allra mest på en kamera med så stort brännviddsomfång som 750:an, då mest på långa brännvidder förstås...

Min Minolta D7i är rent hopplös vid längre brännvidder i normal rumsbelysning, så är det tyvärr...
 
Har testat en C-720 som har samma typ av problem. Någon som vet om C-750 är ännu "värre" eller om det blivit bättre på denna nya?
 
Kanonnöjd med 750

Tycker 750 är en väldigt bra och prisvärd kamera. Den kan ha lite svårt att fokusera när det är dåligt ljus men då är det ju bara att slå över till manuell fokus så är det problemet löst. Som sagts tidigare så har de flesta konsumentdigitaler lite svårt med af i taskigt ljus men jag tycker ändå 750 funkar förvånansvärt bra. Som jag ser det så har den kameran allt. Macro, zoom, 4 mpix, fjärrkontroll, m.m. m.m.

ISO brukar jag ställa in precis som om jag väljer film på en "analog" kamera. Autoläget funkar ju oxå bra men jag vill veta exakt vad jag har för inställningar.

Jag kan absolut rekommendera den här kameran. Man får ju dessutom laddare, batteri och en ovärderlig (för oss som gillar långa slutartider) fjärrkontroll med som tillbehör.

Jag är mer än nöjd. Fotokungen (http://www.fotokungen.com) har den för 4390 kr och det är helt sjukt bra pris ;)
 
janingem skrev:
Har testat en C-720 som har samma typ av problem. Någon som vet om C-750 är ännu "värre" eller om det blivit bättre på denna nya?

750 är bättre än 720. Jag har sålt min 720 mest med anledning av detta problem. På 750'an kan man i varjefall ställa skärpan manuellt, det kan man inte på 720.

//Uffe
 
Ursäkta petigheten, men är den bättre på att fokusera i lågt ljus eller är den bättre för att den kan ställas in manuellt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.