Annons

Problem med Minolta Dual Scan 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Bendro

Aktiv medlem
Har fått låna en Dual Scan 2 för att kunna skanna in lite av mina gamla negativ. Men jag har ett problem. När jag försöker mata in filmhållaren i skannern så drar den in filmhållaren ca 1 cm för att sedan mata ut den igen. Om jag försöker göra en pre-scan så får jag bara meddelandet "Please set holder properly".

Har läst igenom manualen men ser inte att jag gjort något fel. Någon som haft liknande problem och kanske hittat en lösning?
 
Min gör likadant ibland...

Jag har upptäckt att om jag tar ut negativhållaren, stänger luckan och börjar om från början..DÅ blir den nöjd. Ibland får jag till och med stänga ner den helt och hållet.

Lite känslig verkar den vara på hur man sätter in hållaren, minsta lilla man kommer fel första gången, ja då sätter den igång å tramsar :)


/Catherine
 
Hållaren är inte felvänd..har trippelkollat så pilen är åt rätt håll.
Har testat att börja om från början...och även att starta om både skannern och datorn. Men det är väl bara att fortsätta försöka då.. :(
 
Har för mig jag läste någonstans om ditt bekymmer. Lösningen var att du avinstallera drivrutinen helt och starta om din dator. Sedan försöker du installera igen. Glöm inte att först installera drivaren innan du pluggar in scannern...

Hoppas det löser sig !

//H
 
Nej, nu har jag testat allt ni tipsat om och det verkar vara kört. Tack för hjälpen i alla fall.
 
En sista sak....

Har du kollat att luckan är i rätt läge? Iaf är min skanner väldigt kinkig med den saken....



/Catherine
 
Fick igång den. Det verkar dom Eject-knappen hade låst sig på något sätt. Tyckte den kändes lite konstigt stum. Inget klick eller ngt..den rörde sig inte alls. Så jag tryckte och tryckte på den och till slut kände jag i alla fall ett litet klickläge när jag tryckte.
Efter det funkade det. :)

Nu skall jag bara lära mig inställningarna också..för det var tusan vad brus det blev på de första bilderna jag testade med.
 
ANNONS