Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med min 5D mk II !

Produkter
(logga in för att koppla)
Oavsett vad man flyttar över filerna med, kamera som kortläsare skall de inte ändras. Däremot kan man, om man överför via något program, välja att programmet skall lägga till informationen till Exif när kopieringen sker.

Min 5D (gamla) går att ställa i två lägen om jag inte minns fel. Ett läge där kameran behöver drivrutiner för att fungera, detta används när man kommunicerar med kameran via datorn. Exempelvis när man kör tethered, eller när man vill skriva ut direkt till en kompatibel skrivare. I det andra läget uppför sig kameran precis som ett USB minne och går att läsa överallt.

Även min GPS fungerar på samma sätt, för att kunna föra över kartor till minnet får man växla till USB minne läget. Sen får man växla till kommunikativt läge för att kunna snacka med programvaran och lägga upp nya GPS rutter.
 
Min 5D (gamla) går att ställa i två lägen om jag inte minns fel. Ett läge där kameran behöver drivrutiner för att fungera, detta används när man kommunicerar med kameran via datorn. Exempelvis när man kör tethered, eller när man vill skriva ut direkt till en kompatibel skrivare. I det andra läget uppför sig kameran precis som ett USB minne och går att läsa överallt.

Det valet finns inte längre på 5D Mk2.

Som det flesta andra tycker jag det låter som om det är något problem i datorn och jag rekommenderar också att installera om EOS Utility. Ladda gärna ned senaste versionen från nätet:
http://software.canon-europe.com/software/0039363.asp?model=

(För säkerhetsskull, du har väl provat med att starta om datorn, utan att kameran är ansluten?)
 
Tack för era svar

Oj vad många svar det har hunnit bli sedan igår! Tack för alla ideér och tips. Jag testade att föra över bilderna på en dator med XP och då gick det helt utan problem. Så det måste vara min dator som är problemet. Jag ska även installera programmet som följde med (eos utility). Egentligen skulle jag ha gjort det på en gång men jag har aldrig använt mig av det tidigare så jag trodde att jag skulle slippa det.

Jag återkommer med resultatet när jag installerat programmet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.