Annons

Problem med min 5D mk II !

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu vet jag inte om den här frågan skulle varit i en annan kategori men jag ställer den här.. Förra veckan köpte jag en canon eos 5D mk II och den har funkat prima fram tills idag. Nu kan jag inte längre föra över bilderna från kameran via usb-sladden till min dator. Jag vet inte om det är min dator eller kameran som det är fel på eftersom allt fungerade utan problem tidigare.

Jag har testat att byta usb-port när jag ska föra över bilderna, men utan resultat. Det enda som händer är att jag får upp kameran på datorn, klickar upp mappen med bilderna men sen när datorn ska läsa in allt så hänger det sig efternågon minut och det går inte att föra över en endaste bild!!

Någon som varit med om liknande eller vet varför det inte funkar som det ska??
 
Kan inte svara på varför det är så här just för dig men däremot ge dig en lösning på problemet.
Skaffa dig en kortläsare så slipper du krångla med att föra över bilderna via kameran.
 
Ett tips är att köra med en kortläsare, tro mig att det är betydligt enklare och smidigare än att koppla in kameran till datorn hela tiden.
 
Ett tips är att köra med en kortläsare, tro mig att det är betydligt enklare och smidigare än att koppla in kameran till datorn hela tiden.

Jo jag vet att man kan köra via kortläsare men 1. jag äger ingen och vill föra över bilderna på en gång och 2. det är inte enklare eller snabbare med en kortläsare. Man måste ju peta ut kortet ur kameran, in i kortläsaren, och sen stoppa tillbaka det. Då tycker jag att en sladd är smidigare.
3. Jag köpte kameran för en vecka sedan och överföringen fungerade prima fram tills idag. Lägger man ut 20.000 på en kamera stör man sig lätt på ifall småsaker inte funkar som de ska..
 
Håller med Dig att det är enklare utan kortläsare.

Har Du möjlighet att testa via annan dator?
Använder Du programvaran från CDn som följde med? Alltså EOS Utility eller har Du använt operativsystemets drivers?
 
Nu vet jag inte om den här frågan skulle varit i en annan kategori men jag ställer den här.. Förra veckan köpte jag en canon eos 5D mk II och den har funkat prima fram tills idag. Nu kan jag inte längre föra över bilderna från kameran via usb-sladden till min dator. Jag vet inte om det är min dator eller kameran som det är fel på eftersom allt fungerade utan problem tidigare.

Jag har testat att byta usb-port när jag ska föra över bilderna, men utan resultat. Det enda som händer är att jag får upp kameran på datorn, klickar upp mappen med bilderna men sen när datorn ska läsa in allt så hänger det sig efternågon minut och det går inte att föra över en endaste bild!!

Någon som varit med om liknande eller vet varför det inte funkar som det ska??

Vet inte någon lösning men tycker det låter mer som ett datorproblem, har du provat med en annan dator? Jag vet att jag har problem att föra över till min netbook nu på resande fot men funkar klockrent till min dator hemma.

Testa att installera om DPP om du anv dig det för att tömma kameran.

Jag håller med om att man stör sig minsta problem med nyinköpt utrustning (det ska fungera).
Lycka till /Daniel
 
2. det är inte enklare eller snabbare med en kortläsare. Man måste ju peta ut kortet ur kameran, in i kortläsaren, och sen stoppa tillbaka det. Då tycker jag att en sladd är smidigare.

På punkt 2 måste jag gå emot dig och säga att det definitivt är snabbare att gå via en kortläsare. Har inte stött på en kamera ännu som klarar att överföra bilder lika snabbt som med kortläsare.

Sedan förstår jag inte heller varför det är så jobbigt att ta ut ett kort ur kameran!

Om du nu inte har en kortläsare och om det är ett måste att få in bilderna i datorn nu i natt... så är mitt tips att du försöker få till överföringen via kameran eller att du tar kontakt med en kamrat som har en kortläsare.
 
Prova att gå in i utforskaren på datorn och öppna din usb enhet. Hittar du bildfilerna där ska det inte vara något fel på komunikationen på usb porten för datorn eller kameran. Kan ju vara någon drivrutin som spökar eller programvara. Är det så kan du pröva att installera om dom på datorn.
 
Snabbast ?

Hej
Avinstallera ALL programvara du använder för överförande av bilder, inte operativsystemet om du nu använder windows utforskare, vilket inte rekommenderas.
Återinstallera så ska nog det fungera igen, glöm inte att slå av datorn efter avinstallation.

OT: Enligt test i fototidning så är kortläsare (USB2) långsammare än kameran !
Kamera och kortläsare med FW 400 anslutning likvärdiga, snabbast är kortläsare med FW800 vilket inte är så vanligt, dessutom så är såna kortläsare relativt dyra. /ThomasR

Tillägg: Kan det vara så att du börjat med RAW filer? Alternativt RAW+Jpeg, Windows begriper sej inte på RAW filer. Du måste installera DPP/Zoombrowser för att Windows ska fatta nåt. /ThomasR
 
Kortläsare är ett dåligt alternativ då du då inte får med info om att du är fotografen, bra vid ev upphovsrättsproblem, sådan information finns med när du laddar ner genom Canon UtilIty, alltså inte DPP som någon skrev ovan. Har själv haft samma problem, vilket löstes genom att ladda ner programvaran igen.
 
Kortläsare är ett dåligt alternativ då du då inte får med info om att du är fotografen, bra vid ev upphovsrättsproblem, sådan information finns med när du laddar ner genom Canon UtilIty, alltså inte DPP som någon skrev ovan. Har själv haft samma problem, vilket löstes genom att ladda ner programvaran igen.

vilken info följer inte med när man kör med kortläsare? Exif?
 
På punkt 2 måste jag gå emot dig och säga att det definitivt är snabbare att gå via en kortläsare. Har inte stött på en kamera ännu som klarar att överföra bilder lika snabbt som med kortläsare.

Sedan förstår jag inte heller varför det är så jobbigt att ta ut ett kort ur kameran!

Om du nu inte har en kortläsare och om det är ett måste att få in bilderna i datorn nu i natt... så är mitt tips att du försöker få till överföringen via kameran eller att du tar kontakt med en kamrat som har en kortläsare.

Nu framgår det ju inte exakt varför TS tycker att det är bättre med sladd än med kortläsare, men det kan ju faktisk var så att hon vill fota "Thethered" dvs få in bilderna i datorn direkt under själva fotograferingen.

Då är ju sladd överlägsen kortläsare. Att pilla ut kortet efter varje bild kan ju knappast anses helt optimalt :) Så helt rätt kan jag inte ge dig Leif.
 
Kortläsare är ett dåligt alternativ då du då inte får med info om att du är fotografen, bra vid ev upphovsrättsproblem, sådan information finns med när du laddar ner genom Canon UtilIty, alltså inte DPP som någon skrev ovan. Har själv haft samma problem, vilket löstes genom att ladda ner programvaran igen.

Ja du har rätt, självklart CANON UTILITY inte DPP, tackar för snabb rättning. Jag får skylla på att klockan var mycket när jag skrev inlägget :)

Hoppas att TS får ordning på grejerna.

/Daniel
 
vet inte om jag håller med dig om detta. Jag har lagt in mitt namn som fotograf ex och det följer med för mig när jag kortläsare

Jag instämmer. Jag gör ibland överföring direkt från kameran, ibland via den inbyggda kortläsaren i datorn, och varje gång följer mitt namn och copyrightinformation med vid inläsningen. Jag använder LR3, i stället för Canons program. Det är kanske det som är skillnaden?
 
Om du lagt in copyrightinformationen i kameran med Canons program så är informationen med om du kör med kortläsare. Med 7Dn behöver du inte använda programmet utan kan lägga till copyrightinformationen direkt i kameran och den informationen blir också med vid överföring med kortläsare.
 
Nu framgår det ju inte exakt varför TS tycker att det är bättre med sladd än med kortläsare, men det kan ju faktisk var så att hon vill fota "Thethered" dvs få in bilderna i datorn direkt under själva fotograferingen.

Då är ju sladd överlägsen kortläsare. Att pilla ut kortet efter varje bild kan ju knappast anses helt optimalt :) Så helt rätt kan jag inte ge dig Leif.

Nu står det ju ingenting i hennes initiala inlägg om Tethered shooting, och inte i dom övriga hon skrivit heller. Det står bara att hon vill överföra sina bilder till datorn. Därför anser jag fortfarande att det är enklare och snabbare med kortläsare kontra kabel i kameran.

Jag kan ju inte tycka något om fiktiva frågor som du precis gjorde utan måste ju förhålla mig till det som står i hennes inlägg.
 
hmm, kanske är som ni säger så jag tar tillbaka, men jag har bestämt haft för mig att det inte följde med, men har väl gjort något fel då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.