Advertisement

Annons

Problem med kalibrering av min nya skärm och dator.

Produkter
(logga in för att koppla)

RoSan

Medlem
Problem med kalibrering av min nya skärm och dator.
Skärm HP LP2465, Dator HP Pavilion
Problemet: Skärmen var hopplöst röd och jag köpte en Spyder2express för att lösa problemet. Färgprofilen som skapades har problem med att associeras med skärmen. Har manuellt försökt genom Inställningar / avancerat / Färgmatchning men den färgprofil som finns där LP2465 och är defolt låser alla försök att bli ersatt.
Den går inte att avaktivera, avinstallera eller deleta. Den går inte att ersätta med någon annan färgprofil överhuvudtaget.
Jag har uppdaterat spyders programvara samt skärmens och grafikkortets.
Jag har avinstallerat alla HP programvaror som fanns i burken och som jag trodde styrde windows programvaror.
Har kalibrerat min gamla skärm och dator (IBM) med spyder, det fungerade utan problem. Noteras bör att gamla bildskärmen står i Plug and Play och min nya i LP2465, försökte då få nya skärmen som Plug and Play men det fungerade inte, får känslan att alla omställningar är låsta.
Kopplade då upp gamla skärmen mot nya datorn men det funkade inte.
Samma problem med att lägga in färgprofilen uppstod.
I detta läge har jag inga bra idéer att ta till.
Ge mej ett bra tips som ger en lösning, det skulle bil min bästa Julklapp
Fick min nya dator den 5dec och har nu nästan gett upp.
Jag tror på Tomten //Roger
 
Är det en "personal-pc"? HP har en väldig förmåga i sina personal-pc ladda ner och låsa sina burkar så att deras support enkelt kan återställa datorn i leveransskick.

Skaffa dig ett konto (gratis) och logga in på denna sida. Precis som på Fotosidan, så finns det alltid duktigt folk inloggade som för det mesta löser problemen snabbt.

http://pfatjanster.idg.se/support/

//Micke
 
Tack för ditt råd, har lagt ut en tråd där också.
Inga lösningar har kommit upp än.
Börjar tro att det kan vara något med grafik kortet (NVIDIA GeForce 7900 GTX) som låser funktionen att associera färgprofilen till bildskärmen. Ingen av de tillgångliga profilerna går att associera till skärmen.
Någon som känner igen problemet, tacksam för hjälp
 
RoSan skrev:

Börjar tro att det kan vara något med grafik kortet (NVIDIA GeForce 7900 GTX) som låser funktionen att associera färgprofilen till bildskärmen.

Jag vet att det ibland blir problem med NVidia-kort. Prova med att gå in och ändra kortets inställningar från Standard Mode till Advanced Mode.

Du hittar denna inställning genom att gå in på bildskärmens inställningar och välja Advanced Settings.

Eventuellt kan detta lösa dina problem.

Stefan
 
Tack Stefan, jag har botaniserat i NVIDIA GeForce 7900 GTX inställning med nedslående resultat.
Kan vara att jag inte riktigt vet vad som skall åtgärdas.
Symtomen är att ingen färgprofil går att associera med skärmen.
Tror att detta beror på att PH: s eller NVIDIA:s programvaror blockerar möjligheten.
Jag vet snart inget råd annat än att avinstallera allt och börja från början.
Tacksam för råd.
 
Hej igen Stefan.
Ja jag har testat den tidigare och där går det också att importera färgprofiler, men bilden blir då väldigt avvikande. Är den inställd på ”standard” och jag lägger in Spyder2express blir bilden ljus och svagt röd.
Testar jag andra färgprofiler tex AdobeRGB eller sRGB blir dessa också väldigt ljusa och likartad med spyder.
Jag har trott att detta inte var en framkomlig väg då resultatet är så dåligt.
Jag har använt den temporärt för att få hyfsad prestanda på bilden har jag använt funktionen och kalibrerat mot ”Stålis” http://web.telia.com/~u97007522/tester/kalibrera.htm
Tacksam för instruktion, om du har använt den framgångsrikt.
//Roger
 
Har hittat en inställning som kanske förklarar
Varför jag inte kan associera någon färgprofil
Till skärmen.
Går man in i NVIDA Desktop Manager och väljer fliken Prifiler så är det tomt
Tar man Import så får man upp motsvarande Spool/drivers/ color och där skall alla profilerna ligga
Men se via NVIDIA är det tomt.
 

Bilagor

  • untitled-2.jpg
    untitled-2.jpg
    39.6 KB · Visningar: 918
RoSan skrev:
Hej igen Stefan.
Ja jag har testat den tidigare och där går det också att importera färgprofiler, men bilden blir då väldigt avvikande.
Har du provat med att kalibrera om efter det att du bytt till denna inställning?

Stefan
 
Hej
Jag har samma skärm och kort som du. Jag tog bort default som ligger i nviews manager. När jag sedan går in under, bildskärm-inställningar-avancerat-färgmatchning, så ligger den profil jag skapat i Adobe gamma där Här har du möjlighet att välja vilken profil du vill ha. Tycker det verkar fungera OK

mvh
Rolf E
 
Senast ändrad:
Tränger mig in här med en fråga som jag ställt tidigare men inte fått svar på:

Jag har Dell 1905FP/nVidia 6800 (liknande här avhandlade). När jag slutfört Adobe Gamma och namngett en profil så är skärmen i ett nöjaktigt skick och allt verkar OK. Men när jag sedan går in under "Importera" och söker upp min nyss skapade profil så blir skärmen alldeles för ljus. Nu har jag gjort ett nytt försök med utgångspunkt från "Avancerat läge" som Stefan föreslår, men skärmen blir forfarande för ljus med den skapade profilen. Rolfs råd skulle jag behöva ha mera utförligt beskrivet om det ev. skulle hjälpa. Jag förstår inte riktigt.

Det finns många profiler valbara under "Importera"/"Color" men de flesta gör skärmen så här orimligt ljus.

Det här fenomenet har kanske något att göra med frågeställarens problem, därav mitt inhopp. Vore intressant att få det här förklarat.
 
nVidias "profiler" är inte ICC-profiler utan inställningar för olika program. Du kan t ex ha en inställning för ett actionspel och en annan för Photoshop. Jag använder inte dessa inställningar alls. Ta bort alla profiler där för att inte påverka något.

Det du ska ändra är profilen för bildskärmen som ligger under skärminställningarna.
- Höger musknapp på bakgrunden (skrivbordet)
- Inställningar/properties
- Avancerat på fliken inställningar
- Fliken färghantering
- Välj addera profil och sätt som förval (default)

Du kanske också måste lägga in Adobe gamma loader i startupkatalogen. Se Start->Programs-Startup.
 
Stefan jag har kalibrerat om men får vid start meddelandet;
Sorry there was a problem opening thr profile
-none- for display Plug and play bildskärm.
Please select a different profile using ProfileChooser (2)

Ok, men jag kan inte välja in någon annan profil

I sluter av kalibreringen får jag medelandet
Get Profile Name By Divice ID
Enum Cokor Profiles ( Monitor\IBM19….)
Return no matches

Efter Kalibreringen återfinns Spyder's fil i Spool/Drivers/Color men den går inta att associera.
 
Precis som Conny skriver kan man ha en profil till grafikkortet och en till bildskärmen. Går jag in och lägger en profil till grafikkortet blir det helkonstiga färger, så där kör jag standardläge. Skärmens profil ställer du in så som Conny beskrivet. Jag tycker det funkar bra även om Adobe gamma är svår att få till. Själv funderar jag på att köpa en HP scanjet 8300gp som levereras med en skärmkalibrator.

Rolf E
 
OK Conny och tack för svaret, kände vittring till lösningen. Jag har nämligen haft Adobe Gamma avslaget.
Jag går då till egenskaper för bildskärm/ Inställningar/ Avancerat/Färgmatchning.
Där kan jag lägga till Färgprofiler som skall associeras med skärmen. Jag får då upp en lista med Icc och icm filer men ingen går att associera.
Gör jag något fel??????
 
Att filen inte går att associera.
Om det skall var en annan fil för skärmen än ICC eller ICM var hittar jag dessa.Nu går jag automatiskt till Spool/Drivers/Color
 
Konstigt. Prova en sak - lägg till AdobeRGB1998.icc i panelen eller associera till bildskärmen. Gick det bra? Om det funkade, prova med den riktiga profilen du vill associera och gör den till default.
 
conan skrev:
Konstigt. Prova en sak - lägg till AdobeRGB1998.icc i panelen eller associera till bildskärmen. Gick det bra? Om det funkade, prova med den riktiga profilen du vill associera och gör den till default.

OK, Det går bra att lägga in och ange som standard men när jag trycker verkställ får jag:
"Ett fel uppstod när AdobeRGB1998.icc skulle associeras. Det är ingen giltlig färgprofil.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.