Walle
Aktiv medlem
Det som vi vanligtvis kallar för "kalibrering" är egentligen tre olika steg. Jag skriver de engelska namnen, för jag kommer inte på vad det heter på svenska.
- Calibration
- Characterization
- Conversion
[/list=1]
Steg 1, kalibrering:
Att justera monitorn för att möta specifikationerna. Man ställer in gamma, ljusstyrka, kontrast, vitpunkt.
Steg 2, characterization:
Man skapar en färgprofil. Antingen genom att använda sig av ett kalibreringsverktyg som mäter upp färgerna som monitorn klarar att visa, eller genom att man visuellt jämför med en testkarta. ICC-profilen som skapas talar om för färghanteringssystemet hur skärmen visar olika färger.
Steg 3, Konvertering:
Färgerna i dokumentet konverteras till skärmens profil, för att visas korrekt på skärmen. Observera dock att det bara finns en skärm som kan visa hela adobeRGB; en svindyr Eizo-monitor.
Att göra steg två manuellt är möjligt, men givetvis får man ett bättre resultat med en colorimeter eller spectrophotometer.
Att använda sig av tillverkarens ICC-profil fungerar väl i sig, men den är aldrig 100%'ig!
Så allt beror på vilka krav man har.
Det är samma på kamerasidan. Även om kameran "påstår" att den fotar i AdobeRGB så stämmer inte detta. Alla enheter skiljer sig! Den använder bara AdobeRGB som färgrymd, i.o.m. att värdena sparas som RGB.
RGB är inget absolut sätt att beskriva färger.
Det enda absoluta sättet att beskriva färger är med LAB. RGB-värde "255,0,0" är inte "så mycket rött det kan bli" utan snarare "så mycket rött det kan bli med den aktuella färgprofilen".